Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Specializace: Etopedie 1 (SP4BP_SPE1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SP4BP_SPE1 - Specializace: Etopedie 1, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je kompetentní znalost edukačního procesu etopedie, v aplikaci jejích postupů v edukační praxi škol i zařízení preventivně výchovné péče a pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Po úspěšném absolvování předmětu budou studenti mít základní vědomosti o diagnostice projevů rizik a poruch chování. Studenti dále získají základní kompetence v intervenci problémů v chování a poruch chování, při jejich eliminaci a v podpoře edukace dětí v riziku a s poruchami chování ve školách hlavního proudu vzdělávání i v segregovaném školském prostředí.

Osnova

1. Etopedie – základní východiska, vznik oboru, mezinárodní souvislosti2. Teoretická východiska etopedie v současnosti3. Etopedie a její pozice v systému speciální pedagogiky - současný stav oboru, terminologie oboru, srovnání se zahraničím, terminologie4. Etopedie – její teorie, výzkumy a přínos praxi5. Tendence a trendy v etopedii – souvislosti pro edukaci žáků v riziku ve školách hlavního proudu vzdělávání6. Přístupy ke klasifikaci poruch chování – vymezení cílových skupiny etopedie7. Speciálně pedagogický proces v etopedii – principy, cíle a úkoly, fáze8. Systémový přístup k řešení edukace žáků s poruchami chování9. Prevence kázeňských problémů – škola, třída, pravidla kázně, hodnocení, vztahy, efektivita výuky10. Otázky spojené s edukací žáků s poruchami emocí nebo chování v hlavním vzdělávacím proudu11. Otázky spojené s edukací žáků s poruchami emocí nebo chování ve speciálních školských zařízeních12. Specifika poruchového chování dětí ze sociokulturně znevýhodněných rodin13. Poruchy chování spojené s problémy v pozornosti – ADD, ADHD, LMD (definice, kauzální faktory, prevence, diagnostika, intervence)14. Porucha řízeného chování, neposlušnost a opoziční chování u dětí, (definice, kauzální faktory, prevence, diagnostika, intervence)15. Poruchy chování spojená s agresí - agrese, vandalismus, loupež, šikana (definice, kauzální faktory, prevence, diagnostika, intervence)16. Poruchy chování spojené s konfliktem - lež, záškoláctví, krádeže17. Závislostní chování

Literatura

VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 136 s. ISBN 978-80-210-4573-6. infoVOJTOVÁ, Věra . Úvod do etopedie. 1. vydání. Brno: Paido, 2008. 128 s. pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-166-9. infoVÍTKOVÁ, Marie a Věra VOJTOVÁ. Intervence jako sebepodpora u žáků s dispozicí k poruchám chování. In Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I. Brno: Paido, 2007. s. 161-172, 11 s. edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-163-8. infoVOJTOVÁ, Věra . Kázeňská politika školy. Komenský, Brno: PdF, MU, 2005, roč. 3/2005, č. 3, s. 3-7. ISSN 0323-0449. infoHELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí :obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 228 s. ISBN 80-7178-888-0. infoVOJTOVÁ, Věra . Formy integrativního vzdělávání žáků s poruchami chování ve Spolkové zemi Baden-Württenberg. In Integrativní speciální pedagogika, Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido, 2004. s. 423-426, 4 s. ISBN 80-7315-071-9. infoONDRÁČEK, Petr. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo-- :informace a podněty pro pedagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce rušivě. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2003. 170 s. ISBN 80-86642-18-6. infoOAKLANDER, Violet. Třinácté komnaty dětské duše :tvořivá dětská psychoterapie v duchu Gestalt terapie. Vyd. 1. Dobříš: Drvoštěp, 2003. 261 s. ISBN 80-903306-0-6. infoDítě v nesnázích :prevence, příčiny, terapie. Edited by Julian Elliot - Maurice Place. 1. vyd. Praha: Grada, 2002. 206 s. ISBN 80-247-0182-0. info

Požadavky

Absolvování základů etopedie SP4BP_ZSP5.

Garant

prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.

Vyučující

Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.