Předmět Metodologie vědecké práce 2 (PdDR_MVP2)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PdDR_MVP2 - Metodologie vědecké práce 2, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Předmět uvádí studenty do vědeckého myšlení, které je nezbytné pro úspěšné projektování, realizaci i hodnocení pedagogického výzkumu. Navazuje na elementární znalosti studentů z metodologie pedagogického výzkumu, které si osvojili v magisterském studiu. Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli úloze vědeckého poznávání v rozvoji pedagogických věd, pochopili specifičnosti kvantitativní a kvalitativní metodologie a dovedli zpracovat projekt pedagogického výzkumu.
Osnova
Věda a lidské poznávání.Novopozitivistické chápání vědy.Falzifikační model vědy K. R. Poppera.Holistická koncepce vědy (T. S. Kuhn).Tendence rozvoje současné vědy.Interdisciplinarita a transdisciplinarita ve vědách.Vědecká práce jako vytváření poznatků a jako cesta k objevům.Charakter a druhy vědecké práce v pedagogických vědách.Výzkum jako způsob realizace vědecké práce.Empirický, teoretický a praktický (akční) výzkum.Kvantitativní a kvalitativní výzkum v pedagogických vědách jejich charakteristika a srovnání a možnosti využití.Etapy kvantitativního a kvalitativního výzkumu.Objektivita, validita a reliabilita pedagogického výzkumu.Projekt empirického pedagogického výzkumu.Výzkumné problémy, druhy proměnných, hypotézy, výzkumný soubor a jeho pořizování.Realizace výzkumu.Přehled možností použití metod a technik kvantitativního a kvalitativního výzkumu.Zpracování a interpretace výsledků výzkumu.Struktura a psaní výzkumné zprávy.
Literatura
TONDL, L. Znalost a její lidské, společenské a epistemické dimenze. Praha : Filosofia, 2002.KUHN, T. S. Struktura vědeckých revolucí. Praha, OIKOYMENH, 1997.GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000.FEYERABEND, P. K. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora, 2001.KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování. Praha : Academia, 1972.ŠVEC, Š a kol. Metodológia vied o výchove. Bratislava : IRIS, 1998.HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.MAŇÁK, J.; ŠVEC, V.; ŠVEC, Š. Slovník pedagogické metodologie. Brno : Paido, 2005.FAY, B. Současná filosofie sociálních věd. Praha: SLON, 2002.CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice: Základy kvantitativně orientovaného výzkumu. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003.MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004.WALLERSTEIN, I. et al. Kam směřují sociální vědy. Praha: SLON, 1998.
Požadavky
PdDR_MVP1 Metodologie vědecké práce
Garant
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Janík, Ph.D.prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.