Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy speciální pedagogiky 3 Oftalmopedie (SP7BP_ZSP3)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SP7BP_ZSP3 - Základy speciální pedagogiky 3 Oftalmopedie, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem je zprostředkovat základní informace z oboru pedagogiky osob s postižením zraku. Na konci kurzu by měli studenti znát a užívat informace:Předmět oboru. Etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých zrakových vad, osoby se slabozrakostí, těžce slabým zrakem a nevidomostí, osoby se zrakovým a kombinovaným postižením, osoby hluchoslepé. Systém vzdělávání, poradenství a sociální služby pro osoby se zrakovým postižením. Speciální pomůcky, zraková stimulace, prostorová orientace a samostatný pohyb, vodicí psi.

Osnova

1. Paradigma oftalmopedie. Historie péče o zrakově postižené u nás a v zahraničí.2. Anatomie zrakového orgánu.3. Fyziologie procesu vidění. Vývoj zrakového vnímání. Základní vyšetření zrakových funkcí.4. Základní patologie zraku v dětském a dospělém věku. Projevy vad a jejich vliv na kvalitu života.5. Facilitátory a Bariéry pro osoby se zrakovým postižením, Intervence v oblasti měkkých bariér, Tyfloinženýrské prvky ve veřejném prostoru, Pomůcky pro slabozraké a nevidomé.6. Raná péče (RP) teoretická východiska rané péče, formy a služby RP. Střediska RP (klienti a služby)7. Osobnost člověka se zrakovým postižením. (vnímání, myšlení, pozornost, chování, řeč). Psychomotorický vývoj těžce zrakově postiženého dítěte.8. Zrakově postižené dítě v předškolním a školním věku (předškolní a školní výchova zrak. postiženého dítěte, dítě s narušeným binokulárním viděním a reedukace těchto vad). Integrace/ Inkluze.9. Systém vzdělávání a rehabilitace dospělých se získaným zrakovým postižením. Výuka prostorové orientace.10. Současné trendy v péči o zrakově postižené u nás a v zahraničí. Sociální výzkum v praxi.11. Kombinovaná postižení.12. Poradenství a intervence: Tyfloservis o.p.s., Tyflocentrum o.p.s., SONS, ÚSP, Rehabilitační a rekvalifikační středisko Praha-Dědina13. Komunikace s osobami se zrakovým postižením. Základy provázení. Hlavní chyby.

Literatura

povinná literaturaOftalmopedie :texty k distančnímu vzdělávání. Edited by Petra Hamadová - Lea Květoňová-Švecová - Zita Nováková. 2. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007. 125 s. ISBN 978-80-7315-159-1. infoŘEHŮŘEK, Jaroslav a Dětská oční klinika DN Brno,a LF MU Brno. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. 1999. vyd. Brno: PAIDO, 1999. 94 s. Možnosti reedukace zraku při kombin, postižení. ISBN 80-85931-75-3. infoKVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, Lea. Oftalmopedie. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998. 66 s. : il. ISBN 80-85931-58-8. infodoporučená literaturaHROMÁDKOVÁ, Lada. Šilhání. Vyd. 3., nezměn. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011. 162 s. ISBN 9788070135303. infoVALEŠOVÁ, Lucie. Atlas oftalmologie. Edited by Josef Hycl. 1. vyd. Praha: TRITON, 2003. 151 s., ba. ISBN 80-7254-382-2. infoneurčenoOční lékařství. Edited by Pavel Rozsíval. Vyd. 1. Praha: Galén, 2006. 373 s. ISBN 8072624040. infoBEDNÁŘOVÁ, Jiřina. Rozvoj zrakového vnímání pro děti od 3 do 5 let :jak krtek Barbora uviděl svět. Brno: Computer Press, 2009. 64 s. ISBN 9788025124406. infoBEDNÁŘOVÁ, Jiřina. Rozvoj zrakového vnímání pro děti od 4 do 6 let :jak krtek Barbora našel cestu domů. Brno: Computer Press, 2009. 64 s. ISBN 9788025124468. infoBEDNÁŘOVÁ, Jiřina. Rozvoj zrakového vnímání pro děti od 5 do 7 let :jak krtek Barbora pomohl objevit poklad. Brno: Computer Press, 2010. 64 s. ISBN 9788025128916. infoVOKURKA, M., HUGO, J. a kol. Praktický slovník medicíny. Praha: Maxdorf, 2000. ISBN 80-85912-38-4VÍTKOVÁ, Marie . Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004. 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. infoThe Lighthouse handbook on vision impairment and vision rehabilitation. ISBN 9780195095173. infoKEBLOVÁ, A. Kompenzaní pomcky pro zrakov postižené žáky ZŠ. Praha: Septima, 1996VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dtského vku. Praha: Karolinum, 1985. ISBN 80-7184-053-XPIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšíené a pepracované vydání. Brno: Paido 2006. ISBN 80-7315-120-0.SOURALOVÁ, E., LUDÍKOVÁ, L. Vzdlávání hluchoslepých dtí I, II, Scientia, Praha 2000MICHALÍK, Jan. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 511 s. ISBN 9788073678593. infoFINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika STOKLASOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 158 s. ISBN 978-80-244-1857-5. infoALLPORT, Gordon Willard. O povaze předsudků. Translated by Eduard Geissler. V českém jazyce vyd. 1. Praha: Prostor, 2004. 574 s. ISBN 80-7260-125-3. info

Garant

prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.

Vyučující

Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.