Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Sociální patologie (SODR_PAT)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SODR_PAT - Sociální patologie, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Předmět předpokládá vstupní znalosti na úrovni zkoušky Sociální patologie a prevence v magisterském studiu, které rozvíjí v hlubších teoreticko-empirických dimenzích oboru.Posiluje především metodologické kompetence doktoranda v oboru sociální patologie, které budou směřovat ke schopnosti realizovat kvalitní, aplikovaný pedagogický výzkum v rámci problematiky oboru.Po absolvování předmětu se očekává, že student bude schopen: - rozumět a osvětlit utváření norem společnosti, fungování systému sociální kontroly a prokázat odbornou orientaci v oblasti sociálních patologií a deviací;- projektovat a realizovat výzkum aplikovaně v oblasti sociální patologie;- interpretovat výsledky a zpracovat do závěrečné zprávy, příp. připravit k publikování formou odborného článku.

Osnova

Předmět má umožnit studentu hluboký teoretický základ v problematice sociálních patologií a rozvinutí schopnosti aplikace teoretických poznatků při realizaci výzkumu konkrétního jevu, popř. projevu v chování. Student bude schopen reflexe metodologického postupu svého šetření.Témata přednášek a okruhy ke zkoušce a možnému výzkumu:1. Sociální patologie jako aplikovaný vědní obor. Terminologie oboru. Sociální deviace – vymezení, etiologie, teorie a stupně sociálních deviací. Rizikové chování a jeho formy.2. Norma a řád ve společnosti. Sociálně patologické jevy a sociální kontrola. Institut sociální kontroly.3. Prevence, náprava, represe. Stupně prevence a její systém v české společnosti. Metodický pokyn MŠMT k prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Funkce ve škole – školní metodik prevence, výchovný poradce, školní psycholog, romský pedagogický asistent aj. Minimální preventivní program.4. Intervence a odborná pomoc. Odborné instituce v prevenci a nápravě sociálně-patologických jevů. Systém odborné pomoci a odborných zařízení. Možnosti nápravy a postihu (mediace a probrace, ústavní péče, ochranná výchova, výkon odnětí svobody, vězeňství).5. Pedagog a jeho kompetence v oblasti sociálních patologií. Kompetence sociálního pedagoga. Odborná příprava pedagogů a rozvoj jejich kompetencí v oblasti sociální patologie.6. Patologie školního prostředí a rizikové chování dětí školního věku. Disociální problémy: neposlušnost, nekázeň, vzdorovitost, lež. Asociální poruchy: Záškoláctví, dětská agrese a šikana, delikvence, experimentování s návykovými látkami. Vymezení, etiologie, intervence, prevence.7. Kriminalita v kontextu právního státu. Možné podoby kriminálního a společensky neakceptovatelného chování.8. Poruchy chování. Vymezení, etiologie, specifika práce s jedinci s poruchami chování, diagnostika, odborná pomoc a ústavní péče. Vymezení etopedie, poslání etopeda.9. Patologické závislosti. Vymezení, znaky, typy, možnosti intervence a pomoci. Terciární prevence. Drogová závislost jako specifická forma závislostního chování. Analýza, prevence, náprava.10. Patologie rodiny. Rozvodovost, domácí násilí, stalking, týrání a zneužívání dětí, syndrom CAN. Vymezení, etiologie, možnosti pomoci, zainteresovaná poradenská pracoviště a další instituce.11. Poruchy v životě jednotlivce – bezdomovství, prostituce, suicidalita. Vymezení, etiologie, klasifikace, náprava a prevence.12. Extrémní hnutí, sekty a kulty. Vymezení, etiologie, klasifikace, možnosti řešení (ve společenském měřítku) Xenofobie, rasismus. Specifika fenoménu. Pozice společnosti.13. Příprava výzkumu v oblasti sociální patologie. Výzkumný design, formulování cílů, volba metod.14. Kvalitativní výzkum v oblasti sociálních patologií. Jeho využití, realizace, aplikace pro praxi.15. Kvantitativní výzkum v oblasti sociálních patologií. Jeho využití, realizace, aplikace pro praxi.

Literatura

povinná literaturaMATOUŠEK, O.; MATOUŠKOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.ČECH, T. Mobbing jako negativní fenomén v prostředí základních škol. Brno : Masarykova univer-zita, 2011. 256 s. ISBN 978-80-7392-153-8.ONDREJKOVIČ, P. aj. Sociálna patolológia. Bratislava : Veda, 2001. ISBN 80-224-0685-6.MIOVSKÝ, M. et al. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Praha : Univerzita Karlova, 2012. 220 s. ISBN 978-80-87258-89-7.HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum :základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. 407 s. ISBN 9788026202196. infoDISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. 4., nezměn. vyd. Praha: Karolinum, 2011. 372 s. ISBN 9788024619668. infoVOJTOVÁ, Věra . Kapitoly etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 2. rozšířené vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 136 s. učebnice. ISBN 978-80-210-4573-6. infoPsychopatologie pro pomáhající profese. Edited by Marie Vágnerová. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008. 870 s. ISBN 978-80-7367-414-4. infoMÜHLPACHR, Pavel . Sociopatologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 194 s. ISBN 978-80-210-4550-7. infoŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0. infoCHRÁSTKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 263 s. ISBN 978-80-247-1369-4. infoZáklady empirického výzkumu pedagogických jevů. Edited by Jiří Pelikán. Praha: Karolinum, 2007. 270 s. ISBN 978-80-7184-569-0. infoHENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. 2. vyd. Praha: Portál, 2006. 583 s. ISBN 80-7367-123-9. infoHRONCOVÁ, Jolana a Blahoslav KRAUS. Sociálna patológia pre sociálnych pracovníkov a pedagógov. Vyd. 1. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 2006. 251 s. ISBN 80-8083-223-4. infoJEDLIČKA, Richard. Děti a mládež v obtížných životních situacích :nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajích profesí. Vyd. 1. Praha: Themis, 2004. 478 s. ISBN 80-7312-038-0. infoHRČKA, Michal. Sociální deviace. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 302 s. ISBN 80-85850-68-0. infoGAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2000. ISBN 978-80-7367-628-5. infoSTRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999. 196 s. ISBN 80-85834-60-X. infoKERLINGER, Freed N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research : educational and psychological inquiry (Orig.). Translated by V. Smékal. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972. 705 s. info

Požadavky

Předmět je koncipován jako povinně-volitelný v rámci doktorského studia programu Pedagogika, oboru Sociální pedagogika.Předmět předpokládá vstupní znalosti na úrovni zkoušky Sociální patologie a prevence v magisterském studiu, které rozvíjí v hlubších teoreticko-empirických dimenzích oboru.

Garant

doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D.