Předmět Sociální patologie (SODR_PAT)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SODR_PAT - Sociální patologie, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Předmět předpokládá vstupní znalosti na úrovni zkoušky Sociální patologie a prevence v magisterském studiu, které rozvíjí v hlubších teoreticko-empirických dimenzích oboru.Posiluje především metodologické kompetence doktoranda v oboru sociální patologie, které budou směřovat ke schopnosti realizovat kvalitní, aplikovaný pedagogický výzkum v rámci problematiky oboru.Po absolvování předmětu se očekává, že student bude schopen: - rozumět a osvětlit utváření norem společnosti, fungování systému sociální kontroly a prokázat odbornou orientaci v oblasti sociálních patologií a deviací;- projektovat a realizovat výzkum aplikovaně v oblasti sociální patologie;- interpretovat výsledky a zpracovat do závěrečné zprávy, příp. připravit k publikování formou odborného článku.
Osnova
Předmět má umožnit studentu hluboký teoretický základ v problematice sociálních patologií a rozvinutí schopnosti aplikace teoretických poznatků při realizaci výzkumu konkrétního jevu, popř. projevu v chování. Student bude schopen reflexe metodologického postupu svého šetření.Témata přednášek a okruhy ke zkoušce a možnému výzkumu:1. Sociální patologie jako aplikovaný vědní obor. Terminologie oboru. Sociální deviace – vymezení, etiologie, teorie a stupně sociálních deviací. Rizikové chování a jeho formy.2. Norma a řád ve společnosti. Sociálně patologické jevy a sociální kontrola. Institut sociální kontroly.3. Prevence, náprava, represe. Stupně prevence a její systém v české společnosti. Metodický pokyn MŠMT k prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Funkce ve škole – školní metodik prevence, výchovný poradce, školní psycholog, romský pedagogický asistent aj. Minimální preventivní program.4. Intervence a odborná pomoc. Odborné instituce v prevenci a nápravě sociálně-patologických jevů. Systém odborné pomoci a odborných zařízení. Možnosti nápravy a postihu (mediace a probrace, ústavní péče, ochranná výchova, výkon odnětí svobody, vězeňství).5. Pedagog a jeho kompetence v oblasti sociálních patologií. Kompetence sociálního pedagoga. Odborná příprava pedagogů a rozvoj jejich kompetencí v oblasti sociální patologie.6. Patologie školního prostředí a rizikové chování dětí školního věku. Disociální problémy: neposlušnost, nekázeň, vzdorovitost, lež. Asociální poruchy: Záškoláctví, dětská agrese a šikana, delikvence, experimentování s návykovými látkami. Vymezení, etiologie, intervence, prevence.7. Kriminalita v kontextu právního státu. Možné podoby kriminálního a společensky neakceptovatelného chování.8. Poruchy chování. Vymezení, etiologie, specifika práce s jedinci s poruchami chování, diagnostika, odborná pomoc a ústavní péče. Vymezení etopedie, poslání etopeda.9. Patologické závislosti. Vymezení, znaky, typy, možnosti intervence a pomoci. Terciární prevence. Drogová závislost jako specifická forma závislostního chování. Analýza, prevence, náprava.10. Patologie rodiny. Rozvodovost, domácí násilí, stalking, týrání a zneužívání dětí, syndrom CAN. Vymezení, etiologie, možnosti pomoci, zainteresovaná poradenská pracoviště a další instituce.11. Poruchy v životě jednotlivce – bezdomovství, prostituce, suicidalita. Vymezení, etiologie, klasifikace, náprava a prevence.12. Extrémní hnutí, sekty a kulty. Vymezení, etiologie, klasifikace, možnosti řešení (ve společenském měřítku) Xenofobie, rasismus. Specifika fenoménu. Pozice společnosti.13. Příprava výzkumu v oblasti sociální patologie. Výzkumný design, formulování cílů, volba metod.14. Kvalitativní výzkum v oblasti sociálních patologií. Jeho využití, realizace, aplikace pro praxi.15. Kvantitativní výzkum v oblasti sociálních patologií. Jeho využití, realizace, aplikace pro praxi.
Literatura
povinná literaturaMATOUŠEK, O.; MATOUŠKOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.ČECH, T. Mobbing jako negativní fenomén v prostředí základních škol. Brno : Masarykova univer-zita, 2011. 256 s. ISBN 978-80-7392-153-8.ONDREJKOVIČ, P. aj. Sociálna patolológia. Bratislava : Veda, 2001. ISBN 80-224-0685-6.MIOVSKÝ, M. et al. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Praha : Univerzita Karlova, 2012. 220 s. ISBN 978-80-87258-89-7.HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum :základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. 407 s. ISBN 9788026202196. infoDISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. 4., nezměn. vyd. Praha: Karolinum, 2011. 372 s. ISBN 9788024619668. infoVOJTOVÁ, Věra . Kapitoly etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 2. rozšířené vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 136 s. učebnice. ISBN 978-80-210-4573-6. infoPsychopatologie pro pomáhající profese. Edited by Marie Vágnerová. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008. 870 s. ISBN 978-80-7367-414-4. infoMÜHLPACHR, Pavel . Sociopatologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 194 s. ISBN 978-80-210-4550-7. infoŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0. infoCHRÁSTKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 263 s. ISBN 978-80-247-1369-4. infoZáklady empirického výzkumu pedagogických jevů. Edited by Jiří Pelikán. Praha: Karolinum, 2007. 270 s. ISBN 978-80-7184-569-0. infoHENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. 2. vyd. Praha: Portál, 2006. 583 s. ISBN 80-7367-123-9. infoHRONCOVÁ, Jolana a Blahoslav KRAUS. Sociálna patológia pre sociálnych pracovníkov a pedagógov. Vyd. 1. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 2006. 251 s. ISBN 80-8083-223-4. infoJEDLIČKA, Richard. Děti a mládež v obtížných životních situacích :nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajích profesí. Vyd. 1. Praha: Themis, 2004. 478 s. ISBN 80-7312-038-0. infoHRČKA, Michal. Sociální deviace. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 302 s. ISBN 80-85850-68-0. infoGAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2000. ISBN 978-80-7367-628-5. infoSTRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999. 196 s. ISBN 80-85834-60-X. infoKERLINGER, Freed N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research : educational and psychological inquiry (Orig.). Translated by V. Smékal. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972. 705 s. info
Požadavky
Předmět je koncipován jako povinně-volitelný v rámci doktorského studia programu Pedagogika, oboru Sociální pedagogika.Předmět předpokládá vstupní znalosti na úrovni zkoušky Sociální patologie a prevence v magisterském studiu, které rozvíjí v hlubších teoreticko-empirických dimenzích oboru.
Garant
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D.