Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Soudobé otázky teorie výchovy 1 (PdDR_STV1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PdDR_STV1 - Soudobé otázky teorie výchovy 1, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je, aby se studenti dovedli orientovat ve vybraných klíčových problémech teorie výchovy. Předmět navazuje na Filozofii výchovy.

Osnova

Tematické okruhyPojetí člověka a jeho výchovy (existencialistická, psychoanalytická a etologická východiska výchovy, koncepce odmítající výchovu, limity výchovy, hledání nového modelu výchovy). Proces výchovy. Situační pojetí výchovy model fází utváření lidské povahy.Sebeuvědomění, sebepoznání a sebevýchova základy osobnostního rozvoje člověka.Sociální skupina a jedinec ve výchovném procesu (vliv sociální skupiny na rozvoj osobnosti jejích členů, pedagogická práce se sociální skupinou). Školní třída jako sociální skupina.Vliv způsobu výchovy na rozvíjení osobnosti. Participace a kooperace jako způsoby výchovy. Vliv rodinného prostředí na utváření osobnosti.Empatie základ prosociálního chování, výchova k prosociálnímu chování.Axiologická východiska výchovy. Utváření mravní identity osobnosti.Problém kázně a svobody ve výchově. Autorita v edukačních souvislostech.Hodnocení a jeho výchovné souvislosti.Koncepce globální a environmentální výchovy.Alternativní výchovné koncepce a jejich možnosti.

Literatura

STŘELEC, S. Rodina jako výchovné prostředí. In: Kapitoly ze sociální pedagogiky a psychologie. Brno: Paido,1998, s. 53-70.BENDL, S. Školní kázeň. Praha : ISV, 2001.HORKÁ, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole pro 21. století. Brno : MU, 2005.SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999.STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno : MU, 2005.BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha : Zvon, 1996.LANGOVÁ, M. a kol. Učitel v pedagogických situacích. Praha : UK-Dialog, 1992.ALAN, J. Etapy života očima sociologie. Praha : Panorama,1989.SVOBODOVÁ, J.; JŮVA, V. Alternativní školy. Brno : Paido, 1995.ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996.VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Gaudeamus : Hradec Králové, 2000.PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium, 1995.STŘELEC, S. et al. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno : Paido, 1998.KUČEROVÁ, S. Člověk-hodnoty-výchova. Prešov : ManaCon, 1996.HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. Brno : Paido, 2000.FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 1997.SVOBODOVÁ, J. Zdravá škola včera a dnes. Brno : Paido, 1998.KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997.HELUS, Z. Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. Praha : SPN, 1982.PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2000.OLIVAR, R. R. Etická výchova. Orbis Pictus, Istropolitana, 1992.VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita jako pedagogický problém. Praha : Karolinum, 1998.MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995.PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997.STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno : MSD, 2002.PIKE, G. - SELBY, D. Globální výchova. Praha : Grada, 1994.PELIKÁN, J. Pomáhat být. Praha : Karolinum, 2002.DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha : Portál, 1997.

Garant

doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.

Vyučující

doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.Mgr. Petr Najvar, Ph.D.