Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogická psychologie (PDR_PPS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PDR_PPS - Pedagogická psychologie, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je, aby si studenti prohloubili a rozšířili znalosti z pedagogické psychologie, které si osvojili v magisterském studijním programu. Zaměřit se na aktuální problémy učení, jeho styly, na vybrané otázky psychologie vyučování a výchovy, na rozvíjení osobnosti žáka i učitele z psychologického pohledu a na psychologické aspekty pedagogické komunikace.

Osnova

Tematické okruhy:Předmět a vývoj pedagogické psychologie. Struktura pedagogické psychologie.Filozofické, etické a metodologické otázky a výzkumné metody pedagogické psychologie.Problém vychovatelnosti a vzdělavatelnosti. Vlohy, schopnosti, talent, nadání.Psychologie učení. Učení a paměť. Druhy učení. Teorie učení.Učení a motivace Aspirační úroveň. Význam zpětné vazby v učení. Transfer a interference.Psychologie inteligence. Druhy a struktura inteligence. Měření inteligence. Mentální retardace.Psychologie kreativity. Vlastnosti tvořivosti. Tvořivost a inteligence. Programy stimulující rozvoj tvořivosti.Učení a vyučování. Psychodidaktika. Psychologické problémy výběru a strukturování učiva.Kognitivní styl a styly učení.Školního úspěch a neúspěch. Mimointelektové a intelektové příčiny neprospěchu. Typy neprospívajících žáků.Specifické vývojové poruchy učení. Syndrom ADHD/ADD.Význam a úkoly psychohygieny a psychologie zdraví v ped. psychologii. Psychohygiena zkoušky.Psychologické otázky výchovy Odměna a trest. Styly (způsoby) výchovy. Výchova a sebevýchova. Využití principů psychoterapie ve výchově.Aktuální problémy psychologie výchovy. Deprivace a subdeprivace. Agresivita. Syndrom týraného dítěte.Poruchy chování (lhaní, krádeže, záškoláctví, toulání). Neurotické poruchy - pojem a základní klasifikace. Psychologické otázky delikvence mládeže. Problematika závislostí.Osobnost žáka. Koncept osobnosti. Poznávání osobnosti a její charakteristika. Osobnostní princip ve výchově. Individuální a typologické rozdíly mezi žáky.Rodina - domov - škola. Školní třída jako sociální skupina. Řízení třídy. Role žáka.Interakce učitel - žák. Komunikace v pedagogické situaci.Psychologie osobnosti učitele. Požadavky na učitelovu osobnost. Vztahy učitele a žáka. Psychologie pedagogického taktu. Sebereflexe učitele.Psychologické otázky výchovných cílů. Koncepce zdravé osobnosti. Pedagogicko-psychychologické poradenství.

Literatura

povinná literaturaAlexander, R, P. A., Winne, P. H. (Eds.) Handbook of Educational Psychology. Mahwah, NJ: Lawrence Erbaum Associates, 2006.Berliner, D. C., Calfee, R. C. (Eds.) Handbook of Educational Psychology. New York: Macmillan, 1998.Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007.Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003.Kohoutek, R.:Základy užité psychologie. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2002.Mietzel, G. Pädagogische Psychologie des Lernens und Lehrens. Göttingen: Hogrefe-Verlag, 2007.Renkl, A. (Hrsg.) Lehrbuch Pädagogische Psychologie. Bern: Huber, 2008.Schneider, W., Hasselhorn, M. Handbuch der Pädagogischen Psychologie. Hogrefe Verlag, 2008.Zimmerman, B. J., Schunk, D. H. (Eds.) Educational Psychology. A century of contribution. Mahwah, NJ, US: Erlbaum, 2003.doporučená literaturaĎurič, L., Bratská, M. a kol. Pedagogická psychológia. Terminologický a výkladový slovník. Bratislava: SPN, 1997.Eysenck, M. W., Keane, M. T. Kognitivní psychologie. Praha: Academia, 2008.Kulič, V. Psychologie řízeného učení. Praha : Academia, 1990.Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995.Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. (ed.), Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001.

Požadavky

Zkouška z psychologie na VŠ.Jeden konspekt ze zahraniční literatury z oblasti pedagogické psychologie (po domluvě s examinátorem).

Garant

prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.

Vyučující

Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.