Předmět Metodologie vědecké práce 1 (PDR_MVP1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PDR_MVP1 - Metodologie vědecké práce 1, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli úloze vědeckého poznávání v rozvoji pedagogických věd, pochopili specifičnosti kvantitativní a kvalitativní metodologie a dovedli zpracovat projekt pedagogického výzkumu.
Osnova
0. Tematický okruh – uvedení do předmětuOd pedagogického výzkumu k výzkumu vzdělávání – vývoj, stav, perspektivyInstitucionální a informační základna výzkumu vzděláváníProces, design, metody výzkumu vzděláváníDisertační výzkum – od projektu k disertační práci1. Tematický okruh – prostředí edukaceModely edukační reality a edukačního prostředí – východiska pro výzkumVýzkumy kultury školy a jejich metodologieVýzkumy klimatu školy/třídy a jejich metodologieDesignování a výzkum učebních prostředí – instructional design2. Tematický okruh – cíle edukaceCíle všeobecného vzdělávání – historická, komparativní, teoretická reflexeCíle oborového vzdělávání – historická, komparativní, teoretická reflexeVýzkumy učitelova pojetí cílů a jejich metodologie3. Tematický okruh – obsah edukaceVýzkumy kurikulaModely didaktické transformace a rekonstrukceVýzkumy didaktické transformace a rekonstrukceObsahové analýzy kurikulárních dokumentů (vč. učebnic)Výzkumy realizovaného kurikula a jejich metodologie4. Tematický okruh – pedagogická komunikace a interakce: procesy vyučování a učení a jejich aktéřiVýzkumy pedagogické komunikace a interakce a jejich metodologieVýzkumy procesů vyučování a učení a jejich metodologieUčitelské a žákovské (pre)koncepty – výzkum, diagnostika, intervenceVýzkumy stylů a strategií učeníVýzkumy zaměřené na výukové koncepce a metodyEfektivity a kvalita výuky jako výzkumný problém5. Tematický okruh – kreativita jako zdroj rozvoje osobnostiZkoumání expresivity a tvořivostUčení objevováním a tvořivost – metodologie a výzkumy(Kognitivní) aktivizace ve výuce jako předpoklad rozvoje tvořivosti – metodologie a výzkumy
Literatura
povinná literaturaNěmec, J., & Vlčková, K. (2011). Vnímání sociálního klimatu žáky: srovnání 1. a 2. stupně základní školy. In E. Walterová et al., Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň (s. 162–196). Praha: Karolinum.Šebestová, S. (2011). Příležitosti k rozvíjení řečových dovedností ve výuce anglického jazyka: videostudie. Brno: Masarykova univerzitaJaník, T., Najvar, P., Kubiatko, M. et al. (2011). Kvalita kurikula a výuky: výzkumné přístupy a nástroje. Brno: Masarykova univerzita.Vlček, P., & Janík, T. (2010). Školské reformy a tvorba kurikula tělesné výchovy v České republice, Spolkové republice Německo a Spojených státech amerických. Brno: Paido.Hejný, M., & Kuřina, F. (2001). Dítě, škola, matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál.Jelemenská, P. (2009). Model didaktické rekonstrukce z metodologického pohledu. In M. Janíková, & K. Vlčková et al., Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody (s. 145–167). Brno: Paido.Janík, T., Knecht, P., Kubiatko, M., Pavlas, T., Slavík, J., Solnička, D., & Vlček, P. (2011). Kvalita školy a kurikula: od expertního šetření ke standardu kvality. Praha: NÚV. (kap. 2.1).Janík, T., Lokajíčková, V., & Janko, T. (2012). Komponenty a charakteristiky zakládající kvalitu výuky. Orbis scholae, 6(3).Hloušková, L. (2008). Proměny kultury školy v pedagogických diskurzech. Brno: FF MU.Janík, T., Maňák, J., & Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido. (kap. 1, 4, 5).Pelikán, J. (2011). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum.Knecht, P. (2011). Kontinuita kurikula mezi 1. a 2. stupněm v české ZŠ: pohledy do RVP ZV a žákovských sešitů. In E. Walterová et al., Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň (s. 103–136). Praha: Karolinum.Zounek, J. (2009). E-learning – jedna z podob učení v moderní společnosti. Brno: MU.Švec, Š. et al. (2009). Metodologie věd o výchově. Kvantitativně-scientistické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu. Brno: Paido.Janík, T. (2007). Cílová orientace ve výuce fyziky: exkurz do subjektivních teorií učitelů. Pedagogická orientace, 17(1), 12–33.Maňák, J., Švec, V., & Švec, Š. (Eds.), (2005). Slovník pedagogické metodologie. Brno: Paido.Skalková, J. (2007). Kategorie cíle, kompetence, jejich vzájemný vztah a význam pro obsah vzdělávání v kontextu současnosti. Orbis scholae, 1(1), 7–20.Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.Švaříček, R., & Šeďová, K. et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.Dvořák, D. (2009). Řazení učiva v soudobých teoriích kurikula. Pedagogika, 59(2), 136–152.Janíková, M. & Vlčková, K. et al. (2009). Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Brno: Paido. (kap. 1 a 2).Píšová, M. et al. (2011). Kurikulární reforma na gymnáziích: případové studie tvorby kurikula. Praha: Výzkumný ústav pedagogický.Slavík, J., & Janík, T. (2012). Kvalita výuky: Obsahově zaměřený přístup ke studiu procesů vyučování a učení. Pedagogika, 60(3), 262–287.Najvar, P., Najvarová, V., Janík, T. & Šebestová, S. (2011). Videostudie v pedagogickém výzkumu. Brno: Paido.Slavík, J. (2011). K předmětu didaktik v estetických oborech vzdělávání. Pedagogická orientace, 21(2), 207–225.
Garant
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Janík, Ph.D.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Janík, Ph.D.