Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Poradenská psychologie (MSBP_POPS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu MSBP_POPS - Poradenská psychologie, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem programu je poskytnout utříděný přehled o jednotlivých diagnostických kategoriích psychologického poradenství a tématech poradenské psychologie, která jsou adekvátní pro psychologickou pomoc člověku v kontextu školy a pro komunikaci pedagog-psycholog (mateřská škola a 1. stupeň základní školy).Vychází se z "klasického paradigmatu", kdy diagnostika, náprava a psychologická péče je zaměřena na jednotlivce a psychologické intervence vycházejí z eklektického, resp. "racionálního" konceptu.

Osnova

Předmět a význam psychologického poradenství.Vybrané kategorie z psychopatologie dětského věku.Mentální retardace. Vývoj řeči v normě a patologii.Emoční poruchy v dětství.Neurotické syndromy.Psychická deprivace a subdeprivace.Osobnost dítěte v normě a mimo ni.Poruchy aktivity a pozornosti.Problémy spojené s nevhodným působením rodiny. Problémy vyvolané negativním působením společnosti.Posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky.Faktory ovlivňující způsobilost k zahájení školní docházky. Děti nezpůsobilé zahájit školní docházku v běžném termínu.Laterální preference jako problém poradenský.Psychologická péče o děti školního věku.Příčiny a formy abnormního chování. Možnosti korekce. Delinkvence dětí (dospívajících).Zásady přiměřeného výchovného působení na dítě v rodině (obecné i specifické) - teoretická východiska, praktické implikace.Fáze prožívání rodičů dítěte, které nesplňuje jejich očekávání podle Elisabeth Kübler-Ross. Zásady psychokorektivní práce s rodiči, jejichž dítě nesplňuje původní očekávání.Obecná i specifikovaná doporučení k individuálnímu přístupu učitele k dítěti v rámci vyučo-vání.

Literatura

doporučená literaturaMATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 335 s. ISBN 80-04-24526-9. infoVÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005. 430 s. ISBN 80-246-1074-4. infoPoradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Edited by Marie Vágnerová - Jarmila Klégrová. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2008. 538 s. ISBN 978-80-246-1538-7. info

Požadavky

MSBP_UVOS Úvod do psychologie a psy osob || MSBP_UPs Úvod do psychologie Nepředpokládá se znalost témat jiných předmětů, nezbytný je všeobecný přehled a znalost psychologických termínů na úrovni střední školy.

Garant

Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Jolana Bucková