Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Integrující otázky pedagogiky (SC4MK_IOP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SC4MK_IOP - Integrující otázky pedagogiky, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Na konci předmětu bude student schopen integrovat získané vědomosti z různých vědních oblastí (filozofie, antropologie, sociální práce, metodologie pedagogiky, psychologie apod.) do teorie a praxe sociální pedagogiky.

Osnova

Sociální pedagogika1. Vymezení sociální pedagogiky oproti vědám hraničním a příbuzným. Teorie sociální pedagogiky a jejich podíl na utváření sociálně pedagogického paradigmatu.2. Teorie sociologie a sociální pedagogiky, srovnání přístupŧ. Paradigma (T. Kuhn)sociologické a sociálně pedagogické (faktualistické p., behaviorální p., definiční p. – rozdíly v přístupu zkoumání sociálních jevŧ). Vybrané sociologické směry ajejich vliv na utváření teorií sociální pedagogiky (sociální darwinismus, školarasově antropologická, malthuziánství, sociologismus, psychologismus,interakcionismus, teorie sociální interakce, analýza a teorie sociálních sítí, teoriesociální směny, sociální kapitál, sociální systém, sociální rovnováha, s. řád adalší. Na konkrétním příkladu studenti doloţí, jak můţeme ke zkoumání stejnéhosociálního jevu vyuţívat různá paradigmata.3. Společnost jako kaţdodennost, drama a absurdita etnometodologie, inspirace v dramaturgické a existencialistické sociologii. Sociologické přístupy zkoumáníjevŧ: Kvalitativní sociologie, etnometodologie, kaţdodennost, sociologie laická,labelling, indexikalita, garfinkeling, sociologie dramaturgická, existencialistickáatd. Na konkrétním příkladu studenti doloţí, jak můţeme ke zkoumání stejnéhosociálního jevu vyuţívat různá paradigmata.4. Funkce sociální pedagogiky (podle N. Huppertze a E. Shinzlera), komparacekonceptŧ sociální pedagogiky v ČR, Německu, (Velké Británii), Polsku aSlovensku. Rozvoj sociální pedagogiky v ČR a v zahraniční ve 20. století.Kritické zhodnocené vývoje po 2. světové válce. Vztah sociální pedagogiky asociální práce ve výše uvedených zemích.5. Náznaky konstituování sociální pedagogiky v dílech významných filozofŧ,pedagogŧ a sociologŧ. Historické aspekty vzniku a rozvoje sociální pedagogiky(např. pojetí J. J. Pestalozziho, D. Bosco, A. S. Makarenka, G. A. Lindnera, P.Natorpa, A. I. Bláhy). Na základě četby primárních pramenů doloţte příkladvýchovné koncepce.6. Cíle, metody a prostředky sociální pedagogiky, její význam pro rozvojpedagogické teorie a edukační praxe. Na konkrétním příkladu se pokustevymezit výchovné cíle a metody pedagogiky a sociální pedagogiky.7. Základní rysy sociální výchovy a její aktuální dimenze (individuální, globální,teritoriální a lokální). Funkce výchovy v ţivotě moderního člověka a vespolečnosti. Sociální pedagogika jako výchova sociálních vztahŧ, sociální světdítěte – lebenswelt a pojetí fenomenologie, základní faktory vývoje člověka(dispozice, materiální a sociální prostředí, výchova). Společenská determinacevýchovy. Vztah socializace a výchovy. Vzájemný vztah prostředí a výchovy.Typologie tzv. přirozených prostředí výchovy.8. Výchova jako příprava jedince pro sociální role. Aktuální poţadavky na výchovuve vztahu k rŧzným sociálním rolím. Výchova jako jeden z předpokladŧ prorozvoj kvalit osobnosti. Výchova jako rozvoj základních kvalit osobnosti v profesisociálního pedagoga. Výchova, vzdělávání, zájmové vzdělávání, edukace. Rozvoj avýchova jednotlivých kognitivních procesŧ (myšlení, vnímání, pozornosti, představivostia paměti), rozvoj nadání a tvořivosti, rozvoj charakterových vlastností člověka. (Studentsi připraví konkrétní ukázku výchovných činností zaměřených na rozvoj jedné ze sloţekosobnosti včetně metodického rozboru.)9. Profese (tzv. profesiogram) sociálního pedagoga. Vymezení jeho pracovních činností akompetencí, přípravy a moţností uplatnění. Pomáhající profese. (Studenti si