Předmět Rodinná terapie pro handicapované (SP_RTTP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SP_RTTP - Rodinná terapie pro handicapované, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Po absolvování předmětu budou studenti schopni si sestavit vlastní strom života-genealogie (podává porozumění, jak se setkávají různá vlákna biologie, kultur, rodin a historických období a mají vliv na utváření člověka). Dokáží získané vědomosti aplikovat v praxi. Cílem předmětu je seznámit studenty s významem rodinné terapie a prohloubit u nich empatické vnímání potřeb dětí a lidí kolem nás.Předmět RTRodinná terapie napomáhá odstraňovat vzniklé problémy, které jakýmkoliv způsobem ztěžují úspěšný vývoj dítěte. Její význam spočívá v globálním řešení situace za pomocí celé rodiny. Cílem rodinné terapie je umožnit všem členům rodiny, aby se dokázali zorientovat v dané situaci, nalezli vzájemné pochopení , přehodnotili své názory a společně efektivně řešili náročné životní situace, krize a konflikty.Terapie je určena dětem a jejich rodičům, dospívajícím a dospělým jedincům, manželským či partnerským párům. Častými klienty jsou právě rodiny s dětmi s postižením.Studium rodiné terapie nabízí:nahlédnutí do řešení nejčastějších problémů různých věkových skupin dětí, problémů dětí se zdravotním postiženímempatické vnímání potřeb dětí a lidí kolem násnácvik určitých zručností a způsobilostí, potřebných v kontaktu s problémovým dítětem, ale i s ostatními členy rodiny, protože všech se situace nějak dotýká. Možnosti seznámit se s formami rodin a jejich proměnami, s mužskými a ženskými rolemi ve společném soužitípřibližuje témata, která mají pro studující osobní rozměr.
Osnova
Obsahem studia je 13 témat:1.téma- Co je to rodinná terapieInformuje o významu rodinné terapie . Vyzdvihuje systemické myšlení jako metodu umožňující najít nový, užitečnější pohled na problém.2. téma-Základní terapeutické postupySeznamuje s vytvářením možných hypotéz a základními předpoklady terapeuta jako je neutralita-schopnost stavět se na stranu všech členů rodiny ve stejné míře, schopnost poznat zásluhy každého člena rodiny. Dále vyzdvihuje aktivitu terapeuta a hledání kompromisů při řešení problémů.3.téma- S jakými klienty v rodinné terapii pracujemeOdhaluje problémy jednotlivých skupin - děti v rodinné terapii, práce mladými dvojicemi, práce s lidmi, kteří spolu žijí, práce s bezdětnými manželskými páry, práce s jednotlivci4.téma Průběh terapieProvází nás jednotlivými kroky terapie od prvního rozhovoru, vyslovení zakázky, cirkulárního dotazování, intervenci, terapeutického poselství až k ukončení a hodnocení terapie5.téma Narativní přístup a terapieRůznorodé terapeutické praxe, které se rozvíjí od konce 80 let.Sdílejí klíčovou metaforu terapie jako vyprávění životního příběhu a jeho převyprávění.(vytvoření pozitivního příběhu)6.téma ExternalizaceJedná se o způsob rozhovoru, kterým terapeut komunikuje o svém přesvědčení, že člověk a problém nejsou totéž.(oddělení problému od člověka)7.téma KomunikaceNacházení nového úhlu pohledu na komunikaci v rodině, který by navodil možnost změny. Seznamování s různými formami komunikace-rodinnými rituály, rodinnými mýty…8. téma Genealogie I.Grafické zachycení přediva příbuzenských a jiných významných vztahů.(strom života)Klientům se nabízí nové vzájemné porozumění skrze porozumění původním rodinám.9.téma Genealogie II.Presentace prací studentů-genealogie na zápočet. Ukázky práce s genealogií v praxi.10. téma Ostrov rodinyMetafora, která inspiruje rodinné terapeuty k tvořivé spolupráci s celými rodinami. Slouží zejména k mapování problému.11. téma Terapie rodin s malými a staršími dětmiPředkládá problémy podle jednotlivých věkových kategorií-úzkosti, strachy, záškoláctví, vývojové poruchy učení…Dotýká se řešení problematiky násilí a šikanování u dětí.12. téma Terapie s dospívajícími a jejich rodinamiPřibližuje věk adolescentů a vztahy v rodinách, kde se děti pomalu osamostatňují.Hovoří též o následcích sexuálního zneužívání v dětství,mentální anorexii,13. téma Gender a rodinná terapieOdlišné postavení mužů a žen v různých dobách, v různých oblastech společenského života. Problematika spoluvytváření lidských vztahů.Závěr.
Literatura
doporučená literaturaPLEVOVÁ, Marie . Dítě se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním v rodinné terapii. Učební text. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007. 108 s. ISBN 978-80-210-4372-5. info
Garant
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Vyučující
Mgr. Marie Plevová