Předmět Inkluzivní vzdělávání jedinců s tělesným postižením (VV) (SP4MP_IVTP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SP4MP_IVTP - Inkluzivní vzdělávání jedinců s tělesným postižením (VV), Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je poskytnout základní informace o inkluzivním vzdělávání. Student se individuálně seznámí s realizací inkluzívního vzdělávání ve školské praxi jedinců tělesným postižením v předškolním, základní nebo středním vzdělávání dle vlastního výběru. Student se zaměří na vybraný okruh pozorování (viz osnova). Na základě nabytých teoretických znalostí a praktické zkušenosti bude student schopen se orientovat v základní problematice inkluzívního vzdělávání.
Osnova
Osnova výuky:1. Úvod, vymezení pojmů, historiografická východiska.2. Zajištění podmínek inkluzívního vzdělávání.3. Principy inkluze4. Okruh žáků se SVP5. Učební strategie vinkluzi6. Specifické přístupy při inkluzívním vzdělávání v předškolním zařízení.7. Specifické přístupy při inkluzívním vzdělávání vzákladní škole.8. Specifické přístupy při inkluzívním vzdělávání při volbě povolání.Výběr témat na seminární práci: případová studie, úvaha, rešerše, anketa, rozhovor• Pojetí inkluzívního vzdělávání v zahraničí (teoretická práce).• Problematika předprofesní přípravy (na základě konkrétního případu).• Problematika přechod škola povolání (na základě konkrétního případu).• Uplatnění na trhu práce (na základě konkrétního případu).• Funkce školního poradenského pracoviště při realizaci inkluzívního vzdělávání (na základě konkrétního případu).• Funkce poradenských služeb při realizaci inkluzívního vzdělávání (na základě konkrétního případu).• Charakteristika týmové spolupráce při realizaci inkluzívního vzdělávání (na základě konkrétního případu).• Názory rodičů na možnost inkluzívního vzdělávání (na základě konkrétního případu).• Názory spolužáků na konkrétní případ inkluzívního vzdělávání (na základě konkrétního případu).• Názory učitelů realizující inkluzívní vzdělávání (na základě konkrétního případu).• Názory žáka s tělesným postižením na inkluzívní vzdělávání (na základě konkrétního případu).• Využití volnočasových aktivit žáka s tělesným postižením (na základě konkrétního případu).• Volba vlastního tématu vztahujícího se k inkluzívnímu vzdělávání.
Literatura
povinná literaturaBARTOŇOVÁ, Miroslava . Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 224 s. ISBN 978-80-210-6560-4. infoKRATOCHVÍLOVÁ, Jana . Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. první. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 207 s. ISBN 978-80-210-6527-7. infoBARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ . Intervence v inkluzivní edukaci dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením a jejich pracovní uplatnění. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 364 s. ISBN 978-80-210-6515-4. infoVÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ . Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 257 s. ISBN 978-80-210-6646-5. infoHAVEL, Jiří . Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy jako východisko inkluzivní didaktiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 150 s. ISBN 978-80-210-6395-2. infodoporučená literaturaVOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA . Intervence pro inkluzi. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 256 s. ISBN 978-80-210-6645-8. infoVOJTOVÁ, Věra a Marie PAVLOVSKÁ . Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů k dětem v riziku poruch chování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 179 s. ISBN 978-80-210-6518-5. infoOPATŘILOVÁ, Dagmar . Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. První. Brno: MSD, sr.o., 2009. 322 s. Pol-36/09-02/58. ISBN 978-80-210-5030-3. info
Požadavky
Pro uznání předmětu každý student vypracuje seminární práci v rozsahu 2-3 normostran, která bude zahrnovat jednu případovou studii, vztahující se k inkluzívnímu vzdělávání žáka s tělesným postižením nebo dále student může zpracovat úvahu na téma inkluze, vypracovat rešerše odborných knih, zpracovat anketu nebo rozhovor (viz informace učitele).
Garant
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.