Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Inkluzivní vzdělávání (SC4MK_INVZ)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SC4MK_INVZ - Inkluzivní vzdělávání, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

V souladu s požadavky inkluzivního vzdělávání připravit studenty na práci se žáky s rozmanitými vzdělávacími předpoklady, potřebami a schopnostmi a vést je k vytváření vhodných podmínek i strategií výuky pro jejich vzdělávání ve školách hlavního vzdělávacího proudu. V předmětu bude důsledně propojována teorie s praxí s cílem vybavit studenty znalostmi, ale i dovednostmi práce s heterogenní populací žáků. Výstupy: • Studenti se seznámí s teoretickým konceptem inkluzivního vzdělávání, jeho hodnotami a principy. • Studenti se seznámí s legislativními opatřeními a strategií státu pro rozvoj inkluze ve vzdělávání. • Seznámí se s modelem kvality inkluzivní školy – tedy možnými oblastmi a dimenzemi rozvoje kvality inkluze ve škole. • Teoretická východiska uplatní při tvorbě vhodných strategií výuky a jejich implementaci v praxi na souvislé pedagogické praxi (propojení teorie s praxí). • Principy inkluze uplatní při plánování výuk a volbě vhodných strategií výuky pro cílovou skupinu žáků.

Osnova

1. Teoretická východiska inkluzivního vzdělávání • filozofická a historicko-pedagogická východiska • legislativně-právní rámec; od ústavního pořádku k vyhláškám • argumentační platformy a rámce • současná situace v ČR a v zahraničí 2. Paradigma inkluzivního vzdělávání • hodnotový přístup k inkluzivnímu vzdělávání, principy inkluzivního vzdělávání • základní pojmy: inkluze, integrace, heterogenita, individualizace, diferenciace… • změna v chápání funkce školy/třídy a postavení učitele ve škole/třídě • třída – heterogenní společenství žáků, rozmanitost a její přijetí – práce s diverzitou 3. Inkluzivní škola, její kvalita • kvalita inkluze ve škole, její systémové pojetí • kontextové faktory inkluzivního vzdělávání • interní a externí spolupráce školy (spolupracující subjekty jako pomoc při rozvoji inkluzivního prostředí) 4. Podmínky inkluzivního vzdělávání • organizační • materiální • personální • obsahové (adaptace kurikula do praxe školy/třídy) 5. Edukace v inkluzivní škole/třídě 1 • základní didaktické principy a přístup ke vzdělávacím potřebám žáků, uplatnění principů v praxi • diagnostika vzdělávacích potřeb žáků, speciální vzdělávací potřeby • plánování edukačního procesu 6. Edukace v inkluzivní škole/třídě 2 • řízení edukačního procesu • strategie výchovy a vzdělávání v heterogenním kolektivu 7. Edukace v inkluzivní škole/třídě 3 • hodnocení žáků v inkluzivní škole • podporné mechanismy v práci se třídou i jednotlivými žáky

Literatura

doporučená literaturaHÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání :[teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010. 216 s. ISBN 9788024730707. infoLECHTA, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010, roč. 2010. info

Požadavky

! NOWANY ( SC4MK_MAPX Management sociální prevence )

Garant

doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.Mgr. Monika Tannenbergerová, DiS., Ph.D.