připravíkonkrétní reflexe profese sociálního pedagoga ze svých pedagogických deníků, kterésesbírali v rámci různých typů sociálně pedagogických praxí v průběhu svého studia.)10. x. Význam sociální práce; definice, význam pro jedince a společnost, vtah mezisociální prací a sociální pedagogikou, souvislost mezi sociální patologií, sociálníprací a sociální politikou. Základní paradigma sociální práce. Sociální fungování,sociální práce a vztah k vědním oborŧm. (Uveďte velká témata sociální práce v současnosti a stručně je charakterizujte).11. Vývoj sociální práce ve světě. Stručná charakteristika jednotlivých období odstředověku po současnost. Významní představitelé a stěţejní díla sociální práce.Tradice sociální práce v našich podmínkách. Stručná charakteristika jednotlivýchobdobí, zejména období novověku, normalizace a současné trendy.(Charakterizujte období po roku 1989 a vyslovte prognózu budoucí úlohy sociálnípráce).12. Charakterizujte vybrané metody sociální práce; skupinová práce, terénní sociálnípráce, případová studie, poradenství. (K jednotlivým metodám uvádějtesimulační příklady z praxe, charakterizujte moţnou klientelu.) Rozeberte vybranémetody sociální práce; krizová intervence, streetwork, mediace a probace, práce s dětmi a rodinou, přístup orientovaný na úkoly. (U jednotlivých metody uveďtemoţné příklady z praxe).13. Dobrovolnická práce jako nezbytná součást sociální práce. Významdobrovolnictví pro hodnotovou orientaci společnosti. (Uveďte moţnostidobrovolnické práce, příklady z praxe, dobrovolnická práce v hospicích, v nemocnicích, aj. Altruismus jako trend do budoucnosti). Vztah mezi sociálnímpracovníkem a klientem, zásady, práva a povinnosti. Syndrom vyhoření – příčiny,prevence. (Rozeberte význam tvořivosti v práci sociálního pracovníka).14. Přístupy k práci s menšinami. Programy určené k integraci romského národa.(Navrhněte moţný sociální program, který by přispěl k zlepšení vzájemnýchvztahů mezi minoritou a majoritou).15. Vzdělávání dospělých, andragogika, její význam a poslání v kontextu dnešnídoby. Didaktická teorie vzdělávání dospělých (didaktická kostka, didaktickémetody a formy). Výuka dospělých jako komunikační proces. Hlavní principykomunikace ve výuce, rétorické dovednosti, naslouchání jako součástkomunikace, zpětná vazba. (Didaktické principy v praxi – objasněte jednotlivéprincipy).16. Metody (teoretické, teoreticko-praktické, praktické) a formy (přímá výuka,kombinovaná výuka, korespondenční vzdělávání, terénní vzdělávání) vzdělávánídospělých, současné trendy. (Rozeberte speciální didaktický postup /podlevlastního zváţení/ a stručně charakterizujte – brainstorming, brainwriting, metodaCNB, atd.) Vzdělávání dospělých jako fenomén současnosti (rekvalifikace,distanční formy studia, komerční nabídky a průmysl volného času, problematikazvyšujících se nároků na dospělého jedince v kontextu současné společnosti,atd.) Sebevýchova a sebevzdělávání dospělých.17. Vzdělávání v postproduktivním věku, fenomén stáří, problematika stáří a stárnutí,rŧzné formy vzdělávání seniorŧ – klubová činnost, Univerzity III. věku.(psychické, sociální a fyzické hledisko, souţití generací, postavení seniorů vespolečnosti, aj.). Představte projekt zaměřený na oblast andragogiky(širokéspektrum moţností, lze vyuţít projekt, který jste samostatně zpracovali jakopodmínku pro získání zápočtu z andragogiky), objasněte motivaci výběru,charakterizujte skupinu lidí, pro kterou je určen, objasněte cíle a úkoly.18. Vzájemné souvislosti mezi multikulturní výchovou, sociální prací a vzdělávánímdospělých. Oblast volného času a interkulturalita – programy na prohloubenívzájemného souţití mezi národy. Sociální práce a multikulturní výchova –sociální programy určené pro moţnou integraci rŧzných národŧ a skupin domajoritní většiny. Vzdělávání dospělých jako významná alternativa pro integraci.19. Význam a poslání multikulturalismu, charakteristika základních pojmŧ a problémŧ(stručně charakterizujte vybrané pojmy - rasismus, xenofobie, předsudek,holocaust, antisemitismus, kulturní šok, migrace), rozdíl mezi multikulturní ainterkulturní výchovou, problematika předsudkŧ a stereotypŧ – vybrané příkladyze světa i od nás. (Předloţte recenzi vybraného textu, knihy, filmu z oblastimultikulturní problematiky.) Národnostní menšiny u nás, vzájemné souţití mezijednotlivými národy a etniky. Otázky vzájemného souţití mezi Romy a majoritnívětšinou, diferenciace mezi jednotlivými kulturami. (Navrhněte v stručnécharakteristice projekt s tématem interkulturní spolupráce mezi národy,popřípadě uveďte existující příklad interkulturního souţití.)20. Migrace v historickém kontextu i v kontextu dnešního světa. Azylová politikanašeho státu. Uprchlická zařízení a oblast sociální pedagogiky (volnočasovépedagogiky) – prostor pro snadnější integraci do většinového prostředí.(Vyjádřete svůj pohled na otázky migrace a navrhněte moţné alternativyvzájemného souţití).21. Diskriminace některých skupin ve společnosti, nebezpečí projevŧ rasismu axenofobie (homosexuální menšiny, diskriminace ţen, projevy netolerance vůčihandicapovaným občanům, aj). Projevy extremismu, význam prevence.22. Vztah mezi metodologií a sociální pedagogikou. Specifika sociálně pedagogickémetodologie. Vymezení zkoumaných sociálních jevŧ z pohledu sociálnípedagogiky. Metodologie a výzkum sociálně pedagogické reality (rozdíl mezipřírodní a individuální realitou). Metodologické prostředky a cíle poznávání(epistémé, techné, doxa). Zkušenost a empirické metody, metody hermeneutiky.23. Pojetí kvalitativního a kvantitativního paradigmatu. Analytické myšlení(statistická, kauzální, historiografická, soubory dat, vlastností, operacionalismus,práce s daty atd. Metodologické otázky sociální vědecké komunikace ainterpretace. Typy teorií (deskripční, explanační, kauzální a predikční),výzkumných problémŧ, základní typy dat.24. Kvalitativní metody, pedagogické a sociální jevy. Kvalitativní metody a teorie,jejich sociální pojetí. Terénní výzkum. Pojetí kategorie a její kódování, dimenze.Paradigmatický model kvalitativního výzkumu. Vztahy mezi kategoriemi,kontextuální podmínky pozorování. Induktivní a deduktivní postupy. Teoretickérámce – konceptualizace příběhu. Znaky a vlastnosti teorie. Analytický pohled najevy a procesy. Interakční vlivy a matice. Metoda záznamŧ a diagramŧ, postupytřídění jevŧ (dat). Vědecké zásady a empirické ukotvení kvalitativního výzkumu.25. Principy kvalitativního výzkumu, výzkumný problém, zdroje výzkumnýchproblémŧ, formulování výzkumných otázek. Teoretická citlivost, definice a jejízdroje (vztah mezi tvořivostí a vědou), práce s literaturou, definice pojmŧ.Postupy kódování, otevřené kódování (definice, postupy, označování jevŧ,vytváření kategorií a jejich pojmenovávání, rozvíjení jejich vlastností a dimenzí,moţné záznamy), axiální kódování (definice, paradigma, jev, příčinné podmínky,kontext, intervenující podmínky, následky, spojování a rozvíjení kategorií podleparadigmatu), selektivní kódování, definice, vyloţení kostry příběhu aidentifikace, popis a konceptualizace, vztah kategorií k centrální kategorii,seskupování kategorií, zakotvení teorie.26. Základní principy kvantitativního výzkumu. Formulace problému a hypotéz (typyhypotéz a proměnných), statistické testování hypotéz, splnění podmínekpotvrzení nebo vyvrácení nulové hypotézy (signifikance). Základní a výběrovýsoubor, popis dat (míry centrální tendence), rozptyl a analýza rozptylu, variacedat, relace a korelace, korelační koeficienty, regresní analýza, test dobré shody.Normální rozdělení a další typy rozloţení (jak se rozkládají sociální jevy).27. Kvantitativní metody a zkoumání pedagogických a sociálních jevŧ. Pozorování(dlouhodobé x krátkodobé, introspekce a extrospekce, přímé a nepřímé,standardizované a nestandardizované). Výsledky pozorování. Reliabilita avalidita pozorování, moţné