Předmět Osobnostní a sociální příprava 3-nácvik (OSDV_OSP3)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OSDV_OSP3 - Osobnostní a sociální příprava 3-nácvik, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Předmět je koncipován jako praktikum se zaměřením na rozvoj osobnosti sociálního pedagoga. Seznamuje studenta se základy verbální i nonverbální komunikace, s terapeutickými technikami. Cílem předmětu je prohloubení sebepojetí studenta.Studium osobnostně sociální výchovy bude mít podobu sebezkušenostního výcviku, který se bude skládat ze tří částí:Sebepoznávací fáze, Interakční fáze; Nácviková fázeOSP 3 - Nácviková fáze:Hlavním cílem je nácvik vedení aktivity ve skupině pod přímou supervizí účastníků a lektorů a to v bezpečném prostředí nácvikové skupiny ještě před kontaktem s bezprostřední profesní realitou a následnou praxí ve své organizaci/instituci. Základním smyslem této fáze jsou témata jako:• skupinová práce• skupinové dění – dynamika, koheze, atmosféra• teoretická příprava• tvůrčí myšlení• vedení sebe sama• VTI – videotrénink interakcí.
Osnova
Osobnostní příprava je zaměřená na prohloubení komunikativních dovedností studentů sociální pedagogiky. Vychází z pochopení základních principů sociální percepce, ze zvnitřnění a verbalizace vlastních zdrojů, ze zamyšlení nad svými slabými stránkami. Student osvojuje dovednost diagnostikovat dominantní smyslové analyzátory, schopnost působit na klienta s určitou dominancí smyslových analyzátorů. Studenti analyzují pomocí videonahrávky silné a slabé stránky klienta, hledají základní principy kontaktu, prvky komunikace, možnosti svého působení na klienta.Kurz je zaměřen zejména na oblasti:Efektivní péče o sebeSelf-monitoring (techniky sebepozorování, zpracování zpětné vazby od druhých, sebevědomí a sebehodnocení), Self-management (zvládání harmonického působení nároků na profesi pedagoga, prevence syndromů burnout, organizace času v každodenních procesech, sebemotivační techniky), Sebeprezentace (prezentace sebe, vhodných pedagogických postojů, role pozitivní autority u žáků)Efektivita vnitřních psychických funkcíNácvik žádoucího druhu koncentrace při různých druzích učení (percepční kanály, hladina alfa, vrcholové zážitky) Zacházení s emocionálními stavy (druhy žádoucích a nežádoucích stavů pro učební a výchovný proces, techniky zvyšování motivace. Techniky zkvalitňování morálního a etického vývoje v jeho jednotlivých fázích.Efektivita interpersonálních dovednostíKomunikace (asertivita, aktivní naslouchání, jednání, projednávání, vhodné strategie u problémových osob) Zásady zacházení s vnitřními a interpersonálními problémy a konflikty, typické vzorce jejich řešení. Intervence u problémového žáka a jeho rodičů.Cílem OSV je:nabídnout:• studentům možnost rozvoje osobnostní a sociální kompetence• osobnostní a profesní rozvoj v souvislosti se studentovo ustávající či budoucí praxí v oblasti pomáhajících profesívytvářet prostor odpovědím na otázky;• Kdo jsem, jaký jsem, čeho se obávám, na čem mi záleží, co umím a neumím, jak působím na druhé lidi…? Jedná se o základní cestu k porozumění a pochopení druhých lidí.vzbudit potřebu „pracovat na sobě“ vedoucí k úsilí o vnitřní rozvoj, ve smyslu lidského i profesního.ověřit si sám na sobě: Jak reaguji a jak budu reagovat na měnící se podmínky v okolí,v zaměstnání?Strategie13. Percepční schémata a mechanismyObraz vlastní sociální percepce / Percepce klienta/zkoumané osoby / Možnosti zkreslení sociální percepce14. Interakční schémataIniciativa a příjem / Interakce ve skupině / Diskuse / Zvládání konfliktu15. Analýza a mikroanalýzaMožnosti videonahrávky, příprava videonahrávky, videointerakční analýza16. Rozbor videonahrávky dialogu z ČTV a interpretacePrincipy kontaktu, prvky a vzorce interakcí17. Rozbor videonahrávky skupinové komunikace z ČTV a interpretacePrincipy kontaktu, prvky a vzorce interakcí18. Rozbor vlastní nahrávky s klientem (vlastní prezentace)Principy kontaktu, prvky a vzorce interakcí
Literatura
ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat :učebnice metod sociální praxe. Vyd. 2., v Sociologickém na. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. 128 s. ISBN 80-85850. infoROGERS, Carl Ransom. Způsob bytí :klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 292 s. ISBN 80-7178. infoADLER, Alfred. Smysl života. Translated by Zbyněk Vybíral. Vyd. v čes. jaz. 1. Praha: Práh, 1995. 146 s. ISBN 80858009346. info
Garant
Mgr. Petr Soják, Ph.D.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.Mgr. Veronika NýdrlováMgr. Petr Soják, Ph.D.