Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pediatrie (SP7BP_PEDI)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SP7BP_PEDI - Pediatrie, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

K hlavním cílům výuky patří seznámení posluchačů s riziky a chorobami dětského věku, vč. období pre- a perinatálního, s možnostmi včasné prevence, diagnostiky a léčby. Důraz je kladen na brzké odhalení zdravotních problémů, týmovou spolupráci pedagogů s jinými specialisty, rychlé a účelné rozhodování v případech nouze.Jednotlivé patologické jednotky jsou probírány z hlediska rizikových faktorů, etiologie, symptomů, vývoje, klinického obrazu, komplikací, důsledků a prognózy s informacemi o možných způsobech prevence, léčby, pedagogické intervence.Stručný tématický přehled: Růst a vývoj dítěte, jeho poruchy-období dětského věku a jejich charakteristika-dědičnost a prostředí, zevní a vnitřní příčiny onemocnění-anomálie a vývojové vady-rizikový novorozenec-patologie výměny látek a energie-onemocnění žlaz s vnitřní sekrecí- onemocnění srdce a cévního systému-krevní choroby-nádorová onemocnění-onemocnění zažívacího ústrojí-choroby dýchacích orgánů-nemoci ledvin a močových cest-poruchy imunity a alergická onemocnění-infekční nemoci-syndrom CAN-úrazy-význam rodiny pro dítě, pediatrické aspekty náhradní rodinné péče.Výstupy z učeníPo úspěšném absolvování předmětu bude posluchač znát základní fakta o růstu a vývoji dítěte, periodizaci dětského věku, rizikových a ochranných faktorech působících na zdraví. Získá orientaci v problematice vybraných chorob neinfekční i infekční etiologie, bude mít přehled o jejich příčinách, příznacích, vývoji, léčbě a prevenci.

Osnova

1. Zdraví, jeho definice, kvality. Zevní (biologické, chemické, fyzikální, sociální) a vnitřní (genetika, dispozice, stárnutí, imunita) faktory negativně ovlivňující zdraví2. Prevence a její dělení, profylaxe, ochrana a podpora zdraví3. Základní poznatky z genetiky člověka: pojmosloví, normální a patologický karyotyp4. Numerické a strukturální odchylky v karyotypu, mutace, monogenní a polygenní dědičnost5. Růst a vývoj dítěte, jeho ovlivnění vč. pre- a perinatální péče6. Období dětského věku (novorozenecké, kojenecké, batolecí, předškolní, školní, dorostové), jejich charakteristika, význačná zdravotní asociální rizika, možnosti ochrany7. Rizikový novorozenec-definice, význam, příčiny, prevence, léčba8. Novorozenecká žloutenka - definice, význam, etiologie, terapie9. Nejčastější choroby, ohrožující novorozence, pre-, peri- a postnatální komplikace10. Poruchy energetického metabolismu, cukrovka, vrozené metabolické poruchy11. Hypotalamo-hypofyzární systém, jeho funkce a význam; periferní endokrinní žlázy-norma a patologie12. Nejčastější respirační onemocnění-obecné principy, typy, průběh, rizika, prevence a léčba13. Onemocnění srdce a krevního oběhu - přehled, diagnostika, prevence, léčba14. Choroby krve-přehled, diagnostika, prevence, léčba15. Nádorová onemocnění – přehled, diagnostika, prevence, léčba16. Poruchy vývoje čelisti, nemoci zubů, rozštěpy rtu a patra17. Nejčastější onemocnění trávicího ústrojí-obecné principy, typy, průběh, rizika, prevence a léčba18. Anomálie a vývojové vady ledvin, hydronefrosa, infekce močových cest, pomočování, nefrotický syndrom, močové kameny, selhání ledvin19. Poruchy imunity, vrozené a získané defekty20. Alergie obecně, běžnější patologické jednotky, jejich rozvoj, diagnostika, ovlivnění21. Obecné zákonitosti vzniku, šíření a prevence infekcí (epidemiologický řetězec), očkování, podávání protilátek-výhody a rizika22. Nejčastější infekční choroby dětského věku (respirační, alimentární, přenosné krví, přímým kontaktem aj.), jejich etiologie, léčba a prevence23. Význam rodiny pro dítě, pediatrické aspekty náhradní rodinné péče24. Problematika týraného a zneužívaného dítěte (syndrom CAN), základní typy sociálních patologií, jejich včasná detekce a prevence25. Dětské úrazy a jejich prevence.

Literatura

ZAHÁLKOVÁ, Milada. Pediatrie pro speciální pedagogy. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005. 91 s. ISBN 80-210-3811-X. infoMACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro speciální pedagogy. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1994. 263 s. ISBN 80-7066-980-2. infoMACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2002. 269 s. ISBN 80-7184-867-0. infoMACHOVÁ, Jitka. Kapitoly z biologie dítěte pro posluchače speciální pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 1981. 257 s. infoKÁBRT, Jan a Jan KÁBRT JR. Lexicon medicum. Druhé, dopl. a přeprac. vyd. Praha: Galén, 2004. 1136 s. ISBN 80-7262-235-8. infoKÁBRT, Jan a Vladislav VALACH. Stručný lékařský slovník [Kábrt, 1979]. 5. vyd., upravené. Praha: Avicenum, 1979. 368 s. info

Požadavky

Posluchači budou mít k dispozici sylabus předmětu (prezenčně i na internetu). Podle jejich podnětů se vyučující soustředí na obtížnější nebo aktuální témata. Předpokládají se alespoň základní znalosti morfologických a fysiologických poměrů v lidském organismu na středoškolské úrovni. V případě potřeby je možné před výkladem nové látky ověřit a stručně připomenout klíčové momenty, nutné k porozumění (slovně, obrázky, schématy, videoprojekcí, PC prezentací). Po dohodě se studenty jim vyučující uloží domácí přípravu informačních zdrojů k následující přednášce. Pomocí samostudia z doporučené odborné i populárně vědecké literatury lze učivo osvěžit a lépe fixovat. Posluchači mohou vznášet dotazy, připomínky, návrhy. V případě, že si z nabízeného programu nezvolí žádnou oblast, bude vyučující systematicky přednášet obtížné a podstatné partie látky. Konzultační hodiny mohou posluchači využívat k řešení problémů, týkajících se předmětu i svého studia.

Garant

prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.

Vyučující

doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.