zdroje chyb. Rating a jeho uţití v pedagogickémvýzkumu. Definice, kategoriální, numerická, posuzovací, grafická a kumulativníškála. Praktická konstrukce poloţek rŧzného typu. Dotazník (anketa). Druhypoloţek a jejich konstrukce, Likertova škála a škálové poloţky v dotaznících.Zásady konstrukce dotazníku (jasnost a srozumitelnost poloţek, jednoznačnostatd.). Kategorizace a systematizace získaných dat, třídění prvního, druhého atřetího stupně. Interpretace výsledkŧ třídění.28. Rozhovor, interwiev, beseda - druhy (výzkumný, diagnostický,psychoterapeutický). Formy rozhovoru (individuální, skupinový atd.). Výzkumnáspecifika rozhovorŧ. Q-metodologie.Význam a pouţití metody (některé moţnépříklady), tzv. q-typy, q-třídění, minimální q-třídění, třídění strukturované anestrukturované. E xperiment. Moţné vyuţití ve vědeckém výzkumu, druhyexperimentu (laboratorní, simulační, přirozený, formující), pravidla pro realizaciexperimentu.29. Metody výzkumné a diagnostické (jejich vzájemné souvislosti a rozdíly).Projektivní metody. Výhody a nevýhody projekčních technik. Verbální metody(asociační experiment, testy nedokončených vět, projektivní interview. Grafickétechniky (např. analýza kresby) a manipulační techniky (např. test ohýbání drátu,Lüscherŧv test). Obsahová analýza. Analýza osobní dokumentace, analýzaškolské a školní dokumentace, analýza odborného textu. Sémantické metody.Sémantický diferenciál, význam metody a moţnosti vyuţití, bipolární škály afaktor hodnocení, aktivity a potence (popřípadě i další). Konstrukcesémantického diferenciálu, grafické znázornění výsledkŧ. Metody měřenísociálních vztahů. Sociometrické techniky, SORAD, zkoumání preferenčníchpostojŧ. Pedagogická diagnostika ve výchovných činnostech. Role pedagoga přidiagnostikování, metody pouţitelné při diagnostikování ve výchovnýchčinnostech.Pedagogika1. Charakteristika základních pedagogických kategorií: cíl, obsah, prostředky,metody, podmínky, formy,didaktické principy, znaky výchovy.2. Charakteristika modelŧ učení: behaviorismus, radikální a sociálníkonstruktivismus, humanismus,kognitivismus.3. Pedagogika jako věda, její struktura, členění pedagogických disciplín, vědypomocné a hraniční.Východiska k poznání výchovy (charakteristika rozdílŧ vědy o výchově-filozofievýchovy-prakticképedagogiky) – vztah pedagogické teorie a praxe.4. Vzdělání a sociální spravedlnost. Rovný přístup ke vzdělání. Vzdělanostníznevýhodnění vlivemsocioekonomického prostředí. Sociální, jazyková a kognitivní determinovanostvzdělávání (Jensenovateorie deficitu, Bernsteinova teorie determinovanosti, Bloomova teorie kognitivníchdeterminant,teorie kulturního kapitálu - Bourdier).5. Vybraní představitelé etických teorií (popište nejméně tři koncepce z následujícíhovýběrupředstavitelŧ a směrŧ: Sokrates, Platón, Aristoteles, stoicismus, Cicero, sv. Augustin,Machiavelli,Komenský, Kant, Spinoza, Masaryk, Bláha)6. Etika jako věda. Morálka, mravnost, etika křesťanská, etika normativní, etikaekologická, etikapostmoderní, hédonismus, utilitarismus.7. Charakteristika pedagogických koncepcí v historicko-společenském kontextu(příklady výchovnýchparadigmat ve starověku, ve středověku, v novověku, v moderní době – hodnoty,cíle, obsah, formy).8. Vznik a pŧsobení českých škol pokusných (zlínské školy - Jaroslav Vrána, KarelŢitný, EduardŠtorch, Čeněk Janout), meziválečný spor o pojetí české pedagogiky (představitelé:Václav Příhoda aOtokar Chlup, návrh školské reformy), brněnský a praţský seminář pedagogiky.9. Představitelé sociální pedagogiky v českých zemích a jejich činnost (Gustav AdolfLindner, FrantišekBakule, Inocenc Arnošt Bláha, Stanislav Velinský, Přemysl Pitter).10. Představitelé sociální pedagogiky v zahraničí a jejich činnost (Johann HeinrichPestalozzi, FriedrichFröbel, Herman Nohl, don Bosco, Anton Semjonovič Makarenko, Janusz Korczak).11. Podstata hnutí nové výchovy a reformní pedagogiky, obecná charakteristika,základní