Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Multikulturní výchova (SODR_MV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SODR_MV - Multikulturní výchova, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Účelem předmětu je prohloubit vědomosti studentů v oblasti multikulturní výchovy jako přípravy na sociální, politickou a ekonomickou realitu prostřednictvím vzdělávacích programů. Multikulturní výchova předpokládá určitou způsobilost lidí chápat a respektovat jiné kultury (národnostní menšiny, migrující cizinci, příslušníci jiných národů, vyznání, atd.). Zahrnuje oblast praxe, edukační činnost, oblast infrastruktury, oblast výzkumu, který zachycuje multikulturní realitu a oblast vědecké teorie, která se utváří napříč vědami.Součástí uchopení předmětu je výzkumné šetření ve vybraných oblastech multikulturní výchovy, které umožní nahlédnout a proniknout do aktuálních témat multikulturní výchovy. Cílem je schopnost reflektovat současnou situaci v jednotlivých tématech MV (migrace, gender, extremismus, inkluze, xenofobie ve společnosti, aj.) a aplikovat poznatky do teorie a praxe.Mezi klíčové výstupy lze řadit:- definování základních pojmů a směrů (multikulturalismus, pluralismus, inkluze, gender, identita, rasismus, xenofobie, diskriminace, předstudky, migrace, antisemitismus, feminismus, extremismus, homofobie, segregace, holocaust, antisemitismus, aj)- definování multikulturní výchovy v kontextu současné společnosti, multikulturní výchova a multikulturalismus = vytváření teoretické základny multikulturní výchovy, spolupráce s dalšími vědními obory, například s kulturní antropologií, etnologií, etnografií, sociologií, interkulturní psychologií, etnopsychologií, etnolingvistikou, pedagogikou, sociální prací a sociální politikou, mezinárodním právem,- studium multikulturní výchovy v kontextu multikulturalismu, který je vymezován jako „ideál harmonické koexistence odlišných kulturních a etnických skupin v pluralitní společnosti“- reflexe výzkumného šetření- projektování v oblasti multikulturní výchovy

Osnova

Multikulturní výchova – význam a poslání v kontextu doby, multikulturní výchova jako součást vzdělávání a přípravy pedagogických pracovníků. Diverzita a otevřenost školního prostředí, problematické oblasti multikulturní výchovy v prostředí výchovy a vzdělávání (homofobie, extremismus, segregace), průřezové téma v Rámcovém vzdělávacím programu (RVP) pro základní školy. Multikulturalismus jako předpoklad koexistence různých sociokulturních skupin se specifickými systémy tradic, institucí, významů. V centru zájmu je pluralita světů, sociokulturních vzorců, komunikačních kódů a možnosti přechodů a směny mezi relativně uzavřenými systémy. Multikulturalismus a multikulturní výchova jako dynamická výměna kulturních statků, kdy dochází k vzájemnému ovlivňování mezi kulturami a vznikají nové systémy. Migrace a její možné dopady na vývoj společnosti, národnostní menšiny a většinová společnost - vývoj a perspektivy soužití, postavení Romů v české společnosti a v Evropě, hrozba antisemitismu v historii i současnosti, diskriminace vybraných skupin obyvatelstva (homosexuální menšiny, postavení ženy ve společnosti, ageismus). Světová náboženství a nová náboženská hnutí - základní vhled do tématu (dialog světových náboženství, možné ohnisko problémů a střetů). Globální vzdělávání a multikulturní výchova, rozvojové vzdělávání. Oblast výzkumu, který zachycuje multikulturní realitu současné společnosti (užitečnost pro teorii i pro praxi). Projektování jako výrazný mechanismus multikulturní výchovy.

Literatura

povinná literaturaBARŠA, Pavel . Politická teorie multikulturalismu. 1. vyd. Brno: CDK, 1999. 347 s. Politologická řada 4. ISBN 80-85959-47-X. infoGULOVÁ, Lenka . Multikulturní výchova jako přirozená součást vzdělávání. In Preissová Krejčí, A. - Cichá, M.. Jinakost, předsudky, multikulturalismus: Možnosti a limity multikulturní výchovy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. s. 83-99, 17 s. ISBN 978-80-244-3287-8. infoGULOVÁ, Lenka . Analýza prostředí rozvíjející se společnosti jako východisko pedagogické intervence. Angola 2008 – 2012. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. infodoporučená literaturaBAUMAN, Zygmunt. Modernity and the holocaust. 1st pub. Cambridge: Polity Press, 1991. xiv, 267 s. ISBN 0-7456-0930-9. infoPRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova :teorie - praxe - výzkum. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2001. 211 s. ISBN 80-85866-72-2. infoHUNTINGTON, Samuel P. Střet civilizací :boj kultur a proměna světového řádu. Vyd. 1. Praha: Rybka Publishers, 2001. v, 447 s. ISBN 80-86182-49-5. infoŘÍČAN, Pavel. S Romy žít budeme - jde o to jak :dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti. Vyd. 2., upr. Praha: Portál, 2000. 149 s. ISBN 80-7178-410-9. infoPRŮCHA, Jan. Interkulturní komunikace. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010. 199 s. ISBN 978-80-247-3069-1. infoMultikulturní výchova v teorii a praxi. Edited by Lenka Gulová - Ema Štěpařová. Brno: Kabinet multikulturní výchovy při Pedagogické fakultě MU v Brně :, 2004. 231 s. ISBN 80-86633-14-4. infoWALACH, Václav . Bastl, Martin, Mareš, Miroslav, Smolík, Josef, Vejvodová, Petra. Krajní pravice a krajní levice v ČR (recenze). Politologický časopis, Brno: Mezinárodní politologický ústav, 2012, XIX, č. 3, s. 300-302. ISSN 1211-3247. doi:10.5817/PC2012-3-300. infoŠIŠKOVÁ, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu. druhé, aktualizované vydání. Praha: Portál, 2008. 280 s. ISBN 978-80-7367-182-2. infoMenšiny a migranti v České republice. Edited by Tatjana Šišková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 188 s. ISBN 80-7178-648-9. info

Požadavky

Předmět je koncipován jako povinně-volitelný v rámci doktorského studia programu Pedagogika, oboru Sociální pedagogika.

Garant

doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.