Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dějiny etiky (OV2RC_DE)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu OV2RC_DE - Dějiny etiky, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Na konci kurzu bude student schopen:- srovnat a zhodnotit jednotlivé teorie z dějin etického myšlení- předkládat odůvodněná rozhodnutí ohledně konkrétních morálních problémů

Osnova

A1) Úvod do etiky, pojmy: etika, morálka, mrav.historická geneze pojmů etika, morálka a mrav; reálný zaklad geneze pojmů vevývoji rodové společnosti k jejímu překonání v antickém městském státě.2) Význam morálky v životě jedince a společnosti.morálka jako forma sebepřesahování a jako systém norem umožňujících a podmiňujících život v lidském společenství – problém „černých pasažérů“.3) Hérakleitos, sofistické pochybování.problém změny, relativismu a kritéria dobra a zla; spor mezi hérakleitovskou aeleatskou větví a její etický význam.4) Démokritos a Epikúros.atomistické řešení hérakleitovsko-eleatského problému jako problémumorálního, počátky demokratického smýšlení, morální hodnota jednice a svobody,morální zlom mezi Dem. a Epikúrem a jeho souvislost s pádem polis.5) Platónidea dobra o sobě jako dokonalého a statického bytí a její praktické důsledky v koncepci ideální společnosti, bezcennost jedince a nebezpečnost svobody, ideálníčlověk – počátky eugenických teorií6) Aristotelésmorálka jako vztah sobě si rovných individuí; pojetí rozpornosti lidsképřirozenosti a rozhodující význam jednání v Aristotelově etickém systému.Význam svobody a kritického myšlení pro mravní jednání.7) Stoicismus.etická reakce na změny v antickém světě, problém svobody a společenskéangažovanosti jako morálního ideálu, řád světa a řád individuálního života, ideavšelidského.8) Počátky křesťanství a jeho etická inovaceantické inspirace a nové formulace, nový koncept dějin a pojetí člověka – lineárníčas, člověk jako aktivní spolu-tvůrce dějin, idea kolektivního spasení – příchodušťastné budoucnosti.Přechod k novověku:9) Machiavellimožnost vědecké politiky, nemožnost ctnostné politiky a politiků, účelnost zla v politice, spor osobního a politického dobra, Mach. filosofie dějin a dějinnýchhybných sil –touhy po moci a materiálních zájmů10) Hobbes.lidská přirozenost, individualismus a sledování osobního prospěchu jako morálníproblém lidského soužití, individualismus jako předpoklad autoritativní vlády11) Protestantská etika.otázka spasení a podnikatelských ctností, trh jako nový morální jev, novádimenze individualismu a rozpornost dobra.12) J. J. Rousseaulidská přirozenost, mravní význam nerovnosti mezi lidmi a její původ v soukromém vlastnictví, soukromé vlastnictví – zdroj útlaku a morálníhoúpadku, radikálně demokratická teorie: obecná vůle a soukromé zájmy; sílarozumu a význam svobody, význam výchovy a zákonů pro morálku společnosti,etika jako politická kritika.13) I. Kantzakotvení etiky ve všeobecném - univerzálním, metafyzické postuláty, formulacekat. imperativu, problém závaznosti mravního zákona, rozpor mezi univerzalitoua individualitou, etikou a realitou.B1) G.W. F. Hegel dialektika já a ne-já, mravní význam práce: sebeutváření a sebepřesahování člověka prostřednictví svobodné tvůrčí činnosti, sjednocení člověka a přírody, člověka s člověkem.2) G. W. F. Hegel, část 2. odcizený vztah ke světu: k sobě samému, druhým lidem a přírodě - pojem odcizení, kořeny odcizení3) - 4) K. Marx překonání odcizení v kontextu historického materialismu: analýza příčin bídy a společenského utrpení – morální motivace Marxova zkoumání, historický materialismus: člověk jako předmětná, předmětně praktická bytost a jako bytost společenská, život jako proces - činnost a jako způsob sebekonstituování individua jakožto člověka, činnost vlastní a ne-vlastní = nesvobodná jako základ koncepce odcizení a sebeodcizení člověka; význam vývoje techniky pro změnu dělby práce, překonání bídy, odcizení a pro konečné osvobození člověka.5) Totalitní zkušenost: komunistická totalita podstata systému, jeho kořeny a jeho morální důsledky, komunistická ideologie – její morální obsah a její stručné srovnání s nacistickou ideologií6) Schopenhauer, A. objasnění etické dimenze osamocenosti moderního člověka, metafyzika individuální vůle jako vůle k životu, morální hodnota člověka u Sch.7) F. Nietzsche odpoutávání od metafyziky směrem k heroickému JÁ, kritika křesťanské morálky v kontextu „přehodnocení hodnot“, inspirace a meze koncepce heroického JÁ.8)-9) E. Fromm pojem společenský charakter, mody být a mít, vliv trhu na charakter člověka - pojem tržní charakter, svoboda jako negace a jako pozitivní hodnota v produktivním životě, problém autoritářského charakteru.10) Pojem člověka: etologická a sociobiologická interpretace problém lidské přirozenosti a toho, co je vrozené v kontrastu s moderní masovou společností, otázka agresivity a metodologická chyba etologie, biologická redukce člověka, možné překonávání jednostranností etologie v sociobiologii.11) Psychologické základy morálního JÁ genetické a získané ve vývoji, interaktivní model psychického vývoje dítěte, význam stabilních emocionálních vazeb.12) Etika životního prostředí ekologická krize jako výzva ke kvalitativní změně etiky, spor biocentrické a antropocentrické etiky životního prostředí, obtíže koncepce hodnoty přírody jako hodnoty o sobě, podstata poly- atnropocentrismu.13) Postmoderní kritika univerzalistických koncepcí, její význam a meze univerzalistické koncepce jako koncepce totalitní, první vážný pokus současné filosofie o zdůvodnění demokracie, plurality, individuální autonomie a kulturní tolerance jako politické a morální hodnoty

