Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Obecná didaktika (OP3BK_POD)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OP3BK_POD - Obecná didaktika, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Po absolvování předmětu bude student schopen:- definovat obecnou didaktiku- vymezit funkci obecné didaktiky pro úspěšné zvládnutí oborových (předmětových) didaktik a pedagogické praxe- vymezit pojmy vztahující se ke vzdělávání- popsat teorii cílů- vymezit a popsat výukové metody, prostředky a formy- objasnit didaktické principy- posoudit úroveň odborného vědeckého jazyka, který využívá hlavních didaktických pojmů.

Osnova

1. Úvod do studia předmětu Obecná didaktika, návaznosti na obor2. Metodologické otázky, významné osobnosti v didaktice3. Přehled didaktických teorií a koncepcí4. Základní pedagogické dokumenty a právní aspekty výuky5. Cíle výuky6. Obsah výuky, tacitní znalosti7. Vyučovací metody8. Formy výuky9. Didaktické zásady10. Mravní aspekty edukace11. Příprava učitele a vedení výuky12. Hodnocení ve výuce13. Sebereflexe učitele14. Doplňující témata

Literatura

povinná literaturaSKALKOVÁ,J. Obecná didaktika: Praha: ISV, 1999. 292 s. ISBN 80-85866-33-1MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003. 104 s. ISBN 80-210-3123-9. infodoporučená literaturaKOLÁŘ, Zdeněk a Karel RÝDL. Úloha obecné didaktiky v přípravě učitelů na vysoké škole. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, 1988. 210 s.ŠVEC, Vlastimil . Tacitní znalosti jako most mezi teorií a praxí v pedagogické přípravě budoucích učitelů. Pedagogická orientace, Brno: Česká pedagogická společnost , o.s., 2012, roč. 22/2012, č. 3, s. 387-403. ISSN 1211-4669. infoPETLÁK, Erich. Všeobecná didaktika. 2. vyd. Bratislava: Iris, 2004. 311 s. ISBN 80-89018-64-5. infoOBST, Otto. Obecná didaktika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. 159 s. ISBN 80-244-0555-5. infoKALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 447 s. ISBN 80-7178-253-X. infoneurčenoJohn K. Gilbert. Science Education: Science, education, and the formal curriculum. 2006.Joan D'Amico, Kate Gallaway. Differentiated Instruction for the Middle School Science Teacher. 2010.ŠIMONÍK, Oldřich . Úvod do didaktiky základní školy. Brno: MSD s.r.o. Brno, 2005. 141 s. Škola v praxi, svazek 3. ISBN 80-86633-33-0. infoŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003. 90 s. ISBN 80-210-2698-7. infoFILOVÁ, Hana. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. 1. vyd. Brno: Pedagogická fakulta MU v Brně, 1999. 95 s. ISBN 80-210-1308-7. infoŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1996. 90 s. ISBN 80-210-1365-6. info

Požadavky

Znalosti základních pojmů z obecné pedagogiky.

Garant

doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.

Vyučující

Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D.