Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Ontogenetická psychologie (MSBP_ONPS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu MSBP_ONPS - Ontogenetická psychologie, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Obsah předmětu je zaměřen na základní pojmy psychologie ontogenetického vývoje dítěte. Na konci kurzu student bude schopen:- popsat a vysvětlit vývoj psychiky dítěte a obecnou charakteristiku jednotlivých vývojových stádií, s důrazem na předškolní vývoj, principy a zákonitosti duševního dění- porozumět teoriím psychologie duševního vývoje, charakteru a dynamice a vzájemné součinnosti vývoje duševních procesů.- analyzovat hlavní vývojové změny v jednotlivých stádiích.

Osnova

1. Vývojová psychologie a její praktická aplikace v práci učitele MŠ.2. Činitelé psychického vývoje. Dědičnost, faktory vnějšího prostředí jako činitelé psychického vývoje, obecné znaky psychického vývoje.3. Prenatální období, novorozeneckýé období. Kojenecký věk. Rozvoj poznávacích procesů, motoriky, emocionalita kojence, socializace, vznik a rozvoj identity kojence. Role matky /hlavní pečující osoby.4. Batolecí věk. Vývoj motorických dovedností, rozvoj poznávacích procesů, rozvoj řeči, vývoj osobnosti batolete a jeho emocí. Socializace v batolecim věku, rozvoj komunikace, normy chování, vliv rodiny, učení nápodobou a identifikací.5. Předškolní věk. Vývoj kognitivních funkcí, rozvoj imaginace a fantazie, rozvoj řeči, rozvoj motoriky, vývoj dětské kresby. Interpersonální interakce mezi vrstevníky, k dospělým a vývojové aspekty formování postojů a rolí, rozvoj sociálních dovedností. Vývoj osobnosti dítěte. Sebepojetí, emoce a prožívání, vůle.6. Školní zralost, školní připravenost.7. Dětství a prepuberta. Změny v poznávacích procesech, prožívání, jáství, socializace, výchovné styly, výchovné působení.8. Adaptační potíže, poruchy a neurotické příznaky u dětí.9. Puberta. Charakteristika období, tělesný rozvoj, vývoj poznávacích procesů, emocionalita, identita jedince v pubertě, sebepoznávání, sebehodnocení, seberealizace,emancipace od rodiny, profesionální orientace, vnější vlivy, socializace.10. Adolescence. Úroveň kognitivních funkcí, emocionální rozvoj, prožívání vlastního já, socializace, partnerské vztahy, hodnotový systém, vzdělanost, kreativita, profesionální orientace.

Literatura

povinná literaturaVývojová psychologie. Edited by Marie Vágnerová. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007. 461 s. ISBN 978-80-246-1318-5. infoALLEN, K. Eileen a Lynn R. MAROTZ. Přehled vývoje dítěte :od prenatálního období do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. 187 s. ISBN 80-7367-055-0. infoPsychologie pro učitelky mateřské školy. Edited by Ilona Gillernová - Václav Mertin. Praha: Portál, 2003. 230 s. ISBN 80-7178-799-X. infodoporučená literaturaLANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. 368 s. ISBN 80-247-1284-9. info

Garant

Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D.