Literatura

povinná literaturaVALACH, Milan . Svět na předělu. O politické a morální krizi kapitalismu. druhé, podstatně rozšířené. ČR: Grimmus, 2009. 408 s. filosofické problémy současnosti. ISBN 978-80-902831-5-2. URL infoneurčenoVALACH, Milan. Svět na předělu :o politické a morální krizi kapitalismu. 2., podstatně rozš. vyd. Všeň: Grimmus, 2009. 406 s. ISBN 978-80-902831-5-2. infoVALACH, Milan . Marxova filozofie dějin. nové. Brno: Nakl. L. Marek, 2005. 86 s. ISBN 80-86263-65-7. infoMOŽNÝ, Ivo . Proč tak snadno? 2. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. 200 s. ISBN 80-85850-80X. infoFROMM, Erich. Mít nebo být ? 2. vyd. Praha: Naše vojsko, 1994. 170 s. ISBN 80-206-0469-3. infoNIETZSCHE, Friedrich. Duševní aristokratismus. Olomouc: Votobia, 1993. 127 s. ISBN 80-85619-87-3. infoWILSON, Edward O. O lidské přirozenosti :máme svobodnou vůli, nebo je naše chování řízeno genetickým kódem? Praha: Lidové noviny, 1993. 247 s. ISBN 80-7106-076-3. infoWELSCH, Wolfgang. Postmoderna :pluralita jako etická a politická hodnota. Vyd. 1. Praha: KLP-Koniasch Latin Press, 1993. 57 s. ISBN 80-901508-4-5. infoWELSCH, Wolfgang. Postmoderna :pluralita jako etická a politická hodnota. Vyd. 1. Praha: KLP-Koniasch Latin Press, 1993. 57 s. ISBN 80-901508-4-5. infoFROMM, Erich. Strach ze svobody. Edited by Zdeněk Janík, Translated by Vlastislava Žihlová. 1. vyd. Praha: Naše vojsko, 1993. 158 s. ISBN 80-206-0290-9. infoSCHOPENHAUER, Arthur. Metafyzika lásky. Olomouc: Nakladatelství přátel duchovních nauk, 1992. 65 s. ISBN 80-901062-1-8. infoMATĚJČEK, Zdeněk a Josef LANGMEIER. Počátky našeho duševního života. Praha: Panorama, 1986. 365 s. : i. infoMARX, Karl a Friedrich ENGELS. Německá ideologie. 1, Feuerbach : protiklad materialistického a idealistického nazírání. Praha: Svoboda, 1952. info

Garant

prof. PhDr. Petr Jemelka, Dr.

Vyučující

prof. PhDr. Petr Jemelka, Dr.Mgr. Slavomír Lesňák, PhD.