Předmět Specializace: Speciální výtvarná výchova (SP4BP_SVE1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SP4BP_SVE1 - Specializace: Speciální výtvarná výchova, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Hlavním cílem předmětu speciální výtvarná výchova je vymezit pole působnosti a cíle arteterapie tak, aby otevřely prostor pro další, svou povahou blízké techniky, jejichž cílem však není léčba, ale k poruše či postižení přistupují již v době jejich rozvoje a mají tak spíše preventivní a podpůrný charakter. V souvislosti s výše uvedenou skutečností lze užít termín speciální výtvarná výchova. V tomto rámci je na dětský výtvarný projev DVP nahlíženo jako na prostředek aktivního učení a jeden z mechanismů kognitivního vývoje. Předpokládá se, že stimulací přirozeného vývoje DVP lze podporovat rozvoj kognitivních funkcí narušený či ohrožený poruchou nebo postižením.Po úspěšném absolvování předmětu budou studenti schopni využít arteterapie jako výchovně vzdělávacího prostředku u dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Osnova
Projekt speciální výtvarné výchovy předpokládá zaměření na tyto teoretické okruhy:teorie rozvoje DVP, vývojová psychologie resp. teorie vývoje kognitivních funkcí (syntetický model vývoje DVP), vztah postižení či poruchy ke kognitivnímu vývoji, možnost podpory ohroženého či narušeného vývoje kognitivních funkcí v důsledku postižení či poruchy korekturou DVP.Součástí semináře jsou praktická cvičení.
Literatura
BABYRÁDOVÁ, Hana . Symbol v dětském výtvarném projevu. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004. 132 s. ISBN 80-210-3360-6. infoPIAGET, Jean. Psychologie inteligence. Praha: Portál, 1999. info
Garant
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Vyučující
Mgr. Petr Kamenický