Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie a metodika výchovy - seminář (OP3BP_PTMS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OP3BP_PTMS - Teorie a metodika výchovy - seminář, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Teorie a metodika výchovy je specifickým předmětem pedagogiky, který je zaměřen na vytváření základů výchovných kompetencí edukátora ,a kromě toho disponován k vytváření a posilování integračních vazeb mezi všemi profesními kompetencemi edukátora. Výchovou přitom rozumíme systém pomoci edukantovi v procesech jeho personalizace, socializace a enkulturace, vytváření a realizaci příležitostí jeho optimálního rozvoje, který směřuje k aktivní, samostatné, tvořivé, humánní a demokratické životní orientaci.Z hlediska edukátora považujeme v tomto smyslu za stěžejní jeho způsobilost zahrnující především specifické kompetence osobnostní, psychopedagogické, komunikativní a také specifické kompetence řídící, poradenské a konzultativní.- promyšleně zaujímat stanoviska ke studované problematice- racionálně využívat získané poznatky pro svůj vlastní rozvoj- vyjadřovat rozhodnutí o situacích, vztahujících se ke sledované disciplíně na základě nabytých znalostí odvodit i neznámé skutečnosti- interpretovat získané vědomosti- aplikovat získané vědomosti a dovednosti v praxi

Osnova

Teorie a metodika výchovy – pojetí předmětu(role edukátora, kompetence edukátora, dimenze edukátorova vychovatelství, koncepce teorie a metodiky výchovy:v rovině filozoficko-axiologické, osobnostně-procesuální, bezprostředně realizační.)Hodnotová orientace současnosti a výchova(axiologie, obecný význam slova hodnota, pojem hodnoty, evoluce, intence, transcendence, potřeby a hodnoty, druhy hodnot, příroda a kultura, dimenze biologická, civilizační a kulturní, typy hodnocení, humanismus, tolerance).Koncepce globální výchovy(globální výchova, dimenze globální výchovy – vnější a vnitřní , role edukátora v globální výchově, systémové pojetí výchovy).Dítě ve výchovné situaci(sociální situace, výchovná situace, struktura situace, významovost situace, klima situace, interakce, prostředí, aktivita, situační odpověď).Edukátor v roli vychovatele(osobní dispozice edukátora, pedagogická diagnóza a prognóza,činnost diagnostická, komunikační, organizátorská, prognostická, projekční).Kázeň a ukázněnost jako společenské a pedagogické jevy(kázeň, individuální a sociální funkce kázně, druhy kázně,základní podmínky a prostředky výchovy k ukázněnosti).Metody mravní výchovy(pojem metody mravní výchovy, třídění metod mravní výchovy, charakteristika metod mravní výchovy, podstata a funkce jednotlivých metod ve výchovném procesu, podmínky a způsoby aplikace jednotlivých metod, kulturně historické zvláštnosti jednotlivých metod).Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukativní vytváření(lidská práce, profese, trh práce, pracovně profesní způsobilost, profesní příprava, všeobecné vzdělání, odborná příprava, profesionální orientace).Výchova ke zdravému životnímu stylu a zdravá škola(pojem zdraví, výchova ke zdravému životnímu stylu, zdravá škola).Možnosti alternativní výchovy(celoživotní vzdělávání, sebevzdělávání a sebevýchova, tradiční škola, humanizace, demokratizace, transformace školy, alternativní výchova, antiautoritativní výchova, vnitřní a vnější reforma školy).Rodina a výchova dětí školního věku(rodina, základní funkce rodiny, rodina jako výchovný činitel, standardy rodinné výchovy, faktory rodinného prostředí: demograficko-psychologické, materiálně-ekonomické, kulturně-pedagogické).Vývoj vztahů mezi školou, rodinou a veřejností(pozitivní a negativní faktory vývoje vztahů mezi školou ,rodinou a veřejností, efektivní způsoby výchovné kooperace).Dítě ve sféře vlivů společenského prostředí(prostředí, typy prostředí, školní prostředí, lokální prostředí, vrstevnické skupiny).

Literatura

Základy pedagogiky : pro doplňkové pedagogické studium : teorie výchovy (Variant.) : Pedagogika pro doplňující pedagogické studium. D. 3, Teorie výchovy [3-3129/3]. infoSTŘELEC, Stanislav . (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: Masarykova univerzita,MSD, 2005. 214 s. Studijní literatura. ISBN 80-210-3687-7. infoSTŘELEC, Stanislav . (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Katedra pedagogiky PdF MU, MSD, 2004. 155 s. Studijní literatura. ISBN 80-86633-21-7. infoSTŘELEC, Stanislav . Teorie a metodika výchovy-pojetí předmětu. In Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno: MSD, s.r.o., 2002. s. 9-13, 150 s. ISBN 80-86633-00-4. infoSTŘELEC, Stanislav. Pedagogika pro doplňující pedagogické studium. D. 3, Teorie výchovy [3-3129/3] : Základy pedagogiky : pro doplňkové pedagogické studium : teorie výchovy (Variant.). Brno: Rektorát UJEP, 1987. info

Garant

doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.

Vyučující

doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.Mgr. Jana Krátká, Ph.D.