Předmět Základy psychologie pro MŠ (MSBK_ZPMS)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu MSBK_ZPMS - Základy psychologie pro MŠ, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Obsah předmětu je zaměřen na základní pojmy psychologie předškolního dítěte a využití těchto informací v pedagogické praxi. Na konci tohoto kurzu bude student schopen:porozumět teoriím psychologie učení a výchovy, charakteru a dynamice a vzájemné součinnosti vývoje duševních procesů.popsat a vysvětlit charakteristiku psychického vývoje jednotlivých vývojových stádií, s důrazem na předškolní vývoj, principy a zákonitosti duševního děnípopsat psychologii osobnosti dítěte předškolního věku.
Osnova
1. Osobnost dítěte předškolního věku, vývojové zvláštnosti psychických procesů (kognitivní vývoj, vývoj emoční, sociální, morální a volní, sebepojetí dítěte předškolního věku)2. Vývojové zvláštnosti a psychologická charakteristika dětí do 3 let.3. Osobnost pedagoga MŠ. Učitelský stres, burn-out, prevence, zvládání.4. Psychologie učení. Zákony učení, druhy učení, teorie učení. Učební styl. Učení a paměť. Učení a kognitivní rozvoj.5. Psychologie rodiny. Vliv jednotlivých členů na rozvoj osobnosti dítěte. Výchovné styly, výchovné zásady.6. Psychologie výchovy, prostředky výchovy, cíl a podmínky výchovy, kladení požadavků, odměna a trest, přesvědčování, působení modelu.7. Socializace a sociální učení, vliv vnějšího prostředí, socializace v MŠ.8. Sociální percepce a komunikace, komunikace v MŠ.9.Děti se speciálními potřebami v MŠ. Předškolák s problémovým chováním.10.Způsobilost k zahájení školní docházky. Školní zralost.
Literatura
povinná literaturaVývojová psychologie. Edited by Marie Vágnerová. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007. 461 s. ISBN 978-80-246-1318-5. infoPsychologie pro učitelky mateřské školy. Edited by Václav Mertin - Ilona Gillernová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003. 230 s. ISBN 80-7178-799-X. infoKOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996. 184 s. ISBN 80-85867-94-X. infodoporučená literaturaMICHALOVÁ, Zdeňka. Předškolák s problémovým chováním :projevy, prevence a možnosti ovlivnění. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 162 s. ISBN 9788026201823. infoKOHOUTEK, Rudolf . Psychologie osobnosti a zdraví žáka. První. Brno: Masarykova univerzita, pedagogická fakulta, 2006. 167 s. Výzkumný záměr Škola a zdraví. ISBN 80-210-4077-7. infoLANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. 368 s. ISBN 80-247-1284-9. infoVÁGNEROVÁ, Marie. Úvod do psychologie. Dotisk. V Praze: Univerzita Karlova, 2003. 210 s. ISBN 80-246-0015-3. infoŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. 268 s. ISBN 80-85931-48-6. info
Garant
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D.