Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Sociální patologie a prevence (SC4MK_PAT2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SC4MK_PAT2 - Sociální patologie a prevence, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Předmět navazuje na předmět SC4BK_PAT1 Sociální patologie 1 v bakalářském studiu, který rozvíjí v hlubších odborných a společenských dimenzích oboru.Zabývá teoretickými i praktickými otázkami sociální patologie a má rozvinout potřebné kompetence budoucího sociálního pedagoga ve vztahu k společenským patologiím.Prakticky je zaměřen na konkrétní projevy, se kterými se pedagog může ve své praxi nejčastěji setkat a které musí také řešit a umět jim předcházet.Po ukončení předmětu se očekává, že student bude schopen:- rozumět a osvětlit utváření norem společnosti, fungování systému sociální kontroly;- prokázat odbornou orientaci v oblasti sociálních patologií a deviací;- projektovat a koordinovat preventivní a intervenční programy;- pomoci jedinci v tíživé životní situaci.

Osnova

• Vymezení praktických úkolů předmětu:• Studenti aktivní formou proniknou do problematiky sociálních patologií a na základě získaných odborných vědomostí by řešili konkrétní praktické úkoly vyplývající z pedagogické praxe (zmapování sítě preventivních programů, odborných pracovišť a institucí v regionu svého bydliště). Součástí praktické přípravy by bylo ověření schopnosti (na základě získaných teoretických i praktických dovedností) vytvořit projekt primární prevence pro konkrétní sociálně-patologický jev a konkrétní věkovou, popř. sociální skupinu. Předmět je završen zkouškou.Témata přednášek a okruhy ke zkoušce:• 1. Sociální patologie – vymezení termínu. Norma a řád ve společnosti, normalita. Sociálně patologické jevy a sociální kontrola. Institut sociální kontroly a jeho funkce ve společnosti. Anomie jako riziko pro společnost.• 2. Sociální deviace a konformita. Vymezení, stupně deviace. Teorie sociálních deviací, etiologie deviantního chování. Historické přístupy k deviaci, kulturní relativismus. Vymezení pojmu rizikové chování, porucha chování, patologická závislost jako formy deviantního chování.• 3. Prevence. Stupně prevence a její systém v české společnosti. Primární prevence ve škole. Dokumenty k realizaci (Metodický pokyn MŠMT k prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže, Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže ad.). Tvorba preventivně-výchovné strategie školy – minimální preventivní program, školní vzdělávací program. Školní metodik prevence a jeho funkce.• 4. Odborná intervence (sekundární, terciární prevence). Systém odborné pomoci a odborných zařízení (státní, neziskový sektor). Odborná opora ve škole – výchovný poradce, školní poradenské pracoviště (školní psycholog, speciální pedagog, sociální pedagog aj.).• 5. Mediace a probace. Vymezení, poslání. Činnost mediační a probační služby. Spolupracující instituce. Výchovné, trestní, ochranné opatření. Alternativní trest. Zákon č. 218/2003 o soudnictví ve věcech mládeže.• 6. Ústavní a ochranná výchova. Systém ústavní výchovy, zařazování dětí a mladistvých do ústavní výchovy. Role diagnostického ústavu a dalších preventivně-výchovných zařízení. Reedukace, resocializace.• 7. Výkon vazby a trestu odnětí svobody. Typy věznic, speciální oddělení. Program zacházení. Penitenciární a postpeniterciární pedagogika.• 8. Pedagog a jeho kompetence v oblasti sociálních patologií. Kompetence sociálního pedagoga.• 9. Poruchy chování a emocí. Vymezení, etiologie, specifika práce s jedinci s poruchami chování, diagnostika, odborná pomoc a ústavní péče. Vymezení etopedie, poslání etopeda.• 10. Patologické závislosti. Vymezení, znaky, typy, možnosti intervence a pomoci. Terciární prevence.• 11. Drogy jako aktuální hrozba v životě jedince (dítěte). Vymezení, klasifikace, drogová závislost. Prevence, odborná intervence. Národní strategie protidrogové politiky na období 2010 – 2018 a další dokumenty.• 12. Záškoláctví jako specifický jev školního prostředí. Vymezení, etiologie, náprava, prevence. Metodický pokyn MŠMT k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví.• 13. Agrese a šikana mezi dětmi. Vymezení, etiologie, náprava, prevence. Legislativa a zákony. Metodický pokyn MŠMT k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení. Specifické formy šikany: kyberšikana, mobbing, bossing, staffing, stalking aj.• 14. Delikvence jako forma rizikového chování, kriminalita jako související fenomén. Vymezení, etiologie, náprava, prevence. Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže v působnosti resortu školství, mládeže a tělovýchovy na období 2013 – 2016. Možnosti nápravy a postihu (mediace a probace, ústavní péče, ochranná výchova, výkon trestu odnětí svobody).• 15. Patologie rodiny a související dokumenty (Zákon č. 94/1963, zákon o rodině, Úmluva o právech dítěte aj.). Rozvodovost, domácí násilí, sexuální násilí, stalking aj. Opora a ochrana rodiny (a jejích členů) jako základní sociální instituce.• 16. CAN – syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte dětí. Podstata, etiologie, možnosti pomoci, zainteresovaná poradenská pracoviště a další instituce.• 17. Poruchy v životě jednotlivce – bezdomovství, prostituce, suicidalita. Vymezení, etiologie, klasifikace, prevence a odborná intervence.• 18. Xenofobie, rasismus. Specifika fenoménu, rizikovost pro jedince a společnost. Prevence, řešení, společenská opatření. Význam multikulturní výchovy.• 19. Extrémní hnutí, sekty a kulty. Vymezení, etiologie, klasifikace, možnosti řešení (ve společenském měřítku) a prevence.• 20. Rizikový vliv masmédií, technických a informačních prostředků, sociálních sítí. Vymezení, etiologie, klasifikace. Možné důsledky pro soudobou společnost a jedince. Prevence, mediální výchova, rozvoj mediální kompetence. Globalizace jako související fenomén.

