Předmět Snoezelen (SP_SNOE)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SP_SNOE - Snoezelen, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem je seznámit studenty s historií, vývojem a základními prostředky snoezelenu, získat znalosti z oblasti využívání snoezelenu u osob s těžkým zdravotním postižením. Na konci tohoto semináře bude student schopen porozumět základním postupům práce při realizaci snoezelenu v edukačním procesu u žáků s tělesným postižením, vybraným postupům práce při realizaci snoezelenu v edukačním procesu a základním stimulačním technikám u žáků s těžkým zdravotním postižením.
Osnova
1. Historie snoezelenu2. Význam, cílová skupina3. Výběr a výklad základních pomůcek snoezelenu, typy místností4. Další pomůcky (měkký nábytek, volba barvy místnosti atd.)5. Organizace snoezelenu, dokumentace6. Cíle snoezelenu7. Metodické jednotky, zásady8. Metody facilitační (Bobath koncept, metoda V. Sherborne, míčkování, terapie objetím, ORT)9. Koncept bazální stimulace10. Polohování11. Podpora vestibulárního vnímání12. Snoezelen jako podpůrná edukační metoda13. Snoezelen jako volnočasová aktivita14. Snoezelen jako prostředek výplně volného času15. Nový okruh: snoezelen jako MSE prostředí16. Nový okruh: využití konceptu bazální stimulace jako volnočasová aktivita, terapie a vzdělávání
Literatura
doporučená literaturaOPATŘILOVÁ, Dagmar . Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 146 s. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. infoOPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ . Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 180 s. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. infoVÍTKOVÁ, Marie . Metoda bazální stimulace pro jedince s těžším mentálním postižením a s více vadami. In Terapie ve speciálně pedagogické péči. 2. vyd. Brno: Paido, Brno, 2001. s. 74-80. ISBN 80-7315-010-7. infoPagliano Paul: The multisenzory handbook: A guide for children and adults with sensory learning disbilitiesPROCHÁZKOVÁ, Lucie . Role doteku při komunikaci s těžce postiženými jedinci. In HÁJKOVÁ, Vanda. Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. 1. vyd. Praha: Somatopedická společnost, o.s., 2009. s. 111-121, 11 s. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-904464-0-3. info
Požadavky
Pro uznání předmětu absolvuje student plánované semináře, dále vypracuje seminární práci (viz pokyny níže).
Garant
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D.doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D.