znakynásledujících směrŧ: pragmatická pedagogika, daltonský plán, waldorfské školy,montessoriovskéškoly, jenský plán. Představitelé a jejich činnost: John Dewey, Rudolf Steiner, MariaMontessori,Peter Petersen, Célestin Freinet.12. Odkaz filozofických proudŧ 19. a 20. století v pedagogických koncepcích asměrech. Charakteristika(znaky, cíl smysl) a představitelé: experimentální pedagogiky, duchovědnépedagogiky, neotomismuve výchově, marxismu ve výchově, feminismu ve výchově, postmoderního myšleníve výchově).13. Popis teorií vzdělávání Bertranda z pohledu vybraných filozofických koncepcípodle pólu „subjektu―:spiritualistické (Maslow ad.), personalistické (Rogers ad.)14. Popis teorií vzdělávání Bertranda z pohledu vybraných filozofických koncepcípodle pólu „interakce―:kognitivně psychologické (konstruktivismus), technologické (počítačová gramotnost,hypermediálníteorie), sociokognitivní (sociální učení, kontextualizované učení, kooperativní učení).15. Popis teorií vzdělávání Bertranda z pohledu vybraných filozofických koncepcípodle pólu„společnosti―: sociální (pedagogika probouzející uvědomění – P. Freire, ekosociálníteorievzdělávání). Teorie odškolněné společnosti (I. Illich).16. Popis teorií vzdělávání Bertranda z pohledu vybraných filozofických koncepcípodle pólu „obsahu―:akademické (tradicionalismus, generalistické teorie).17. Vzdělávací systém v ČR, typy škol, legislativa (školské zákony), charakteristikatransformace českéškoly po r. 1989. Vzdělávací politika. Aktuální problémy českého školství.10/17Okruhy ke SZZ pro magisterské studium sociální pedagogiky – kombinovaná forma18. Významné školské dokumenty v ČR (Bílá kniha, školský zákon 2004, RVP/ŠVP).19. Vztah pedagogiky a ekonomie. Investice do vzdělání (teorie lidského kapitálu).Princip celoţivotníhoučení. Teorie konvergence (vliv globalizačních prvkŧ na uniformitu školskýchsystémŧ). Teorie učícíse společnosti (learning society). Teorie modernizace (podpora rozvoje lidskéhokapitálu, vzděláníjako nástroj ekonomického rŧstu).20. Evropská dimenze ve vzdělávání. Principy, instituce, dokumenty, trendy v kurikulu, priority,multikulturní výchova, výchova k evropanství, klíčová témata, programyinternacionalizace (Socrates,Leonardo, Tempus ad.).21. Školský management, specifika řízení školy a principy řízení škol (vztahy, cíle,efekty, klima) řízenízměn ve škole. Vedení lidí (leadership – řízení, rozhodování, krouţky kvality). Kulturaškoly. Školajako součást společnosti. Škola jako organizace a pospolitost.22. Předmět, funkce, metody a význam komparativní pedagogiky. Mezinárodníinstituce a odbornépublikace v oblasti komparativní pedagogiky. Význam indikátorŧ, klasifikace ISCED,příkladkonkrétních výzkumných projektŧ.23. Ekologická výchova. Cíl, funkce, obsah, metody, teorie a přístupy (ekosociálníteorie, koncepce trvaleudrţitelného rozvoje, hlubinná ekologie, ekologie sociální, ekologie člověka, kulturníekologie).Principy globální výchovy.24. Estetická výchova. Cíl, funkce, obsah, metody, formy. Představitelé a dílo.Estetické kategorie(proţitek, krásno, láska, umění, vkus ad.). Význam estetické výchovy v prŧřezuhistorických epoch(starověk, středověk, novověk, moderní doba).Aplikovaná psychologieI.1. Psychologie v systému věd. Současná definice předmětu psychologie. Hlavnípsychologickéobory a jejich charakteristika.2. Vztah psychologie k hraničním vědám. Filozofie a psychologie. Pedagogika apsychologie.Medicína a psychologie. Sociologie a psychologie.Metodologie psychologie.3. Biologické základy psychologie. Vliv genetiky na chování. Vztah biologického asociálního v psycho-logii. Determinace psychiky.4. Základní psychologické koncepce: asocianismus, hlubinná psychologie, tvarovápsychologie,behaviorismus a fyziologie vyšší nervové činnosti, jejich filozofická východiska asoučasnákritika.5. Psychologické koncepce 20. a 21.stol.: humanistická psychologie, kognitivnípsychologie,transperso-nální