Literatura

povinná literaturaMATOUŠEK, O.; MATOUŠKOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.ČECH, Tomáš . Škola a její preventivně-výchovná strategie jako předpoklad rozvoje kompetencí dětí. Prevence, Praha: Občanské sdružení Život bez závislosti, 2011, roč. 8, č. 7, s. 4-7. ISSN 1214-8717. infoVOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 136 s. ISBN 978-80-210-4573-6. infoPsychopatologie pro pomáhající profese. Edited by Marie Vágnerová. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008. 870 s. ISBN 978-80-7367-414-4. infodoporučená literaturaTURČEK, K. Psychopatologické a sociálno-patologické prejavy u detí a mládeže. Bratislava : IRIS, 2000. ISBN 80-8901806-8.KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha : Portál, 2011. 336 s. ISBN 978-80-7367-871-5.MATOUŠEK, O. aj. Práce s rizikovou mládeží. Praha : Portál, 1996.NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-432-X.VANÍČKOVÁ, E. aj. Násilí v rodině Syndrom zneužívaného a týraného dítěte. Praha : Karolinum, 1993.ČECH, Tomáš . Mobbing jako negativní fenomén v prostředí základních škol. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 258 s. Škola a zdraví 21. ISBN 978-80-210-5448-6. infoMÜHLPACHR, Pavel . Sociopatologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 194 s. ISBN 978-80-210-4550-7. infoČECH, Tomáš . Primární drogová prevence a protidrogová výchova ve školách. In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: Masarykova univerzita, 2005. s. 140-152, 13 s. Studie z teorie a metodiky výchovy, II. díl. ISBN 80-210-3687-7. infoBENDL, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2003. 197 s. ISBN 80-86642-08-9. infoČECH, Tomáš . Škola a sociálně patologické symptomy v projevech žáků. In STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno: MSD, 2002. s. 115-124. ISBN 80-86633-00-4. infoSVOBODA, Mojmír . Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. infoBREZÁK, Jozef. Sociálna patológia. Edited by Peter Ondrejkovič. 2., rozš. vyd. Bratislava: Veda, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 2001. 310 s. ISBN 80-224-0685-6. infoŽivot s deprivanty. Edited by František Koukolík - Jana Drtilová. 1. vyd. Praha: Galén, 2001. 390 s. ISBN 80-7262-088-6. infoONDREJKOVIČ, Peter a Eva POLIAKOVÁ. Protidrogová výchova. 1. vyd. Bratislava: Veda, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 1999. 356 s. ISBN 80-224-0553-1. infoJEDLIČKA, Richard a Jaroslav KOŤA. Aktuální problémy výchovy :analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998. 167 s. ISBN 80-7184-555-8. info

Požadavky

Předmět je určen studentům následného magisterského oboru Sociální pedagogika v kombinované formě. Předpokladem pro jeho ukončení je zpracování kompletu praktických úkolů a úspěšné složení zkoušky.

Garant

doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Jan BuchtaMgr. et Mgr. Veronika KolaříkováMgr. Ema Štěpařová, Ph.D.