Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogika volného času (SC4KC_PVC)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SC4KC_PVC - Pedagogika volného času, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Předmět Pedagogika volného času se zabývá teoretickými i praktickými otázkami výchovy ve volném čase.Na konci předmětu budou studenti: - znát základní pojmy oboru a historické výchované koncepce v oblasti volného času (na základě studia primárních pramenů).- schopni projektovat vlastní koncepce, kurzy, tábory s využitím specifických metod (her) apod.

Osnova

Témata přednášek, okruhy ke zkoušce:1. Člověk, společnost a výchova ve volném čase. Pojetí a funkce volného času.2. Typologie volnočasových aktivit ve vztahu k věku, pohlaví, vzdělání, lokalitě a dalších proměnných.3. Aktivity ve volném čase, obsahová náplň, klasifikace, význam, metody a formy práce. Předmět, funkce, principy a metody výchovy ve volném čase.4. Rodina a výchova dětí ve volném čase.5. Osobnost pedagoga (animátora) ve volném čase, styly vedení skupiny, klima ve skupině.Využití pedagogické diagnostiky při výchově ve volném čase.6. Historické pohledy na výchovu ve volném čase, výchovné koncepce realizované ve volném čase (např. Jezuité, J. J. Pestalozzi, G. Bosco).7. Výchovný systém E. T. Setona, R. S. S. Baden Powella, K. Hahna, A. B. Svojsíka, Jaroslava Foglara (celkové zhodnocení jejich pedagogického přínosu). Analýza výchovných principů, her, pojetí výchovy, hodnot a ideálů ve vztahu k dnešní mládeži. (Analyzujte výchovný systém autorů na základě samostudia (četby) jejich díla. Předpokládá se znalost minimálně pěti děl.)8. Vznik a význam organizované činnosti ve volném čase (YMCA, YWCA, Sokol, skauting, Liga lesní moudrosti, Česká tábornická unie atd.).9. Definice her a jejich atributy, výchovný význam her. Proč si (děti) lidé hrají? Teorie hry, jejich členění. Dějiny her, proměna funkcí, motivů, postojů a cílů her v jednotlivých vývojových etapách dějiny pedagogiky.10. Hra v pedagogických koncepcích některých představitelů (Platón, Aristoteles, Quintilianus, J. A. Komenský atd.) a využití hry v modelech alternativního vzdělávání.11. Jak tvořit a obměňovat hry. Hry rozvíjející myšlenkové operace, především divergentní či laterální myšlení. Hry jako prostředek a předpoklad pro tvořivý život. Hra jako cesta k řešení životních problémů. Nebezpečí hráčství (tzv. gamblerské hry), vznik závislosti a současný stav v ČR, možná řešení problému. Hra jako významný prostředek omezující dětskou kriminalitu a řešící antisociální problémy mládeže.12. Tzv. hry dlouhodobé (např. celotáborové, celoroční) při práci se stálými kolektivy. Práce s literárními předlohami a jejich přeměna v motivační kostru her. Hra v pojetí globální výchovy, tzv. hry simulační a hry ekologické, výchova k trvale udržitelnému životu, hry jako prostředek k pochopení systémových vztahů v přírodě a na celém světě.13. Sdružení a organizace pečující výchovu ve volném čase v ČR. Stručný historický přehled a zhodnocení organizované činnosti po roce 1948.14. Přehled sdružení a organizací pečujících o výchovu ve volném čase ve vybraných evropských zemích.15. Příprava a vedení akcí (výchovy, tábory apod.) Zajišťování akce v různých oblastech: výchovné, personální, hospodářsko-ekonomické, zdravotní, technické, apod.16. Animátor jako organizátor, chronologie přípravy celé akce, vyhodnocení, zpětné vazby, medializace atd.17. Právní předpisy, zákony, vyhlášky a normy při práci s dětmi a mládeží a při pořádání rozličných akcí. Bezpečností předpisy, Hygienické směrnice, Lesní zákon atd.18. K. Hahn a pedagogika zážitku, koncepce prožitkové terapie.19. Význam zážitku pro výchovu ve volném čase. Emoční prožívání z hlediska ontogeneze, subjektivní a objektivní nebezpečí při výchově zážitkem, zážitková terapie, význam pro primární sociální prevenci.20. Volnočasové aktivity a prevence sociálně patologických jevů. Význam volného času v prevenci primární, sekundární a terciární.

Literatura

ČECH, Tomáš . Pedagogika volného času v přípravě pedagogů na Pedagogické fakultě MU v Brně. In Sýkora, J. (ed.) Výchova a volný čas 3. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. s. 21-24, 4 s. ISBN 978-80-7041-730-0. infoNĚMEC, Jiří a Tomáš ČECH . Pedagogika volného času pro kombinované studium. E-learningová podpora výuky. Brno. Pedagogická fakulta MU, 2005. URL infoKRATOCHVÍLOVÁ, Emília. Pedagogika voľného času :výchova v čase mimo vyučovania v pedagogickej teórii a v praxi. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2004. 307 s. ISBN 80-223-1930-9. infoPÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Vyd. 3. Praha: Portál, 2002. 231 s. ISBN 80-7178-711-6. infoPÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času :teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Vyd. 2. Praha: Portál, 2001. 229 s. ISBN 80-7178-569-5. info

Požadavky

Předmět je určen studentům bakalářského kombinovaného oboru Sociální pedagogika. Předpokladem pro jeho ukončení je splnění zadaných úkolů vymezených sylabem a úspěšné složení zkoušky

Garant

doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Martina Kurowski