Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogická propedeutika (SC4KC_PEDP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SC4KC_PEDP - Pedagogická propedeutika, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Účelem přednášek v předmětu Základy pedagogiky je zmapovat základní pedagogické disciplíny, pojmy, metody a teorie. Zřetel je směrován i na postižení problematiky vztahu pedagogické teorie a praxe, rovněž i na vybrané filozofické aspekty výchovy. Základní linii studia tvoří analýza současných výchovně-vzdělávacích problémů a proces edukační transformace českého školství po r. 1989. Účelem předmětu je také vytvoření diskusního rámce v rámci e-learningu, ve kterém se studenti zaměří na analyzování současných výchovně-vzdělávacích problémů českého i zahraničního edukačního prostředí. Cílem přednášek je vytvořit u studentů klíčové znalosti v oblasti struktury a funkce pedagogiky jako vědy.Na konci tohoto kurzu bude student schopen:- definovat základní pedagogické pojmy.- vysvětlit podstatu a strukturu pedagogiky jako vědního oboru.- vymezit současné problémy pedagogiky a nastínit možné způsoby jejich řešení na poznatcích četby a z vlastní zkušenosti.- zhodnotit význam přínosu probíraných témat pro pedagogickou teorii a praxi.

Osnova

1. Pojetí a předmět pedagogiky Její struktura, členění pedagogických disciplín, vědy pomocné a hraniční, výchova, vzdělání, socializace, enkulturace, subjekt – objekt ve výchově. Význam filozofie výchovy.2. Základní pedagogické kategorie (cíl, obsah, prostředky, podmínky, metody, organizační formy).3. Česká výchovně vzdělávací soustava. Preprimární, primární, sekundární a terciární školství. Charakteristika vybraných klíčových problémů české vzdělávací soustavy. Transformace české školy po r. 1989.4. Podstata hnutí nové výchovy, reformní pedagogika. Podstata, představitelé, směry, díla, koncepce.5. Významné výchovně vzdělávací dokumenty v polistopadové české pedagogice (Bílá kniha, Doporučení examinátorů OECD, školský zákon, RVP, projekty). Kurikulum.6. Individuální a sociální význam vzdělání, právo na vzdělání, rovný přístup ke vzdělání, sociální nerovnost ve vzdělání, vzdělání a sociální spravedlnost.7. Rodina z pedagogického hlediska. Spolupráce školy a rodiny. Současné problémy v rodičovské výchově.8. Pedagogické dovednosti učitele. Osobnost učitele. Příprava učitele na výuku. Diagnostické činnosti učitele. Řízení učebních činností žáků.9. Hodnocení žáků. Druhy hodnocení (klasifikace, testování, slovní hodnocení, alternativní přístupy). Podpora sebehodnocení a sebeúcty dítěte. Význam hodnocení.10. Výchovné koncepce vybraných pedagogů (A. S. Makarenko, A. S. Neill, J. Korczak, H. von Schoenebeck, V. Příhoda ad.)

Literatura

KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 447 s. ISBN 80-7178-253-X. infoPRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 269 s. ISBN 80-7178-399-4. infoModerní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. 495 s. ISBN 80-7178-170-3. infoPRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 139 s. ISBN 80-7178-584-9. infoRámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Vyd. 1. Stařeč: INFRA, 2005. 113 s. ISBN 80-86666-24-7. info

Požadavky

Cílové dovednosti studentů:- definovat základní pedagogické pojmy.- vysvětlit podstatu a strukturu pedagogiky jako vědního oboru.- vymezit současné problémy pedagogiky a nastínit možné způsoby jejich řešení na poznatcích četby a z vlastní zkušenosti.- zhodnotit význam přínosu probíraných témat pro pedagogickou teorii a praxi.

Garant

doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Dušan Klapko, Ph.D.