Předmět Environmentální edukace v sociální pedagogice (SC4BK_EKSP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SC4BK_EKSP - Environmentální edukace v sociální pedagogice, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Předmět poskytne praktický úvod do environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty prostřednictvím konkrétních příkladů z ekologie, environmentalistiky a výchovy k udržitelnému rozvoji v lokálním, regionálním i globálním měřítku. Probírané problémy a příklady jsou vždy posuzovány z hledisek nejen environmentálních, ale i sociálních a ekonomických.Student porozumí principům environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty EVVO), dokáže aplikovat cíle, obsah a prostředky EVVO ve své práci a životě;popsat a vysvětlit principy environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty EVVO;rozlišit výchovné působení ve škole a v mimoškolních institucích;aplikovat cíle, obsah a prostředky EVVO ve své práci a životě;charakterizovat ekologický příznivý životní styl;navrhnout environmentálně zaměřený výukový program.
Osnova
Obsah pojmu „environmentální výchova“; význam vstřícného postoje sociálních pedagogů k tomuto oboru výchovy a vzdělávání;rozlišování oborů EKOLOGIE, ENVIRONMENTALISTIKA, EKOPEDAGOGIKA, dotvoření a upřesnění základního povědomí o jejich obsahu;význam metodologického zaměření environmentální výchovy – od cílů k prostředkům, od příčin problémů v životním prostředí k jejich důsledkům, k možným řešením a k odpovědnějším osobním postojům směřujícím k udržitelnějšímu rozvoji společnosti;smysl přímých kontaktů dětí s živou přírodou, tvorba a využívání přírodních zahrad a venkovních učeben; důraz na poznávání a objevování místního regionu ve výchově a vzdělávání na základní škole;smysl komunitní práce na příkladech péče o místní přírodu a životní prostředí, cíle a obsah Místní Agendy 21;posílení osobní ekologické gramotnosti a citlivosti; lokální, regionální a globální problémy životního prostředí v sociálních, ekonomických a environmentálních souvislostech;seznámení s příklady ekologicky příznivějšího (environmentálně odpovědnějšího) způsobu života v kontextu možných globálních ekonomických i ekologických krizí;význam cílevědomého snižování ekologické stopy jednotlivce, rodiny, školy, firmy, úřadu apod.;nabídka vzdělávacích služeb středisek ekologické výchovy v regionu a v ČR, možnosti dalšího vzdělávání.
Literatura
HORKÁ, Hana . Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: PdF MU, 2005. 158 s. ISBN 80-210-3750-4. infoLIBROVÁ, Hana. Vlažní a váhaví :(kapitoly o ekologickém luxusu). Vyd. 1. Brno: Doplněk, 2003. 319 s. ISBN 80-7239-149-6. infoMÁCHAL, Aleš a Josef HUSTÁK. Malý ekologický a environmentální slovníček [Máchal, 2001]. 3. vyd. Brno: Rezekvítek, 2001. 55 s. : il. ISBN 80-902954-1-X. infoMÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000. 205 s. ISBN 80-902954-0-1. infoLIBROVÁ, Hana. Pestří a zelení :(kapitoly o dobrovolné skromnosti). Vyd. 1. Brno: Veronica, 1994. 218 s. ISBN 80-85368-18-8. info
Požadavky
(( SC4BK_VPMV Vybr. problémy mult. výchovy && SC4BK_UEEV Úvod do environmentální vědy ) &&! NOWANY ( SC4BK_SPOD Sociálně právní ochrana dětí ))
Garant
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.Mgr. Hana KorvasováIng. Dana Křivánková