Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Specializace: Somatopedie (SP4BP_SPSO)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SP4BP_SPSO - Specializace: Somatopedie, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je získat hlubší informace o problematice osob s tělesným postižením, možnosti jejich vzdělávání, podpory a stimulace.Na konci tohoto kurzu bude student schopen aplikovat získané vědomosti v edukačním procesu dětí a žáků s tělesným postižením či zdravotním znevýhodněním.

Osnova

1. Vývoj přístupů společnosti k osobám s tělesným a zdravotním postižením2. Vznik a vývoj oboru somatopedie, hlavní představitelé oboru3. Klasifikace pohybových vad4. Centrální obrny při zasažení mozku5. Centrální obrny při zasažení míchy6. Centrální obrny při degenerativním onemocnění mozku a míchy7. Mozková obrna, etiologie, formy, vliv na psychický vývoj8. Diparéza (diparetický vývoj, reflexy v 6ti měsících, terapie, prognóza)9. Hemiparéza (rozvoj hemiparézy, reflexní zvláštnosti, poškození dominance motoriky ruky, asymetrie hemisfér a řeč, držení těla a chůze, rozdvojené vnímání, narušené sebevědomí a rozvoj osobnosti, terapie, prognóza)10. Kvadruparéza (rozvoj kvadruparézy, reflexní odpovědi typické pro 6ti měsíční dítě s kvadruparézou, význam narušeného vnímání, terapie a prognóza)11. Mozková obrna jako těžké postižení a přidružená postižení12. Symptomatické poruchy řeči u dětí s mozkovou obrnou13. Deformace, klasifikace, charakteristika jednotlivých druhů14. Perthesova choroba, etiologie, důsledky, léčba15. Progresivní svalová dystrofie (myopatie), etiologie, průběh onemocnění, důsledky, léčba16. Degenerativní poškození pohybového aparátu (artritidy, tuberkulóza kostí a kloubů, artrózy, Bechtěrevova nemoc, aseptické kostní nekrózy)17. Charakteristika chronických onemocnění (alergie, astma), specifika práce18. Charakteristika jedinců s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem (kardiovaskulární onemocnění, onemocnění plic a dýchacích cest, poruchy metabolických procesů, nádorová onemocnění), specifika přístupů19. Epileptický syndrom, specifika práce, vliv na vzdělávání20. Školský systém vzdělávání jedinců s tělesným postižených (předškolní, základní, střední - legislativa)21. Integrace žáků s tělesným postižením do běžných typů škol (legislativa, podmínky, struktura IVP)22. Poradenské služby v ČR (poradenští pracovníci na školách, SPC, PPP, IPPP, legislativa). SPC pro tělesně postižené (organizace, význam, zaměření činností)23. Raná intervence u dětí s vývojovými poruchami (cíle a význam, organizace, legislativa)24. Specifika práce u dětí v předškolním vzdělávání. Posuzování školní zralosti u dětí s hybným postižením25. Lateralita – diagnostika, zřetel k jedincům s tělesným postižením, zvláštnosti u amputací, deformací a hemiparéz26. Specifika vzdělávání v základních školách pro tělesně postižené (pracovního prostředí, kompenzační a didaktické pomůcky, speciální formy a metody práce – reedukace, kompenzace)27. Organizace a význam škol při nemocnici (cíle vzdělávání, rozsah a obsah vyučování, hodnocení, herní terapie)28. Význam, úkoly a organizace škol v ozdravovnách a dětských léčebnách (rozsah vzdělávání, hodnocení, klasifikace žáků ve školách, specifika práce)29. Předprofesní příprava žáků s tělesným postižením (hlediska přiměřenosti při výběru školy, možnosti poradenství)30. Profesní orientace žáků s tělesným postižením (možnosti vzdělávání v rámci středního školství)31. Význam práce a pracovního uplatnění osob s tělesným postižením. Zaměstnávání občanů se zdravotním postižením32. Somatické, psychické a sociální aspekty tělesného postižení33. Postižení ve stáří (možnosti a formy péče o seniory)34. Speciálně pedagogická diagnostika hrubé motoriky, zvláštnosti u dětí a žáků s tělesným postižením, pedagogická intervence35. Speciálně pedagogická diagnostika jemné motoriky, zvláštnosti u dětí a žáků s tělesným postižením, pedagogická intervence36. Speciálně pedagogická diagnostika grafomotoriky, kresby a písma u dětí a žáků s tělesným postižením, pedagogická intervence37. Alternativní a augmentativní komunikace, užití, význam pro výchovu a vzdělávání u jedinců s tělesným postižením. Užití počítačů u osob s tělesným postižením38. Terapie ve speciálně pedagogické péči – úkoly speciálního pedagoga, metody a postupy práce (arteterapie, muzikoterapie, ergoterapie, zooterapie)39. Ucelená rehabilitace, perspektivy a trendy40. Léčebná rehabilitace u osob s poruchou centrálního motoneuronu (Vojtova metoda reflexní terapie, Bobathova metoda)41. Nový okruh: canisterapie jako forma podpory rozvoje hrubé motoriky u osob s tělesným postižením

Literatura

doporučená literaturaOPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ . Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Elportál. ISBN 978-80-210-7611-2. url html epub infoOPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 180 s. ISBN 978-80-210-4575-0. infoOPATŘILOVÁ, Dagmar . Předprofesní a profesní příprava zdravotně postižených. První. Brno: MU Brno, 2005. 132 s. AA-7,64 VA - 7,79. ISBN 80-210-3718-0. infoneurčenoVÍTKOVÁ, Marie . Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 1999. 135 s. ISBN 80-85931-69-9. infoFIALOVÁ, Ilona , Dagmar OPATŘILOVÁ a Lucie PROCHÁZKOVÁ . Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. 222 s. Učební texty. ISBN 978-80-7315-233-8. infoJANKOVSKÝ, Jiří. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením :somatopedická a psychologická hlediska. Vyd. 1. Praha: Triton, 2001. 158 s., [8. ISBN 80-7254-192-7. infoPROCHÁZKOVÁ, Lucie . Podpora osob se zdravotním postižením při integraci na trh práce. 1. vyd. Brno: MSD, spol. s r.o., 2009. 172 s. speciální pedagogika. ISBN 978-80-7392-094-4. infoOPATŘILOVÁ, Dagmar . Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Elportál. ISBN 978-80-210-6769-1. url html epub infoOPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Somatopedie :texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007. 123 s. ISBN 978-80-7315-137-9. infoOPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Předprofesní a profesní příprava zdravotně postižených. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 132 s. ISBN 80-210-3718-0. info

Požadavky

Absolvování základů předmětu Somatopedie.

Garant

prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.

Vyučující

PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D.