Předmět Metodologie sociální pedagogiky 2 (SODR_MSP2)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SODR_MSP2 - Metodologie sociální pedagogiky 2, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je analýza zvolených metodologických přístupů v rámci významu multifaktorového pohledu na sociální jevy. Obsahovou náplní předmětu je popis a vysvětlení edukační reality v oblasti sociálně vědního výzkumu a zároveň trénink metodologických dovedností výzkumníka. Vybrané metodologické přístupy se týkají prioritně fáze analýzy výzkumných dat, nicméně obsahem studia je i výklad postupu exaktního sběru výzkumných dat.Klíčové výstupy:- definovat základní metodologické pojmy a operovat s nimi;- vysvětlit podstatu a strukturu probíraných výzkumných metod a přístupů v rámci studijního oboru;- vymezit a interpretovat realizované výzkumy v rámci studijního oboru;- aplikovat metodologické dovednosti a poznatky z odborné literatury na výzkumných datech;- zhodnotit význam přínosu probíraných výzkumných přístupů pro teorii a praxi studijního oboru.
Osnova
Filozofická východiska vědy (subjekt-objektové poznání, epistemologie, základy přírodní a sociální vědy);Myšlení a společnost (paradigmata metodologie vědy, kritika, každodennost vědění);Sociální konstruktivismus (teorie, pojmy, konstrukt, konstrukce reality, výzkumná metoda- konverzační analýza);Fenomenologie (intersubjektivita, intencionalita, redukce světa, výzkumná metoda IPA – interpretativní fenomenologická analýza);Hermeneutika (interpretace, dialog, reflexivita, kritická sociální teorie, výzkumná metoda MCA – analýza myšlenkových konceptů);Úvod do problematiky kritické teorie (ideologie, sociální kontrola, moc, bio-moc, vzorce jednání, identita, výzkumná metoda KDA – kritická diskursivní analýza);Poststrukturalismus a obrat k jazyku (řečové akty, diskurs jako fenomén sociální praxe, diskursivní psychologie, diskursivní a nediskursivní praktiky, dispozitivy, řád diskursu a pravidla diskursu, výzkumná metoda FDA - Foucaultova diskursivní analýza);Reflexe diskursivních přístupů v sociálně vědním výzkumu;
Literatura
MAYRING, Philipp. Qualitative Inhaltsanalyse :Grundlagen und Techniken. 11., aktual. u. überarb. Au. Basel: Beltz Verlag, 2010. 144 s. ISBN 9783407255334. infoSMITH, Jonathan A. Interpretative phenomenological analysis :theory, method and research. 1st ed. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, 2009. 225 s. ISBN 978-1-4129-0834-4. infoKÖGLER, Hans-Herbert. Kultura, kritika, dialog. Translated by Jan Balon - Marek Hrubec. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 2006. 187 s. ISBN 80-7007-238-5. infoFOUCAULT, Michel. Archeologie vědění. Praha: Herrmann & synové, 2002. 318 s. infoDREYFUS, Hubert L. a Paul RABINOW. Michel Foucault :za hranicemi strukturalismu a hermeneutiky. Edited by Michel Foucault. Praha: Herrmann & synové, 2002. 388 s. ISBN 9788087054208. infoHARRÉ, Rom a Grant R. GILLETT. Diskurz a mysel' :(úvod do diskurzívnej psychológie). Translated by Oľga Berecká - Jana Plichtová. Bratislava: Iris, 2001. 213 s. ISBN 80-89018-08-4. infoVAN DIJK, Teun A. Ideology: A Multidisciplinary Approach. London: Sage Publications, 1998. 384 s. ISBN 978-0-7619-5655-6. infoPOTTER, Jonathan. Representing reality :discourse, rhetoric and social construction. 1st pub. London: Sage Publications, 1996. x, 253 s. ISBN 0803984103. infoWETHERELL, Margaret a Jonathan POTTER. Mapping the language of racism :discourse and the legitimation of exploitation. New York: Columbia University Press, 1992. ix, 246 s. ISBN 0-231-08261-4. info
Požadavky
Předmět je koncipován jako povinný v rámci doktorského studia programu Pedagogika, oboru Sociální pedagogika.
Garant
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.Mgr. Dušan Klapko, Ph.D.doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.