psychologie.Srovnej zahraniční a české publikace zabývající se obecnou psychologií. Analyzujvývoj předmětupsychologie.Porovnej psychoanalýzu a neopsychoanalýzu. Uveď vztah mezijednotlivými psychologickýmikoncepcemi a dobovým kontextem.II.6. Poznávací (kognitivní) procesy. Čití, vnímání, představivost, fantazie,obrazotvornost. Asociačnízá-kony.7. Myšlení a řeč. Myšlenkové operace. Konvergentní a divergentní myšlení.Imaginativní myšlení.Poru-chy poznávacích procesŧ.8. Psychologie řeči. Řeč a jazyk. Kognitivní styl. Poruchy řeči z psychologickéhohlediska. Afázie.Kultura řečového projevu. Psycholingvistika.9. Psychologie paměti. Fáze, druhy a typy paměti. Paměť a učení. Dlouhodobá akrátkodobá paměť.Aktivní paměť. Zapamatování a zapomínání. Trénink paměti. Poruchy paměti.10. Kategorie učení v psychologii. Podmiňování. Druhy učení. Učení a motivace.Zákony učení.Transfer. Teorie učení. Utváření návykŧ, vědomostí a dovedností. Psychologickéotázky poruchučení.11. Pozornost a vědomí, jejich vymezení v psychologii. Vlastnosti pozornosti.Úmyslná a neúmyslnápozornost. Stupně vědomí. Vztah pozornosti k transpersonální psychologii.Kvantitativní akvalitativní poruchy vědomí. Poruchy pozornosti.Objasni vztah kognitivních procesů k psychologickým disciplinám (psychofyzice,experimentálnípsychologii, kognitivní psychologii). Čím se zabývá neurolingvistické programování?Vysvětli rozdílmezi osobním stylem a kognitivním stylem? Vyberte si jeden učební styl a popištemoţnostiindividuální práce.III.13/17Okruhy ke SZZ pro magisterské studium sociální pedagogiky – kombinovaná forma12. Kategorie osobnosti v psychologii. Teoretické koncepce osobnosti. Filosofickézdroje pojetíosobnosti. Struktura osobnosti. Rysy a vlastnosti osobnosti. Princip vyuţití faktorovéanalýzy.Vrstvy osobnosti. Typologie osobnosti.13. Emoce. Chápání emocí a citŧ v psychologii. Psychofyziologie emocí. Klasifikaceemocí. Výraz aemoce. Poruchy emocionality. Kultivace emocí. Alexitýmie.14. Aktivační a regulační faktory osobnosti - motivace. Teorie motivace –homeostatický model.Motivy a jejich formální třídění. Obsahová klasifikace motivŧ (cíle, potřeby, zájmy,hodnoty,ideály). Pojem incentivy. Aspirace. Patologie motivace.Vztah motivace k humanisticképsychologii.15. Schopnosti. Klasifikace schopností. Vlohy a schopnosti. Nadání, talent.Inteligence. Koncepceinteligence. Kreativita. Měření inteligence. Validita testu. Vztah výkonnosti ainteligence.Mentální retardace. Demence. Temperament a charakter. Pouţívání těchto pojmŧ v psychologii.Klasifikace temperamentu. Charakterové vlastnosti. Vŧle a rozhodování. Poruchyvŧle. Kultivacetemperamentu, charakteru a vŧle.16. Stres, frustrační tolerance, modelové situace zvládání zátěţe. Náročné ţivotnísituace a jejichzvládání. Únava. Druhy únavy. Princip odpočinku a relaxace. Konflikty a frustrace.Reakce nafrustraci. Stres. Zvládání stresu.Porovnej funkční koncepce inteligence u W. Sterna D. Wechslera, L. S. Vygotskiho,R. Feuersteina.Vysvětli pojem temperamentový „ pluralismus“, popiš dvojdimenzionální teorietemperamentu a tříavíce komponentové teorie temperamentu. Vysvětli Maslowovu teorii nedostatkovýcha růstovýchmotivů. Objasni Sprangerovu koncepci hodnotových orientací.IV.17. Obory vývojové psychologie. Kategorie vývoje v psychologii. Předmětontogeneticképsychologie. Zákony vývoje. Periodizace psychického vývoje. Individualizaceduševního vývoje.18. Období novorozence, kojence a batolete z hlediska psychologie. Deprivace asubdeprivace.Psycholo-gické charakteristiky předškolního věku. Dětská hra a kresba. Školnízralost.Psychologie handicapu.19. Psychologické otázky období mladšího školního věku a pubescence. SPVU.Vývoj písma. Krizedospívání. Psychologie morálního vývoje. Psychologické zásady výchovy dítěte adospívajícího.20. Psychologie adolescence, rané dospělosti a dospělosti. Profesionální orientace.Podmínkyutváření profesní kariéry. Psychologické