Předmět Speciální pedagogika (SP7BP_SP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SP7BP_SP - Speciální pedagogika, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o současném pojetí speciální pedagogiky a jejím postavení v systému věd, základní terminologie, kategorie, metody a diagnosticka ve speciální pedagogice, integrativní/inkluzivní vzdělávání, legislativa, RVP pro základní vzdělávání, klasifikace jednotlivých poruch a vad, etiologie, přehled speciálních škola a školských zařízeních, pedagogicko-psychologické poradenské služby. Po úspěšném absolvování předmětu je student schopen vyspětlit základní pojmy a vztahy v problematice vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Dobře se orientuje v základní terminologii oboru, zná platnou legislativu, dokáže klasifikovat jednotlivé druhy postižení, orientuje se v přehledu škol, školských zařízení a poradenských služeb.
Osnova
1. Speciální pedagogika - terminologie, předmět, cíle, klasifikace oboru, interdisciplinární vztahy. 2. Integrativní a inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 3. Legislativa, RVP pro základní vzdělávání. 4. Rodina s dítětem se zdravotním postižením. 5. Pedagogicko-psychologický poradenský systém - pedagogicko-psychologické poradenské služby ve škole, školní poradenská pracoviště, pedagogicko-psychologické poradny, speciálněpedagogická centra, střediska výchovné péče. 6. Speciálněpedagogická diagnostika – pojem, předmět, cíle, metody, terminologie. 7. Mentální postižení – charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání, pseudooligofrenie, demence, Downův syndrom a autismus – charakteristika, etiologie, možnosti vzdělávání. 9. Tělesné postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. 10. Zrakové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. 11. Komunikace se zrakově postiženými. 12. Sluchové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání. 13. Sluchová protetika, kochleární implantát, komunikace se sluchově postiženými. 14. Narušená komunikační schopnost – charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání. 15. Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika jednotlivých systémů a jejich využití. 16. Specifické poruchy učení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání. 17. Reedukace specifických poruch učení. 18. Poruchy chování – charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení.Terapie ve speciálněpedagogické péči – hipoterapie, canisterapie, muzikoterapie, arteterapie, ergoterapie, dramaterapie.
Literatura
povinná literaturaPIPEKOVÁ, Jarmila . Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010. 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. info
Garant
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Vyučující
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.