Předmět Edukace žáků s narušenou komunikační schopností a se sluchovým postižením (SP3MK_NKSP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SP3MK_NKSP - Edukace žáků s narušenou komunikační schopností a se sluchovým postižením, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen definovat specifika péče o sluchově postižené od narození do konce života. Prohloubí si znalosti získané v předmětu Surdopedie a bude se umět orientovat v možnostech diagnostiky sluchových vad; bude umět popsat specifika a podmínky pro osvojení českého jazyka u neslyšících a bude umět popsat kompenzační pomůcky pro osoby se sluchovým postižením. Student bude schopen charakterizovat možnosti a průběh včasné intervence; bude umět popsat strukturu komplexní péče o jedince se sluchovým postižením; systém vzdělávání u jedinců se sluchovým postižením; možnosti profesního uplatnění; dále bude seznámen s jednotlivými vizuálně-motorickými komunikačními systémy; bude znát možnosti tlumočení pro osoby se sluchovým postižením. Student se bude dále orientovat v oblasti péče o jedince s duálním smyslovým postižením, včetně možností komunikace.Student získá rovněž teoretické znalosti z oblasti edukace osob s narušenou komunikační schopností, nezbytné znalosti termínů komunikace a narušené komunikační schopnosti. Osvojí si specifika ontogeneze řeči, získá znalosti týkající se charakteristiky komunikačních schopností v závislosti na typu a formě narušení. Na základě absolvování předmětu se student bude orientovat v problematice rozvoje řeči u žáků s narušenou komunikační schopností z hlediska jazykových rovin. Získá základní kompetence v edukaci žáků v rámci systému vzdělávání osob s narušenou komunikační schopností.
Osnova
Surdopedie: Vymezení základních pojmů oboru surdopedie, klasifikace sluchových vad, prevence, historický vývoj péče o jedince se sluchovým postižením, anatomie a fyziologie sluchového ústrojí, etiologie sluchových vad, důsledky sluchové vady a psychologické zvláštnosti osob se sluchovým postižením, jazykové kompetence u osob se sluchovým postižením, komunikační systémy, logopedická péče u jedinců se sluchovým postižením, sluchová protetika a kompenzační pomůcky, reedukace sluchu a řeči u dětí a dospělých s vadami sluchu, včasná intervence, komplexní péče o jedince se sluchovým postižením, inkluze, systém vzdělávání u jedinců se sluchovým postižením, profesní uplatnění, vizuálně-motorické komunikační systémy, tlumočnické služby, sluchová vada a přidružené postižení, hluchoslepota.Logopedie, koncepce oboru logopedie, postavení logopedie v systému věd. Spolupráce s ostatními vědními obory. Logoped, logopedický asistent. Systém poskytování logopedické intervence v ČR. Platná legislativa v poskytování logopedické intervence s ohledem na edukační proces.Verbální, nonverbální komunikace a průběh komunikačního procesu v edukaci žáků s narušenou komunikační schopností.Narušená komunikační schopnost, dělení, klasifikace narušené komunikační schopnosti. Dítě a žák s narušenou komunikační schopností v různých typech škol.Ontogeneze dětské řeči, vývojová stadia preverbální a stadia vlastního vývoje řeči. Psychologické a společenské faktory vývoje řeči. Jazykové roviny v ontogenezi řeči.Poruchy vývoje řeči a jejich odraz ve výchovně-vzdělávacím procesu. Logopedická intervence u dětí s NVŘ, možnosti ovlivňování vývoje řeči ve škole.Přístupy k rozvoji žáka s jednotlivými formami narušené komunikační schopnosti.Přístupy k rozvoji jednotlivých jazykových rovin.Komunikativní kompetence v kurikulárních dokumentech.
Literatura
KLENKOVÁ, Jiřina , Barbora BOČKOVÁ , Ilona BYTEŠNÍKOVÁ , Radka HORÁKOVÁ , Lenka HRICOVÁ , Petr KOPEČNÝ , Hana OŠLEJŠKOVÁ , Jana PAVELKOVÁ , Evžen ŘEHULKA a Ivo ŠLAPÁK . Inkluze žáků s narušenou komunikační schopností a žáků se sluchovým postižením. Psychologické, medicínské a speciálněpedagogické souvislosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 156 s. ISBN 978-80-210-7487-3. infoHAMALOVÁ, Markéta a Petr KOPEČNÝ . Komunikační schopnost žáků základní školy praktické. In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Intervence v inkluzivní edukaci dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením a jejich pracovní uplatnění. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013. s. 192-202, 11 s. ISBN 978-80-210-6515-4. infoKOPEČNÝ, Petr a Jiřina KLENKOVÁ . Komunikační schopnosti žáků základní školy speciální. In OŠLEJŠKOVÁ, H., VÍTKOVÁ, M. et al. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Bases, Conditions and Strategies for Teaching Pupils with Severe Disabilities in Special Schools. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013. s. 113-124, 12 s. ISBN 978-80-210-6673-1. infoKLENKOVÁ, Jiřina . Analýza výskytu narušené komunikační schopnosti u žáků na 1. stupni základních škol v Jihomoravském kraji. In KLENKOVÁ, Jiřina . Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Education of Pupils with Impaired Communication Ability. Brno: MU, 2008. 14 s. 1. ISBN 978-80-7315-168-3. infoBOČKOVÁ, Barbora , Ilona BYTEŠNÍKOVÁ , Radka HORÁKOVÁ a Jiřina KLENKOVÁ . Komunikační kompetence a narušená komunikační schopnost u žáků na 1. stupni základních škol. In KLENKOVÁ, Jiřina . Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Education of Pupils with Impaired Communication Ability. 1. vyd. Brno: Paido, 2008. 5 s. pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-168-3. infoBYTEŠNÍKOVÁ, Ilona , Jiřina KLENKOVÁ a Radka HORÁKOVÁ . Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. infoKLENKOVÁ, Jiřina . Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006. 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. infoVITÁSKOVÁ, Kateřina a Alžběta PEUTELSCHMIEDOVÁ. Logopedie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. 182 s. ISBN 80-244-1088-5. infoALLEN, Eileen a Lynn R. MAROTZ. Přehled vývoje dítěte: od prenatálního období do 8 let. 1. vydání. Praha: Portál, 2002. 187 s. ISBN 80-7178-614-4. infoFIALOVÁ, Ivana. Rozumíš mi? : logopedická cvičení a hry k odstraňování špatné výslovnosti. Illustrated by Edita Plicková. Praha: BLUG, 1998. 119 s. : i. ISBN 80-85635-81-X. info
Požadavky
Absolvování předmětu Logopedie a předmětu Surdopedie v bakalářském studijním programu.Předpokladem je tedy orientace v oboru logopedie a surdopedie v rozsahu požadavků státní závěrečné zkoušky bakalářského studia, dobrá orientace v edukačním systému žáků s narušenou komunikační schopností a sluchovým postižením, včetně vzdělávacích programů.
Garant
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Vyučující
PhDr. Barbora Bočková, Ph.D.PhDr. Radka Horáková, Ph.D.