Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogická a psychologická diagnostika (SC4MK_PPD)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SC4MK_PPD - Pedagogická a psychologická diagnostika, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Studenti se seznámí s možnostmi a úskalím pedagogicko-psychologické diagnostiky, se zásadami práce s diagnostickými metodami, s užitím diagnostických metod u jednotlivých klientů.Velký důraz bude kladen na analýzu dětské kresby.Na konci kurzu bude student schopen detekovat kresby dětí, u nichž je důvodné podezření na psychické a fyzické týrání nebo sexuální zneužívání.Dále bude student schopen používat klinické metody (rozhovor, pozorování) a testové metody (osobnostní dotazníky) k výzkumným účelům.

Osnova

Diagnostická činnost a diagnostická metoda; předmět a subjekt diagnostiky, vztah pedagogické a pedagogickopsychologické diagnostikyHlavní kategorie proměnných v diagnosticeZásady práce s diagnostickými metodamiUžití diagnostiky v praxi; cíle a postupy, strategieZákladní vlastnosti testůKlasifikace diagnostických metod1) Klinické metody:a) Pozorováníb) Rozhovor (fáze rozhovoru, techniky vedení rozhovoru, technika kladení otázek, technika jednoduché akceptace, technika zachycení a objasnění, technika parafrázování, technika interpretace, technika ujištění, technika používání pomlk, registrace rozhovoru, anamnéza)c) Analýza spontánních produktů - dětská kresba a možnosti jejího využití v diagnostice2) Testové metody - co lze měřit testem? Reliabilita a validita testu. Jak interpretovat testové nálezy. Projektivní metody - verbální x kresebné.

Literatura

SVOBODA, Mojmír . Psychologická diagnostika dospělých. 3. vyd. Praha: Portál, 2005. 306 s. 3. vydání. ISBN 80-7367-050-X. infoČáry, klikyháky, paňáci a auta :výtvarný projev a psychický život dítěte. Edited by Jaromír Uždil. 5. přeprac. vyd. Praha: Portál, 2002. 125 s., ob. ISBN 80-7178-599-7. infoPETERSON, Linda Whitney a Milton Edward HARDIN. Děti v tísni :příručka pro screening dětských kreseb. Vyd. 1. Praha: Triton, 2002. 141 s. ISBN 80-7254-237-0. infoHRABAL, Vladimír ml a Vladimír st HRABAL. Diagnostika :pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002. 199 s. ISBN 80-246-0319-5. infoSVOBODA, Mojmír . Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. infoMAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 239 s. ISBN 80-7178-246-7. infoHRABAL, Vladimír st. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. 198 s. ISBN 80-04-22149-1. info

Požadavky

Absolvování kognitivní, vývojové psychologie a sociální psychologie.

Garant

PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.