Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Historie sociální pedagogiky (SC4BK_HiSP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SC4BK_HiSP - Historie sociální pedagogiky, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Na konci tohoto kurzu bude student schopen:• zařadit a interpretovat v časové souslednosti názory na řešení problémů výchovy sociálně ohrožených skupin v kontextu dějin• zhodnotit význam přínosu probíraných autorů v souvislosti s akceptací sociálního kontextu doby a místa• reflektovat a interpretovat problémová sociální témata• vymezit současné problémy sociální pedagogiky a nastínit možné způsoby jejich řešení na poznatcích četby z dějin sociální pedagogiky• zaujmout postoje a návrhy řešení k dobovým i současným patologiím životního stylu ohrožených sociálních skupin

Osnova

1. Sociální aspekty v antické výchově (názory na společnost, výchovu mládeže, etiku, díla). Úloha a postavení mužů, žen a dětí v antické společnosti.2. Středověký člověk a jeho svět: sociální stratifikace, řešení chudoby, působení církevních řádů v oblasti edukační a sociální péče (františkáni, dominikáni), vliv církevních představitelů na řešení sociálních problémů (Basileos Veliký, Petr Abélard). Úloha a postavení mužů, žen a dětí ve středověké společnosti.3. Volný čas ve středověku. Svátky, požitky těla, hry, divadlo, lov, požitky ducha. Lidová kultura a humor.4. Renesanční člověk a jeho svět: sociální stratifikace, lidé na okraji společnosti, úloha a postavení mužů, žen a dětí v novověké společnosti, lidová kultura, humor, volný čas. Renesanční myslitelé o výchově (Vittorino da Feltre, Thomas More), společenské a kulturní změny raného novověku.5. Filosofické a sociálně pedagogické myšlenky a pansofické snahy Jana Amose Komenského.6. Charakteristika společenských změn v osvícenství, nové paradigma výchovy. Pedagogické myšlenky a činnost filantropistů (Johann Bernhard Basedow, Christian Gotthilf Salzmann).7. Vliv civilizačního pokroku na sociální poměry ve společnosti a na vzdělání v 19. století. Chudoba a sociálně znevýhodněné skupiny. Pedagogické myšlenky a činnost utopických socialistů (Robert Owen, Ch. Fourier, Saint – Simon). Dějiny české každodennosti v 19. století (vzdělání, volný čas, svátky a slavnosti, společenský život).8. Názory a praxe českých sociálních pedagogů: Karel Slavoj Amerling, Gustav Adolf Lindner, František Bakule, Inocenc Arnošt Bláha, Stanislav Velinský, Přemysl Pitter.9. Názory a praxe světových sociálních pedagogů: Johann Heinrich Pestalozzi, don Bosco, Herman Lietz, Anton Semjonovič Makarenko, Janusz Korczak.10. Představitelé postmoderních pedagogických koncepcí: Paulo Freire, Ivan Illich, Heinrich Kupffer.

Literatura

doporučená literaturaBURKE, Peter. Lidová kultura v raně novověké Evropě. Translated by Markéta Křížová. Vyd. 1. Praha: Argo, 2005. 374 s., [1. ISBN 80-7203-638-6. infoCIPRO, Miroslav. Prameny výchovy : encyklopedický soubor statí o předních pedagogických myslitelích a reformátorech. Svazek první, Starověk, středověk, XVI. a XVII. století. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1991. 568 s. infoCIPRO, Miroslav. Prameny výchovy. Svazek druhý, XVIII. a XIX. století. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1991. 598 s. infoCIPRO, Miroslav. Prameny výchovy : encyklopedický soubor statí o předních pedagogických myslitelích a reformátorech. Svazek třetí, IX. a XX. století. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1993. 600 s. infoDÜLMEN, Richard van. Bezectní lidé :o katech, děvkách a mlynářích : nepočestnost a sociální izolace v raném novověku. Translated by Josef Boček. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2003. 107 s. ISBN 80-86569-43-8. infoDÜLMEN, Richard van. Kultura a každodenní život v raném novověku :(16.-18. století). Translated by Martina Nováková. Vyd. 1. Praha: Argo, 2006. 358 s. ISBN 80-7203-812-5. infoDÜLMEN, Richard van. Historická antropologie :vývoj, problémy, úkoly. Translated by Josef Boček. 1. vyd. v čes. jaz. Praha: Dokořán, 2002. 116 s. ISBN 80-86569-15-2. infoGEREMEK, Bronisław. Slitování a šibenice :dějiny chudoby a milosrdenství. 1. vyd. Praha: Argo, 1999. 262 s. ISBN 80-7203-228-3. infoNEILL, Alexander Sutherland. Summerhill School :a new view of childhood. Edited by Albert Lamb. New York: St. Martin's Griffin, 1992. xxvii, 269. ISBN 0-312-14137-8. infoPECHA, Libor. Krutá poema :Makarenko jak ho neznáme. 1. vyd. Brno: Doplněk, 1999. 250 s., [5. ISBN 80-7239-027-9. infoRHEINHEIMER, Martin. Chudáci, žebráci a vaganti :lidé na okraji společnosti, 1450-1850. Translated by Vladimír Marek. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 2003. 187 s. ISBN 80-7021-579-8. infoŠTRYNCLOVÁ, Gabriela. Summerhill :model antiautoritativní výchovy. Vyd. 1. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2003. 80 s. ISBN 80-7194-541-2. infoVERDON, Jean. Volný čas ve středověku. Translated by Jiří Žák - Gustav Francl. Vyd. 1. V Praze: Vyšehrad, 2003. 261 s. ISBN 80-7021-543-7. info

Garant

doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Dušan Klapko, Ph.D.