Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Specializace: Strategie vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení (SP7MK_SSPU)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SP7MK_SSPU - Specializace: Strategie vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Po ukončení předmětu se bude student umět orientovat v problematice specifických poruch učení, užívat základní metody reedukace žáků se specifickými poruchami učeníStudent bude rozumět a umět vysvětlit problematiku přístupů v edukaci k žákům se specifickými poruchami učení, užívat metody reedukaci žákům se specifickými poruchami učení

Osnova

Vymezení specifických poruch učení (SPU), odlišení od poruch učení a jejich příčin. Vývoj legislativy v ČR. Základní pojmy a definice SPU. Etiologie SPU, lehké mozkové dysfunkce, symptomatika poruchy učení a chování. Screening, depistáž a diagnostikování SVPU. Formy vzdělávání žáků se SVPU a možnosti reedukace v ČR i v zahraničí. Metody rozvíjení oslabených funkcí u dětí předškolního věku. Projevy oslabení v rozvoji funkcí centrální nervové soustavy významných v počátcích vzdělávání (čtení, psaní, počítání). Vývoj zrakového a sluchového vnímání, hrubé a jemné motoriky, pozornosti, volních vlastností a motivace a jejich význam ve vzdělávání žáků se SVPU. Orientace v prostoru, pravolevá orientace, lateralita. Systémový přístup k vzdělávání žáků se SPU učitelé, rodina, terapeut, spolužáci, žák sám; škola, reedukační péče, zájmová činnost. Prevence poruch chování. Reedukační metody zaměřené na zrakové a sluchové vnímání, rozvoj motoriky, orientace v prostoru, rozvoj řeči. Speciální metody zaměřené na reedukaci dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie. Využití reedukačních metod v pedagogické praxi mateřských, základních, středních škol. Kompenzační a reedukační pomůcky. Problematika dospělých jedinců.

Literatura

BARTOŇOVÁ, Miroslava . Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení (ed). Brno. Brno: MU, 2005. 152 s. Paido. ISBN 80-210-3613-3. infoBARTOŇOVÁ, Miroslava . Kapitoly ze specifických poruch učení I. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004. 128 s. ISBN 80-210-3613-3. infoZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. 5. vyd. Praha: Portál, 2000. 196 s. ISBN 80-7178-481-8. infoPOKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 310 s. ISBN 80-7178-135-5. info

Garant

prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.

Vyučující

PhDr. Mgr. Alena Franková, DiS., Ph.D.Mgr. Ivana Kupčíková, DiS.Bc. Dana Peňázová