Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Metodologie vědecké práce 2 (PdDR_MVP2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PdDR_MVP2 - Metodologie vědecké práce 2, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Předmět uvádí studenty do vědeckého myšlení, které je nezbytné pro úspěšné projektování, realizaci i hodnocení pedagogického výzkumu. Navazuje na elementární znalosti studentů z metodologie pedagogického výzkumu, které si osvojili v magisterském studiu. Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli úloze vědeckého poznávání v rozvoji pedagogických věd, pochopili specifičnosti kvantitativní a kvalitativní metodologie a dovedli zpracovat projekt pedagogického výzkumu.

Osnova

Věda a lidské poznávání.Novopozitivistické chápání vědy.Falzifikační model vědy K. R. Poppera.Holistická koncepce vědy (T. S. Kuhn).Tendence rozvoje současné vědy.Interdisciplinarita a transdisciplinarita ve vědách.Vědecká práce jako vytváření poznatků a jako cesta k objevům.Charakter a druhy vědecké práce v pedagogických vědách.Výzkum jako způsob realizace vědecké práce.Empirický, teoretický a praktický (akční) výzkum.Kvantitativní a kvalitativní výzkum v pedagogických vědách jejich charakteristika a srovnání a možnosti využití.Etapy kvantitativního a kvalitativního výzkumu.Objektivita, validita a reliabilita pedagogického výzkumu.Projekt empirického pedagogického výzkumu.Výzkumné problémy, druhy proměnných, hypotézy, výzkumný soubor a jeho pořizování.Realizace výzkumu.Přehled možností použití metod a technik kvantitativního a kvalitativního výzkumu.Zpracování a interpretace výsledků výzkumu.Struktura a psaní výzkumné zprávy.

Literatura

TONDL, L. Znalost a její lidské, společenské a epistemické dimenze. Praha : Filosofia, 2002.KUHN, T. S. Struktura vědeckých revolucí. Praha, OIKOYMENH, 1997.GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000.FEYERABEND, P. K. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora, 2001.KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování. Praha : Academia, 1972.ŠVEC, Š a kol. Metodológia vied o výchove. Bratislava : IRIS, 1998.HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.MAŇÁK, J.; ŠVEC, V.; ŠVEC, Š. Slovník pedagogické metodologie. Brno : Paido, 2005.FAY, B. Současná filosofie sociálních věd. Praha: SLON, 2002.CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice: Základy kvantitativně orientovaného výzkumu. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003.MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004.WALLERSTEIN, I. et al. Kam směřují sociální vědy. Praha: SLON, 1998.

Požadavky

PdDR_MVP1 Metodologie vědecké práce

Garant

prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.

Vyučující

doc. PhDr. Mgr. Tomáš Janík, Ph.D.prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.