otázky sexuality a její vývoj.21. Psychologie a psychohygiena rodiny. Konstelace členŧ rodinné struktury.Typologie rodin.Diagnostika rodiny. Rodinná psychoterapie.22. Psychologie stárnutí. Stárnutí a psychické funkce. Aktivní stáří. Normální apatologické stárnutí.Sociálně-psychologické problémy stárnutí. Psychoterapie a psychologická pomoc.Popište základní metodologické přístupy vývojové psychologie. Objasněteindividuální rozdíly v duševním vývoji jednotlivců, jejich příčiny. Srovnejte psychoanalytickou periodizaciS. Freuda s kognitivní periodizací J. Piageta. Uveďte psychosociální periodizaci E. H. Eriksona,vysvětlete jejívýchodiska. Popište typy rodinných koalicí podle Glicka a Kesslera. Objasnětegenetickou teoriicharakteru podle R. F. Pecka a R. J. Havighursta.14/17Okruhy ke SZZ pro magisterské studium sociální pedagogiky – kombinovaná formaV.23. Sociální psychologie, předmět zkoumání. Skupina, její struktura a dynamika.Klasifikace skupin.Sociální situace. Sociální role. Sociální dovednosti. Sociometrie. Metody skupinovéterapie.24. Socializace. Jedinec a sociální prostředí. Zákonitosti socializace. Sociálníchování. Sebepojetí,sebepoznávání a sebeuvědomování. Sebereflexe. Jáství. Psychopatologie jáství.25. Sociální percepce. Percepční stereotypy. Atribuce. Utváření obrazu o jinémčlověku. Postoje ajejich funkce. Formování a změny postojŧ.26. Sociální komunikace. Verbální a nonverbální komunikace. Rozhovor. Analýzakomunikace.Pravidla efektivní komunikace. Psychologické aspekty sebeprosazování (asertivita).27. Patopsychologie a její předmět. Vztah patopsychologie a psychopatologie.Etiologie. Pojetínormality. Psychologie sluchového a zrakového postiţení. Poruchy centrální nervovésoustavy ajejich psychologické konsekvence. Pervazivní vývojové poruchy.28. Kategorie „zdraví― a její význam v současné psychologii, pedagogice a školství.Definice zdraví,negativní a pozitivní pojetí zdraví. Holistické pojetí zdraví. Podpora zdraví a výchovake zdraví.Program ZDRAVÍ 21.29. Otázky výkonnosti, únavy, odpočinku a relaxace. Druhy únavy, únava amonotonie, únava apsychické nasyceni. Aktivní a pasivní odpočinek. Spánek. Principy relaxace apříkladyrelaxačních technik.30. Koncepce stresu a jeho teorie, dŧsledky zátěţe a zvládání stresu (coping). TeorieSelyeho aLazaruse. Eustres a distres. Systémové pojetí stresu. Stresory a salutory. Zdravotníapsychologické dŧsledky stresu. Akutní reakce na stres a posttraumatická stresováporucha.Antistresové programy.31. Syndrom vyhoření (burnout) a jeho prevence. Znaky burnout sy. a prŧběh jehovývoje. Typyprevence. Sociální opora. Odolnost jako vlastnost osobnosti (resilience, koherence,hardiness).32. Neurotické poruchy, problémy adaptace a principy psychoterapie. Klasifikaceneurotickýchporuch a jejich příznaky. Úzkost a strach. Psychodynamická a kognitivněbehaviorálníkoncepce v psycho-terapii. Logoterapie. Psychagogika.33. Kvalita ţivota a ţivotní styl. A a B typ chování. Kouření, drogy, alkohol, rizikovýsex,optimalizace výţivy. Tělesný pohyb. Well-being. Fitness. Wellness. Optimismus.Vztahy k jinýmlidem.34. Rozvoj osobnosti, osobnostní rŧst a sebevýchova (self-management).Autoregulace. Negativní apozitivní emoce. Základy pozitivního myšlení. Flow. Sebepoznání a self-esteem.Zrání osobnosti.Popište úskalí socializace sluchově, zrakově a tělesně postiţeného člověka.Rozlištemezi poruchouautistického spektra a Aspergerovým syndromem.Přibliţte vnímání reality člověka s autismem.Objasněte příčiny zvýšené agresivity u současné populace.Moţnostiléčení duševníchporuch.Znáte výzkumné projekty či granty zabývající se kategorií zdraví?VI.35. