Předmět Psychohygiena a psychologie zdraví (RV2BP_4PZ)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu RV2BP_4PZ - Psychohygiena a psychologie zdraví, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Posluchači se seznámí se základy psychohygieny jako interdisciplinárního oboru na pomezí psychologie, pedagogiky a medicíny. Současná psychohygiena ústí v mnoha svých koncepcích do moderní psychologie zdraví, která se orientuje na projektování zdraví jako stavu “plné tělesné, psychické a sociální pohody” z psychologického aspektu. V kurzu jsou probrány základní kategorie a teorie psychohygieny a psychologie zdraví, a to zejména “zdraví”, “stres a jeho zvládání”, “únava a výkonnost”, “neurotické poruchy”, “odpočinek a relaxační techniky”, “zdravý způsob života”, “zdravá osobnost” a d. Poznatky jsou prezentovány zejména vzhledem k předchozím znalostem studentů z psychologie a pedagogiky a vedle teoretických informací mají poskytnout studentovi rovněž praktické dovednosti při zvládání náročných životních situací a pro rozvoj osobnosti.
Osnova
Vymezení a předmět psychohygieny. Základní pojmy psychohygieny. Psychologie zdraví, její vymezení a úkoly.Světová zdravotnická organizace (WHO), její úkoly a programy. ZDRAVÍ PRO 21. STOLETÍ. Definování kategorií zdraví. Prevence.Výkonnost, práceschopnost a únava. Psychohygiena odpočinku. Relaxace a rekreace.Průběh výkonnosti. Biorytmicita. Křivky výkonnosti. Optimalizace školního rozvrhu.Psychohygiena volného času. Hra a relaxace. Psychohygiena spánku. Imaginace a relaxace.Fenomén stresu. Vývoj teorie stresu v medicíně a v psychologii.. Koncepce stresu a jeho teorie. Teorie Selyeho a Lazaruse. Eustres a distres.Náročné životní situace a jejich zvládání. Coping-proces. Fenomén nezdolnosti. Problematika tzv. vyhoření (burnout syndrom) a jeho průběh.Neurotické poruchy. Vymezení, vývoj pojmu. Prevence neuróz.Psychologie zdraví, psychohygiena a psychoterapie. Psychoterapie a výchova. Psychagogika.Psychohygiena učení. Přetěžování ve škole. Tréma. Úloha fyzikálních podmínek prostředí. Samoučení. Sebevýchova. Self-management.Kvalita života a životní styl. Psychické mechanismy závislosti. Osobnost toxikomana.Sociálně-psychologické otázky psychohygieny. Optimální komunikace. Sociální opora.Relaxační techniky a antistresové programy, jejich principy, klasifikace a teoretická východiska.Rozvoj osobnosti, osobnostní růst. Flow. Well-being. Fitness. Wellness. Optimismus. Sebepoznání a self-esteem. Zdraví a spiritualita. Zrání osobnosti.Perspektivy psychologie zdraví a psychohygieny. Škola a podpora zdraví. Úskalí psychohygieny.
Literatura
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Pozitivní psychologie. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 195 s. ISBN 80-7178-835-X. infoKŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003. 279 s. ISBN 80-7178-774-4. infoPsychologie zdraví. Edited by Jaro Křivohlavý. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 279 s. ISBN 80-7178-551-2. infoBEDRNOVÁ, Eva. Duševní hygiena a sebeřízení : pro vysokoškoláky a mladé manažery. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1999. 157 s. info
Garant
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Vyučující
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.