Předmět Soudobé otázky teorie výchovy 1 (PdDR_STV1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PdDR_STV1 - Soudobé otázky teorie výchovy 1, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je, aby se studenti dovedli orientovat ve vybraných klíčových problémech teorie výchovy. Předmět navazuje na Filozofii výchovy.
Osnova
Tematické okruhyPojetí člověka a jeho výchovy (existencialistická, psychoanalytická a etologická východiska výchovy, koncepce odmítající výchovu, limity výchovy, hledání nového modelu výchovy). Proces výchovy. Situační pojetí výchovy model fází utváření lidské povahy.Sebeuvědomění, sebepoznání a sebevýchova základy osobnostního rozvoje člověka.Sociální skupina a jedinec ve výchovném procesu (vliv sociální skupiny na rozvoj osobnosti jejích členů, pedagogická práce se sociální skupinou). Školní třída jako sociální skupina.Vliv způsobu výchovy na rozvíjení osobnosti. Participace a kooperace jako způsoby výchovy. Vliv rodinného prostředí na utváření osobnosti.Empatie základ prosociálního chování, výchova k prosociálnímu chování.Axiologická východiska výchovy. Utváření mravní identity osobnosti.Problém kázně a svobody ve výchově. Autorita v edukačních souvislostech.Hodnocení a jeho výchovné souvislosti.Koncepce globální a environmentální výchovy.Alternativní výchovné koncepce a jejich možnosti.
Literatura
STŘELEC, S. Rodina jako výchovné prostředí. In: Kapitoly ze sociální pedagogiky a psychologie. Brno: Paido,1998, s. 53-70.BENDL, S. Školní kázeň. Praha : ISV, 2001.HORKÁ, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole pro 21. století. Brno : MU, 2005.SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999.STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno : MU, 2005.BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha : Zvon, 1996.LANGOVÁ, M. a kol. Učitel v pedagogických situacích. Praha : UK-Dialog, 1992.ALAN, J. Etapy života očima sociologie. Praha : Panorama,1989.SVOBODOVÁ, J.; JŮVA, V. Alternativní školy. Brno : Paido, 1995.ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996.VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Gaudeamus : Hradec Králové, 2000.PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium, 1995.STŘELEC, S. et al. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno : Paido, 1998.KUČEROVÁ, S. Člověk-hodnoty-výchova. Prešov : ManaCon, 1996.HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. Brno : Paido, 2000.FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 1997.SVOBODOVÁ, J. Zdravá škola včera a dnes. Brno : Paido, 1998.KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997.HELUS, Z. Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. Praha : SPN, 1982.PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2000.OLIVAR, R. R. Etická výchova. Orbis Pictus, Istropolitana, 1992.VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita jako pedagogický problém. Praha : Karolinum, 1998.MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995.PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997.STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno : MSD, 2002.PIKE, G. - SELBY, D. Globální výchova. Praha : Grada, 1994.PELIKÁN, J. Pomáhat být. Praha : Karolinum, 2002.DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha : Portál, 1997.
Garant
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.Mgr. Petr Najvar, Ph.D.