Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Diagnostika žáka a třídy (PdDR_DZT)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PdDR_DZT - Diagnostika žáka a třídy, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Diagnostika žáka a třídy je interdisciplinární oblastí, s níž se setkává učitel, ale i badatel. Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli účelu diagnostiky žáka a třídy a uměli použít základní diagnostické metody a techniky, a výsledky dokázali interpretovat.

Osnova

Předmět a základní pojmy pedagogické diagnostiky.Proces diagnostikování jeho fáze, metody a techniky, výsledky a jejich interpretace. Vztah diagnostikování a výzkumu žáka a třídy.Diagnostikování kognitivní vybavenosti žáka: schopností, vědomostí a dovedností žáků, stylů učení, žákova pojetí učiva, tvořivosti. Metody a techniky diagnostikování testy (příklady různých druhů testů schopností a inteligence), didaktické testy, dotazníky, posuzovací škály, otázky a úlohy, volné písemné práce, pojmové mapy, kresby žáka.Diagnostikování afektivních dispozic a vlastností žáka: postojů, morální vyspělosti, motivovanosti k učení, zájmů a potřeb žáků. Přehled metod a technik diagnostikování, používaných školními a poradenskými psychology, a metod aplikovatelných učitelem.Diagnostikování třídy: vztahů mezi žáky a klimatu školní třídy. Metody a techniky diagnostikování pozorování, rozhovor (individuální a skupinový), sociometrické techniky, dotazníky klimatu školní třídy.

Literatura

ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program :[nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. 207 s. ISBN 978-80-7367-326-0. infoLAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Vyd. 2. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. 161 s. ISBN 978-80-7041-980-9. infoZELINKOVÁ, Olga . Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha, 2001. 207 s. ISBN 80-7178-544-X. infoPsychologie pro učitele. Edited by Jan Čáp - Jiří Mareš. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X. infoZUBÍKOVÁ, Erika. Didaktické testy a testování ve škole. Edited by Lenka Hloušková. 2000. 96 s., [14. infoCHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy :příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999. 91 s. ISBN 80-85931-68-0. infoSLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole :východiska a nové metody pro praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. 190 s. ISBN 80-7178-262-9. infoMAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 239 s. ISBN 80-7178-246-7. infoKOHOUTEK, Rudolf. Didaktické testy. Brno: CERM akademické nakladatelství, 1996. 26 s. ISBN 80-7204-018-9. infoMOJŽÍŠEK, Lubomír a Ludvík EDELSBERGER. Teoretické otázky pedagogické diagnostiky. 1. vyd. Praha: Academia, 1987. 161 s. info

Garant

prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.

Vyučující

doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.