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Předmět zkoumání. Poznáváníosobnosti. Anamnéza,diagnóza, prognóza. Problémy s poznáváním osobnosti. Testové a projektivnítechniky. Úskalípsychometrického přístupu. Individuální rozdíly mezi lidmi.36. Intervenční poradenské postupy. Psycholog a jeho klient. Sociální kontrola apomoc. Etika prácepsychologa. Interpretace dat z vyšetření a zpráva z psychologického vyšetření15/17Okruhy ke SZZ pro magisterské studium sociální pedagogiky – kombinovaná forma37. Metodika výběru pracovníkŧ do pracovního týmu, assessment centra. Péče o nového pracovníka v organizaci. Péče o vystupujícího pracovníka, outplacement.38. Klasické teorie pracovní motivace (Taylor, McGregor, Herzberg, Maslow,postmoderní teorie) atvorba motivačních programŧ.39. Faktory pracovní spokojenosti. Pracovní týmy, jejich charakteristika, týmové role,řízení týmu.40. Skupinová koheze, rizika strnulosti a rozpadu pracovních týmŧ. Podmínkyspolupráce a win-winstrategie, spolupracující klima v organizaci.41. Komunikace v organizaci (komunikační cesty, komunikace s pracovníky –naslouchání aposkytování zpětné vazby).42. Personální formy inteligence a diplomatické nadání manaţera (H. Gardner).Leader a manaţer.Role manaţera, komunikační styly.43. Konflikty – druhy, řešení konfliktŧ, mapa konfliktu.44. Workholismus a syndrom vyhoření.

Literatura

VACEK, Pavel. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. 121 s. ISBN 80-7041-148-1. infoVORLÍČEK, Chrudoš. Úvod do pedagogiky. 1. vyd. Praha: H & H, 2000. 175 s. ISBN 80-86022-79-X. infoHORKÁ, Hana . Výchova pro 21. století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. 2. rozšířené a doplněné. Brno: Paido, 2000. 127 s. ISBN 80-85931-85-0. infoVÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese :variabilita a patologie lidské psychiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. 444 s. ISBN 80-7178-214-9. infoVALIŠOVÁ, Alena. Autorita jako pedagogický problém. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998. 135 s. ISBN 80-7184-624-4. infoSTŘELEC, Stanislav. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. Brno: Paido, 1998. 189 s. ISBN 80-85931-61-3. infoSTŘELEC, Stanislav . Rodina jako výchovné prostředí. In Kapitoly ze sociální pedagogiky a psychologie. Brno: Paido, 1998. s. 53-70. Paido - edice pedagogické literatury - 74.publik. ISBN 80-85931-58-3. infoMAŇÁK, Josef. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1998. 134 s. ISBN 80-210-1880-1. infoModerní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. 495 s. ISBN 80-7178-170-3. infoDRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. Translated by Karel Balcar. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 175 s. ISBN 80-7178-134-7. infoČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. 302 s. ISBN 80-85866-15-3. infoSVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA . Alternativní školy. Brno: Paido, 1995. 76 s. ISBN 80-85931-00 -1. infoMAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 210 s. ISBN 80-210-1070-3. infoPELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995. 234 s. ISBN 80-85498-27-8. infoPIKE, Graham a David SELBY. Globální výchova :Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha: Grada, 1994. 322 s. ISBN 80-85623-98-6. infoRodina jako instituce a vztahová síť. Edited by Oldřich Matoušek. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1993. 124 s. ISBN 80-901424-7-8. infoLANGOVÁ, Marta. Učitel v pedagogických situacích : Kapitoly ze sociální pedagogické psychologie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1992. 96 s. ISBN 80-7066-613-7. infoALAN, Josef. Etapy života očima sociologie. 1. vyd. Praha: Panorama, 1989. 439 s. ISBN 80-7038-044-6. info

Požadavky

DPd_SO Diplomová práce - Dokončení || NOW ( DPd_SO Diplomová práce - Dokončení )Prokázat orientaci v teoretických základech sociální pedagogiky, pedagogiky, psychologie (a jejích jednotlivých odvětvích) jako předpokladu připravenosti ke státní závěrečné zkoušce.

Garant

doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.Mgr. Dušan Klapko, Ph.D.Mgr. Martina KurowskiMgr. Petr Soják, Ph.D.doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.