Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Osobnostní a sociální příprava 3-nácvik (OSDV_OSP3)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OSDV_OSP3 - Osobnostní a sociální příprava 3-nácvik, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Předmět je koncipován jako praktikum se zaměřením na rozvoj osobnosti sociálního pedagoga. Seznamuje studenta se základy verbální i nonverbální komunikace, s terapeutickými technikami. Cílem předmětu je prohloubení sebepojetí studenta.Studium osobnostně sociální výchovy bude mít podobu sebezkušenostního výcviku, který se bude skládat ze tří částí:Sebepoznávací fáze, Interakční fáze; Nácviková fázeOSP 3 - Nácviková fáze:Hlavním cílem je nácvik vedení aktivity ve skupině pod přímou supervizí účastníků a lektorů a to v bezpečném prostředí nácvikové skupiny ještě před kontaktem s bezprostřední profesní realitou a následnou praxí ve své organizaci/instituci. Základním smyslem této fáze jsou témata jako:• skupinová práce• skupinové dění – dynamika, koheze, atmosféra• teoretická příprava• tvůrčí myšlení• vedení sebe sama• VTI – videotrénink interakcí.

Osnova

Osobnostní příprava je zaměřená na prohloubení komunikativních dovedností studentů sociální pedagogiky. Vychází z pochopení základních principů sociální percepce, ze zvnitřnění a verbalizace vlastních zdrojů, ze zamyšlení nad svými slabými stránkami. Student osvojuje dovednost diagnostikovat dominantní smyslové analyzátory, schopnost působit na klienta s určitou dominancí smyslových analyzátorů. Studenti analyzují pomocí videonahrávky silné a slabé stránky klienta, hledají základní principy kontaktu, prvky komunikace, možnosti svého působení na klienta.Kurz je zaměřen zejména na oblasti:Efektivní péče o sebeSelf-monitoring (techniky sebepozorování, zpracování zpětné vazby od druhých, sebevědomí a sebehodnocení), Self-management (zvládání harmonického působení nároků na profesi pedagoga, prevence syndromů burnout, organizace času v každodenních procesech, sebemotivační techniky), Sebeprezentace (prezentace sebe, vhodných pedagogických postojů, role pozitivní autority u žáků)Efektivita vnitřních psychických funkcíNácvik žádoucího druhu koncentrace při různých druzích učení (percepční kanály, hladina alfa, vrcholové zážitky) Zacházení s emocionálními stavy (druhy žádoucích a nežádoucích stavů pro učební a výchovný proces, techniky zvyšování motivace. Techniky zkvalitňování morálního a etického vývoje v jeho jednotlivých fázích.Efektivita interpersonálních dovednostíKomunikace (asertivita, aktivní naslouchání, jednání, projednávání, vhodné strategie u problémových osob) Zásady zacházení s vnitřními a interpersonálními problémy a konflikty, typické vzorce jejich řešení. Intervence u problémového žáka a jeho rodičů.Cílem OSV je:nabídnout:• studentům možnost rozvoje osobnostní a sociální kompetence• osobnostní a profesní rozvoj v souvislosti se studentovo ustávající či budoucí praxí v oblasti pomáhajících profesívytvářet prostor odpovědím na otázky;• Kdo jsem, jaký jsem, čeho se obávám, na čem mi záleží, co umím a neumím, jak působím na druhé lidi…? Jedná se o základní cestu k porozumění a pochopení druhých lidí.vzbudit potřebu „pracovat na sobě“ vedoucí k úsilí o vnitřní rozvoj, ve smyslu lidského i profesního.ověřit si sám na sobě: Jak reaguji a jak budu reagovat na měnící se podmínky v okolí,v zaměstnání?Strategie13. Percepční schémata a mechanismyObraz vlastní sociální percepce / Percepce klienta/zkoumané osoby / Možnosti zkreslení sociální percepce14. Interakční schémataIniciativa a příjem / Interakce ve skupině / Diskuse / Zvládání konfliktu15. Analýza a mikroanalýzaMožnosti videonahrávky, příprava videonahrávky, videointerakční analýza16. Rozbor videonahrávky dialogu z ČTV a interpretacePrincipy kontaktu, prvky a vzorce interakcí17. Rozbor videonahrávky skupinové komunikace z ČTV a interpretacePrincipy kontaktu, prvky a vzorce interakcí18. Rozbor vlastní nahrávky s klientem (vlastní prezentace)Principy kontaktu, prvky a vzorce interakcí

Literatura

ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat :učebnice metod sociální praxe. Vyd. 2., v Sociologickém na. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. 128 s. ISBN 80-85850. infoROGERS, Carl Ransom. Způsob bytí :klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 292 s. ISBN 80-7178. infoADLER, Alfred. Smysl života. Translated by Zbyněk Vybíral. Vyd. v čes. jaz. 1. Praha: Práh, 1995. 146 s. ISBN 80858009346. info

Garant

Mgr. Petr Soják, Ph.D.

Vyučující

Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.Mgr. Veronika NýdrlováMgr. Petr Soják, Ph.D.