Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Edukace žáků s narušenou komunikační schopností a se sluchovým postižením (SP3MK_NKSP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SP3MK_NKSP - Edukace žáků s narušenou komunikační schopností a se sluchovým postižením, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen definovat specifika péče o sluchově postižené od narození do konce života. Prohloubí si znalosti získané v předmětu Surdopedie a bude se umět orientovat v možnostech diagnostiky sluchových vad; bude umět popsat specifika a podmínky pro osvojení českého jazyka u neslyšících a bude umět popsat kompenzační pomůcky pro osoby se sluchovým postižením. Student bude schopen charakterizovat možnosti a průběh včasné intervence; bude umět popsat strukturu komplexní péče o jedince se sluchovým postižením; systém vzdělávání u jedinců se sluchovým postižením; možnosti profesního uplatnění; dále bude seznámen s jednotlivými vizuálně-motorickými komunikačními systémy; bude znát možnosti tlumočení pro osoby se sluchovým postižením. Student se bude dále orientovat v oblasti péče o jedince s duálním smyslovým postižením, včetně možností komunikace.Student získá rovněž teoretické znalosti z oblasti edukace osob s narušenou komunikační schopností, nezbytné znalosti termínů komunikace a narušené komunikační schopnosti. Osvojí si specifika ontogeneze řeči, získá znalosti týkající se charakteristiky komunikačních schopností v závislosti na typu a formě narušení. Na základě absolvování předmětu se student bude orientovat v problematice rozvoje řeči u žáků s narušenou komunikační schopností z hlediska jazykových rovin. Získá základní kompetence v edukaci žáků v rámci systému vzdělávání osob s narušenou komunikační schopností.

Osnova

Surdopedie: Vymezení základních pojmů oboru surdopedie, klasifikace sluchových vad, prevence, historický vývoj péče o jedince se sluchovým postižením, anatomie a fyziologie sluchového ústrojí, etiologie sluchových vad, důsledky sluchové vady a psychologické zvláštnosti osob se sluchovým postižením, jazykové kompetence u osob se sluchovým postižením, komunikační systémy, logopedická péče u jedinců se sluchovým postižením, sluchová protetika a kompenzační pomůcky, reedukace sluchu a řeči u dětí a dospělých s vadami sluchu, včasná intervence, komplexní péče o jedince se sluchovým postižením, inkluze, systém vzdělávání u jedinců se sluchovým postižením, profesní uplatnění, vizuálně-motorické komunikační systémy, tlumočnické služby, sluchová vada a přidružené postižení, hluchoslepota.Logopedie, koncepce oboru logopedie, postavení logopedie v systému věd. Spolupráce s ostatními vědními obory. Logoped, logopedický asistent. Systém poskytování logopedické intervence v ČR. Platná legislativa v poskytování logopedické intervence s ohledem na edukační proces.Verbální, nonverbální komunikace a průběh komunikačního procesu v edukaci žáků s narušenou komunikační schopností.Narušená komunikační schopnost, dělení, klasifikace narušené komunikační schopnosti. Dítě a žák s narušenou komunikační schopností v různých typech škol.Ontogeneze dětské řeči, vývojová stadia preverbální a stadia vlastního vývoje řeči. Psychologické a společenské faktory vývoje řeči. Jazykové roviny v ontogenezi řeči.Poruchy vývoje řeči a jejich odraz ve výchovně-vzdělávacím procesu. Logopedická intervence u dětí s NVŘ, možnosti ovlivňování vývoje řeči ve škole.Přístupy k rozvoji žáka s jednotlivými formami narušené komunikační schopnosti.Přístupy k rozvoji jednotlivých jazykových rovin.Komunikativní kompetence v kurikulárních dokumentech.

Literatura

KLENKOVÁ, Jiřina , Barbora BOČKOVÁ , Ilona BYTEŠNÍKOVÁ , Radka HORÁKOVÁ , Lenka HRICOVÁ , Petr KOPEČNÝ , Hana OŠLEJŠKOVÁ , Jana PAVELKOVÁ , Evžen ŘEHULKA a Ivo ŠLAPÁK . Inkluze žáků s narušenou komunikační schopností a žáků se sluchovým postižením. Psychologické, medicínské a speciálněpedagogické souvislosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 156 s. ISBN 978-80-210-7487-3. infoHAMALOVÁ, Markéta a Petr KOPEČNÝ . Komunikační schopnost žáků základní školy praktické. In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Intervence v inkluzivní edukaci dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením a jejich pracovní uplatnění. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013. s. 192-202, 11 s. ISBN 978-80-210-6515-4. infoKOPEČNÝ, Petr a Jiřina KLENKOVÁ . Komunikační schopnosti žáků základní školy speciální. In OŠLEJŠKOVÁ, H., VÍTKOVÁ, M. et al. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Bases, Conditions and Strategies for Teaching Pupils with Severe Disabilities in Special Schools. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013. s. 113-124, 12 s. ISBN 978-80-210-6673-1. infoKLENKOVÁ, Jiřina . Analýza výskytu narušené komunikační schopnosti u žáků na 1. stupni základních škol v Jihomoravském kraji. In KLENKOVÁ, Jiřina . Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Education of Pupils with Impaired Communication Ability. Brno: MU, 2008. 14 s. 1. ISBN 978-80-7315-168-3. infoBOČKOVÁ, Barbora , Ilona BYTEŠNÍKOVÁ , Radka HORÁKOVÁ a Jiřina KLENKOVÁ . Komunikační kompetence a narušená komunikační schopnost u žáků na 1. stupni základních škol. In KLENKOVÁ, Jiřina . Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Education of Pupils with Impaired Communication Ability. 1. vyd. Brno: Paido, 2008. 5 s. pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-168-3. infoBYTEŠNÍKOVÁ, Ilona , Jiřina KLENKOVÁ a Radka HORÁKOVÁ . Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. infoKLENKOVÁ, Jiřina . Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006. 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. infoVITÁSKOVÁ, Kateřina a Alžběta PEUTELSCHMIEDOVÁ. Logopedie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. 182 s. ISBN 80-244-1088-5. infoALLEN, Eileen a Lynn R. MAROTZ. Přehled vývoje dítěte: od prenatálního období do 8 let. 1. vydání. Praha: Portál, 2002. 187 s. ISBN 80-7178-614-4. infoFIALOVÁ, Ivana. Rozumíš mi? : logopedická cvičení a hry k odstraňování špatné výslovnosti. Illustrated by Edita Plicková. Praha: BLUG, 1998. 119 s. : i. ISBN 80-85635-81-X. info

Požadavky

Absolvování předmětu Logopedie a předmětu Surdopedie v bakalářském studijním programu.Předpokladem je tedy orientace v oboru logopedie a surdopedie v rozsahu požadavků státní závěrečné zkoušky bakalářského studia, dobrá orientace v edukačním systému žáků s narušenou komunikační schopností a sluchovým postižením, včetně vzdělávacích programů.

Garant

prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.

Vyučující

PhDr. Barbora Bočková, Ph.D.PhDr. Radka Horáková, Ph.D.