Předmět Specializace Etopedie (SP2BK_SP2f)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SP2BK_SP2f - Specializace Etopedie, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je kompetentní znalost edukačního procesu etopedie, v aplikaci jejích postupů v edukační praxi škol i zařízení preventivně výchovné péče a výkonu ústavní a ochranné výchovy. Po úspěšném absolvování předmětu studenti budou mít vědomosti o diagnostice projevů rizik a poruch chování. Studenti dále získají kompetence v intervenci při jejich eliminaci a v podpoře edukace dětí v riziku a s poruchami chování ve školách hlavního proudu vzdělávání i v segregovaném školském prostředí.
Osnova
1. Etopedie – základní východiska, vznik oboru, mezinárodní souvislosti2. Teoretická východiska etopedie v současnosti3. Etopedie a její pojetí v systému speciální pedagogiky - současný stav oboru, terminologie oboru, srovnání se zahraničím, terminologie4. Etopedie – její teorie, výzkumy a přínos praxi5. Tendence a trendy v etopedii – souvislosti pro edukaci žáků v riziku ve školách hlavního proudu vzdělávání6. Přístupy ke klasifikaci poruch chování – vymezení cílové skupiny etopedie7. Speciálně pedagogický proces v etopedii – principy, cíle a úkoly8. Systémový přístup k řešení edukace žáků s poruchami chování9. Prevence kázeňských problémů – škola, třída, pravidla kázně, hodnocení, vztahy, efektivita výuky10. Otázky spojené s edukací žáků s poruchami emocí nebo chování v hlavním vzdělávacím proudu11. Otázky spojené s edukací žáků s poruchami emocí nebo chování ve speciálních školských zařízeních12. Specifika poruchového chování dětí ze sociokulturně znevýhodněných rodin13. Poruchy chování spojené s problémy v pozornosti – ADD, ADHD, LMD (definice, kauzální faktory, prevence, diagnostika, intervence)14. Porucha řízeného chování, neposlušnost a opoziční chování u dětí, (definice, kauzální faktory, prevence, diagnostika, intervence)15. Poruchy chování spojená s agresí - agrese, vandalismus, loupež, šikana (definice, kauzální faktory, prevence, diagnostika, intervence)16. Poruchy chování spojené s konfliktem - lež, záškoláctví, krádeže17. Závislostní chování
Literatura
VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 136 s. ISBN 978-80-210-4573-6. infoVOJTOVÁ, Věra . Úvod do etopedie. 1. vydání. Brno: Paido, 2008. 128 s. pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-166-9. infoVÍTKOVÁ, Marie a Věra VOJTOVÁ. Intervence jako sebepodpora u žáků s dispozicí k poruchám chování. In Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I. Brno: Paido, 2007. s. 161-172, 11 s. edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-163-8. infoVOJTOVÁ, Věra . Kázeňská politika školy. Komenský, Brno: PdF, MU, 2005, roč. 3/2005, č. 3, s. 3-7. ISSN 0323-0449. infoHELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí :obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 228 s. ISBN 80-7178-888-0. infoVOJTOVÁ, Věra . Formy integrativního vzdělávání žáků s poruchami chování ve Spolkové zemi Baden-Württenberg. In Integrativní speciální pedagogika, Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido, 2004. s. 423-426, 4 s. ISBN 80-7315-071-9. infoONDRÁČEK, Petr. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo-- :informace a podněty pro pedagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce rušivě. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2003. 170 s. ISBN 80-86642-18-6. infoOAKLANDER, Violet. Třinácté komnaty dětské duše :tvořivá dětská psychoterapie v duchu Gestalt terapie. Vyd. 1. Dobříš: Drvoštěp, 2003. 261 s. ISBN 80-903306-0-6. infoDítě v nesnázích :prevence, příčiny, terapie. Edited by Julian Elliot - Maurice Place. 1. vyd. Praha: Grada, 2002. 206 s. ISBN 80-247-0182-0. info
Požadavky
Absolvování základů etopedie.
Garant
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.Mgr. et Mgr. Pavlína Grác LivňanskáMgr. Petra Segeťová