Předmět Edukace žáků se zrakovým postižením (SP3MK_ZP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SP3MK_ZP - Edukace žáků se zrakovým postižením, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem kurzu je podrobné seznámení s oborem oftalmopedie, studenti by měli v závěru kurzu znát:kategorie zrakově postižených, vymezení zrakového postižení, výskyt a příčiny, kombinované postižení, zvláštnosti psychických procesů zrakově postižených, vývoj osobnosti zrakově postižených, péče o děti v raném věku, poradenství, zraková stimulace, rozvoj zrakového a sluchového a hmatového vnímání, výběr školy pro zrakově postižené dítě, systém škol pro zrakově postižené, úloha speciálně pedagogických center, zrakově postižené dítě ve škole, psaní a čtení zrakově postižených, vývoj písma pro zrakově postižené, Braillovo písmo, nácvik čtení a psaní, hluchoslepota, technické pomůcky a vybavení, prostorová orientace a samostatný pohyb, vodící psi, volný čas u zrakově postižených, profesní příprava, kvalita života osob s postižením zraku.
Osnova
Okruhy:1. Paradigma oftalmopedie. Historie péče o zrakově postižené u nás a v zahraničí.2. Okruh osob se zrakovým postižením. Vliv zrakového postižení na osobnost jedince (vnímání, myšlení, pozornost, chování, řeč). Psychomotorický vývoj těžce zrakově postiženého dítěte.3. Anatomie zrakového orgánu.4. Fyziologie procesu vidění. Vývoj zrakového vnímání.5. Zrakové vady, typy zrakových vad, etiologie, projevy. Vyšetření zraku a zrakových funkcí.6. Raná péče (RP) teoretická východiska rané péče, formy a služby RP. Střediska RP (klienti a služby)7. Zrakově postižené dítě v předškolním věku (předškolní výchova zrak. postiženého dítěte, dítě s narušeným binokulárním viděním a reedukace těchto vad)8. Zrakově postižené dítě ve školním věku. Specifika výuky zrakově postižených.9. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené a práce s nimi. Využití výpočetní techniky ve vzdělávání zrakově postižených.10. Systém vzdělávání žáků se zrakovým postižením v ČR.11. Komunikace osob s postižením zraku - výuka Braillova písma a jeho zápis. Přístup k informacím.12. Integrace/ Inkluze. Současné trendy v péči o zrakově postižené u nás a v zahraničí.13. Poradenství a intervence: Tyfloservis o.p.s., Tyflocentrum o.p.s., SONS, ÚSP, Rehabilitační a rekvalifikační středisko Praha-Dědina14. Prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených.15. Dítě s kombinovaným postižením. Hluchoslepota - specifika komunikace a edukace hluchoslepých.16. Organizace zrakově postižených a organizace nabízející služby zrakově postiženým u nás a v zahraničí.17. Profesní příprava zrakově postižených. Volba a výkon povolání.18. Možnosti rozvoje klíčových kompetencí u žáků a studentů se zrakovým postižením.19. Identita a autonomie, akceptace postižení a kvalita života lidí s postižením zraku.20. Sport a výtvarné aktivity nevidomých a slabozrakých.
Literatura
doporučená literaturaRÖDEROVÁ, Petra , Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. infoFINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika STOKLASOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 158 s. ISBN 978-80-244-1857-5. infoVÍTKOVÁ, Marie . Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004. 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. infoVÍTKOVÁ, Marie . Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. 2. vyd. Brno: MSD, spol.s.r.o., 2004. 261 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86633-23-3. infoneurčenoŠVECOVÁ - KVĚTOŇOVÁ, Lea . Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000. 70 s. ISBN 80-85931-84-2. info
Požadavky
Absolvování základů oftalmopedie.
Garant
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Vyučující
PhDr. Petra Röderová, Ph.D.