Předmět Historie sociální pedagogiky (SC4BK_HiSP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SC4BK_HiSP - Historie sociální pedagogiky, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:• zařadit a interpretovat v časové souslednosti názory na řešení problémů výchovy sociálně ohrožených skupin v kontextu dějin• zhodnotit význam přínosu probíraných autorů v souvislosti s akceptací sociálního kontextu doby a místa• reflektovat a interpretovat problémová sociální témata• vymezit současné problémy sociální pedagogiky a nastínit možné způsoby jejich řešení na poznatcích četby z dějin sociální pedagogiky• zaujmout postoje a návrhy řešení k dobovým i současným patologiím životního stylu ohrožených sociálních skupin
Osnova
1. Sociální aspekty v antické výchově (názory na společnost, výchovu mládeže, etiku, díla). Úloha a postavení mužů, žen a dětí v antické společnosti.2. Středověký člověk a jeho svět: sociální stratifikace, řešení chudoby, působení církevních řádů v oblasti edukační a sociální péče (františkáni, dominikáni), vliv církevních představitelů na řešení sociálních problémů (Basileos Veliký, Petr Abélard). Úloha a postavení mužů, žen a dětí ve středověké společnosti.3. Volný čas ve středověku. Svátky, požitky těla, hry, divadlo, lov, požitky ducha. Lidová kultura a humor.4. Renesanční člověk a jeho svět: sociální stratifikace, lidé na okraji společnosti, úloha a postavení mužů, žen a dětí v novověké společnosti, lidová kultura, humor, volný čas. Renesanční myslitelé o výchově (Vittorino da Feltre, Thomas More), společenské a kulturní změny raného novověku.5. Filosofické a sociálně pedagogické myšlenky a pansofické snahy Jana Amose Komenského.6. Charakteristika společenských změn v osvícenství, nové paradigma výchovy. Pedagogické myšlenky a činnost filantropistů (Johann Bernhard Basedow, Christian Gotthilf Salzmann).7. Vliv civilizačního pokroku na sociální poměry ve společnosti a na vzdělání v 19. století. Chudoba a sociálně znevýhodněné skupiny. Pedagogické myšlenky a činnost utopických socialistů (Robert Owen, Ch. Fourier, Saint – Simon). Dějiny české každodennosti v 19. století (vzdělání, volný čas, svátky a slavnosti, společenský život).8. Názory a praxe českých sociálních pedagogů: Karel Slavoj Amerling, Gustav Adolf Lindner, František Bakule, Inocenc Arnošt Bláha, Stanislav Velinský, Přemysl Pitter.9. Názory a praxe světových sociálních pedagogů: Johann Heinrich Pestalozzi, don Bosco, Herman Lietz, Anton Semjonovič Makarenko, Janusz Korczak.10. Představitelé postmoderních pedagogických koncepcí: Paulo Freire, Ivan Illich, Heinrich Kupffer.
Literatura
doporučená literaturaBURKE, Peter. Lidová kultura v raně novověké Evropě. Translated by Markéta Křížová. Vyd. 1. Praha: Argo, 2005. 374 s., [1. ISBN 80-7203-638-6. infoCIPRO, Miroslav. Prameny výchovy : encyklopedický soubor statí o předních pedagogických myslitelích a reformátorech. Svazek první, Starověk, středověk, XVI. a XVII. století. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1991. 568 s. infoCIPRO, Miroslav. Prameny výchovy. Svazek druhý, XVIII. a XIX. století. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1991. 598 s. infoCIPRO, Miroslav. Prameny výchovy : encyklopedický soubor statí o předních pedagogických myslitelích a reformátorech. Svazek třetí, IX. a XX. století. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1993. 600 s. infoDÜLMEN, Richard van. Bezectní lidé :o katech, děvkách a mlynářích : nepočestnost a sociální izolace v raném novověku. Translated by Josef Boček. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2003. 107 s. ISBN 80-86569-43-8. infoDÜLMEN, Richard van. Kultura a každodenní život v raném novověku :(16.-18. století). Translated by Martina Nováková. Vyd. 1. Praha: Argo, 2006. 358 s. ISBN 80-7203-812-5. infoDÜLMEN, Richard van. Historická antropologie :vývoj, problémy, úkoly. Translated by Josef Boček. 1. vyd. v čes. jaz. Praha: Dokořán, 2002. 116 s. ISBN 80-86569-15-2. infoGEREMEK, Bronisław. Slitování a šibenice :dějiny chudoby a milosrdenství. 1. vyd. Praha: Argo, 1999. 262 s. ISBN 80-7203-228-3. infoNEILL, Alexander Sutherland. Summerhill School :a new view of childhood. Edited by Albert Lamb. New York: St. Martin's Griffin, 1992. xxvii, 269. ISBN 0-312-14137-8. infoPECHA, Libor. Krutá poema :Makarenko jak ho neznáme. 1. vyd. Brno: Doplněk, 1999. 250 s., [5. ISBN 80-7239-027-9. infoRHEINHEIMER, Martin. Chudáci, žebráci a vaganti :lidé na okraji společnosti, 1450-1850. Translated by Vladimír Marek. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 2003. 187 s. ISBN 80-7021-579-8. infoŠTRYNCLOVÁ, Gabriela. Summerhill :model antiautoritativní výchovy. Vyd. 1. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2003. 80 s. ISBN 80-7194-541-2. infoVERDON, Jean. Volný čas ve středověku. Translated by Jiří Žák - Gustav Francl. Vyd. 1. V Praze: Vyšehrad, 2003. 261 s. ISBN 80-7021-543-7. info
Garant
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Dušan Klapko, Ph.D.