Předmět Filosofie výchovy 1 (PDR_FVV1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PDR_FVV1 - Filosofie výchovy 1, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
poskytnout doktorským studentům vhled do problematiky pedagogických témat:1) prostředí edukace,2) cíle edukace,3) obsah edukace,4) pedagogická komunikace a interakce,5) kreativita jako zdroj rozvoje osobnosti; z pohledu filozofických východisek.
Osnova
1. Tématický celek – filozofie a epistémy (uvedení do předmětu)Filozofie versus věda. Ontologie jako pracovní teorie. Epistemologie jako pracovní postup. Foucaultovy „epistémy“ jako pracovní analytický nástroj. Stručná charakteristika anticko-scholastické epistémy. Stručná charakteristika raně moderní epistémy. Stručná charakteristika pozdně moderní epistémy.2. Tématický celek – prostředí edukace1. Tematický okruh – prostředí edukaceP>Anticko-scholastické předporozumění – neměnný řád. Raně moderní předporozumění – ontologie separátních objektů (jedinec, národ). Pozdně moderní předporozumění – evolvující se prostředí jako aspekt žitého kontinua.3. Tématický celek – cíle edukaceAnticko-scholastické předporozumění – zření finálních příčin. Raně moderní předporozumění – kopírování neměnných struktur reality. Pozdně moderní předporozumění – ekvilibrium mezi jedincem a jeho prostředím.4. Tématický celek – obsahy edukaceAnticko-scholastické předporozumění – zformovaná látka, substance a akcidenty. Raně moderní předporozumění – pevná jádra neprostupných těles a lineární kauzalita. Pozdně moderní předporozumění – stadia transakcí mezi „subjektem“ a „objektem“.5.Tématický celek – Pedagogická komunikace interakceAnticko-scholastické předporozumění – vztah učitel a žák, komunikace řádu pevných forem. Raně moderní předporozumění – Subjekt a objekt komunikace a kauzální působení těles. Pozdně moderní předporozumění – komunikační interakce jako neustálé rekonstrukce identity.6. Tématický celek – TvořivostAnticko-scholastické předporozumění - tvořivost jako naplnění řádu a tvořivost jako hybris. Raně moderní předporozumění – tvořivost v rámci přirozenosti jako důsledek vzniku moderní individuality. Pozdně moderní předporozumění – tvořivost jako strukturní podmínka pozdně moderního pojetí poznání.
Literatura
povinná literaturaDeleuze, G. & Gauttari, F. (2001). Co je filozofie? Praha: Oikúmené.Ricken, F. (2002). Antická filosofie. Olomouc: Olomouc.Dewey, D. (1932). Demokracie a výchova. Praha: Jan Leichter. (vybrané kapitoly)Anzenbacher, A. (1990). Úvod do filosofie. Praha: SPN.Průcha, J. (Ed.), (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: PortálFoucault, M. (2002). Archeologie vědění. Praha: Herrmann & synové.Fulka, J. (2011). Jazyk a výchova v Rousseauvě „Emilovi“. Filosofický časopis, 59(4), 483–500.Janík, T. & Maňák, J., & Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: PaidoBrezinka, W. (2001). Východiska k poznání výchovy. Brno: L. Marek.Arthur, J. & Davies, I. (2010). Education Studies Textbook. London & New York: Routletge. (vybrané kapitoly)Platón. (1996). Ústava. Praha: Oikúmené (vybrané kapitoly)Rousseau, J. J. (1907) Emil čili o vychování. Přerov: Knihtiskárna Bartheletý a spol. (vybrané kapitoly)Locke, J. (1984). O výchově. Praha: SPN. (vybrané kapitoly)Foucault, M. (2000). Slová a věci. Bratislava: Kalligram. (vybrané kapitoly)Coreth, E. & Schöndorf, H. (2002). Filosofie 17. a 18. století. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.doporučená literaturaHrdá, M. & Šíp, R. (2012). Komunikace a integrace žáků s odlišným mateřským jazykem. In J. Němec (Ed.), Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků (s. 115–136). Brno: PaidoBaldwin, J. D. (1986) George Herbert Mead. A Unifying Theory for Sociology. Newburry Park, London, New Delhi: Sage Publications, Inc.Dewey, J. (1992) Logic: Theory of Inquiry. / Theory of Valuation In. The Collected Works of John Dewey, 1882–1953. (Hickman, L. A.. ed.) [CD-ROM]. Charlottesville VA: InteLex Corporation.Feyerabend, P. K. (2001) Rozprava proti metodě. Praha: Aurora.Chomsky, N. (1998) Perspektivy moci. Praha: Karolinum,.Kuhn, T. (2008) Struktura vědeckých teorií. Praha: Oikoymenh.Ricoeur, P. (1997) Teória interpretácie: diskurz a prebytok významu. Přeložila Zdeňka Kalnická. Bratislava: Archa.Rockwell, W. T. (2007) Neither Brain nor Ghost. A Nondualist Alternative to the Mind-Brain Identity Theory. Cambridge, Massachusets, London: The MIT Press.Rorty, R. (2012) Filosofie a zrcadlo přírody. Praha: Academia.Šíp, R. (2011) „Identita: Od pevných forem k poli napětí a kontinuity“. In. Hrdá, M. – R. Šíp (eds.) Identita v sociálně pedagogickém výzkumu: pole napětí, změn a začlenění. Brno: Masarykova univerzita, s. 13-26.
Garant
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
Vyučující
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.