Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Specializace S4c1: Edukace jedinců s poruchami chování - Etopedie (SP7MP_S4c1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SP7MP_S4c1 - Specializace S4c1: Edukace jedinců s poruchami chování - Etopedie, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je kompetentní znalost edukačního procesu etopedie, cílových skupin, vymezení poruchy chování, klasifikací poruch chování, aplikace postupů etopedie v edukační praxi škol i zařízení preventivně výchovné péče a výkonu ústavní a ochranné výchovy.Na konci kurzu jsou studenti schopni aplikovat získané kompetence v intervenci a při podpoře edukace dětí v riziku a s poruchami chování ve školách hlavního proudu vzdělávání i v segregovaném školském prostředí.

Osnova

Osnova předmětu, okruhy pro závěrečnou zkoušku:1a) Etopedie a její postavení v pedagogice, ve speciální pedagogice – vztah ke spolupracujícím oborům (terminologie etopedie, její vývoj, odlišnosti, trendy, procesy etopedie, cílové skupiny).1b) Poradenství ve škole hlavního proudu vzdělávání se zaměřením na žáky v riziku poruch chování, s problémem v chování, s poruchou chování.2a) Inkluzivní trendy v současné etopedii a jejich dopad do edukačních procesů ve školách hlavního proudu vzdělávání a ve školách a školských zařízení pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.2b) Externí poradenství pro žáky s problémy a s poruchami chování vzdělávaných ve školách hlavního proudu vzdělávání.3a) Vývoj přístupů k jedincům s poruchami emocí a chování v kontextu speciální pedagogiky – medicínský, sociální, biopsychosociální model poruchy chování.3b) Problematika záškoláctví jako rizikový faktor sociálního vylučování – zvýšeně rizikové skupiny, postupy prevence, intervence, provázení.4a) Problematika kriminality a delikvence mladistvých, intervence, rehabilitace v edukačním procesu, alternativní tresty uplatňované u mladistvých – souvislosti s frekvencí, věkem, sociálním kontextem.4b) Intervence při výuce se zaměřením na problémové chování – okamžitá intervence ve výuce, poradenství, provázení, příklady postupů – techniky.5a) Rizika socializačního procesu u jedince v riziku poruch chování – preventivní a intervenční aspekty v edukaci a) v přirozeném sociálním prostředí – rodina, škola, b) v prostředí institucionální výchovy.5b) Inkluzivní model školního poradenství.6a) Reflexe psychologických teorií v konceptech prevence, intervence a rehabilitace poruchy emocí a chování.6b) Role sociálního pracovníka při podpoře edukace dítěte v riziku poruch emocí a chování, s problémy v chování, s poruchou chování; spolupráce se školou, s rodinou; problematika provázení.7a) Škola jako rizikový faktor pro vývoj poruchy emocí a chování – kázeňský systém, procesy učení a výuky, klima školy.7b) Žák v riziku poruchy chování v hlavním vzdělávacím proudu vzdělávání.8a) Porucha řízeného chování - specifika prevence, intervence a rehabilitace v individuální a sociální rovině, vliv poruchy řízeného chování na edukaci8b) Perspektivní orientace edukace dítěte s poruchou emocí a chování – profesní poradenství, individuální plán přechodu.9a) Vývoj poruchy chování – ochranné faktory, rizikové faktory, kontext vrstevnických skupin a subkultur.9b) Metody pozorování chování – behaviorální management, strukturované hodnocení chování.10a) Problematika segregované edukace dětí s poruchou emocí a chování v českém školském prostředí – ústavní, ochranná výchova, vzdělávání, kvalita života v dospělosti.10b) Poradenský rozhovor, záznam poradenského rozhovoru, poradenství rodičům, práce s rodinou v podmínkách škol hlavního proudu vzdělávání.11a) Závislostní chování – specifika prevence, vývoj, intervence a rehabilitace v individuální a sociální rovině, vliv závislostního chování na edukaci11b) Hodnocení chování jako významný faktor intervence poruch chování – pozitivní, negativní posilování; příklady aplikace v přirozeném sociálním prostředí (škola, rodina).12a) Edukace jedinců s poruchami chování ve výkonu trestu – resocializační program, program zacházení.12b) Specializované poradenství ve vztahu k chování - diagnostika speciálního pedagoga.13a) Prevence problémů v chování v systému školy - režimová opatření, prevence, intervence, pravidla, efektivita výuky.13b) Probace a mediace v případech mladistvého pachatele, alternativní tresty.14a) Agresivní chování – specifika prevence, intervence a rehabilitace v individuální a sociální rovině, vliv agresivního chování na edukaci.14b) Spolupráce školy a rodiny při podpoře dítěte v riziku poruch chování.15a) Poruchy emocí a chování v perspektivě různých klasifikací – vymezení, srovnání, definice.15b) Edukace jedinců v riziku poruch chování a s poruchou chování ve středisku výchovné péče – spolupráce kmenové školy a SVP.16a) Šikana, kyberšikana – vývoj, prevence, krizová intervence, intervence, provázení, spolupráce s externími pracovišti.16b) Individuální plán, vyhodnocování a poradenský efekt individuálního plán.17a) Teoretická východiska speciálně pedagogických postupů při edukaci dětí v riziku poruch chování a s poruchami chování – prostředí, principy, cíle, roviny působení.17b) Hodnocení a sebehodnocení chování jako formativní nástroj řízení chování v edukaci18a) Poruchy chování spojené s ADD, ADHD – diagnostická kritéria, prevence, intervence, rehabilitace – škola, rodina.18b) Problematika integrace žáků s poruchami chování v českém školském prostředí.19a) Edukace jedinců s poruchou chování ve školském zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy – stabilizace, aktivace, edukace, perspektiva.19b) Strategie intervence při práci s dítětem v riziku poruchy chování, s poruchou chování.20a) Poruchy chování spojené s konfliktem – lež, krádež, záškoláctví, vandalismus.20b) Sebepodpora jako princip intervence u dětí v riziku poruch chování a s poruchou chování.21a) Problematika diagnostického procesu v DDÚ, v DÚM – postupy, cíle, perspektivní orientace.21b) Rodina jako partner při edukaci dítěte v riziku poruch chování, s poruchou chování – význam rodiny pro perspektivu dítěte s poruchou chování.

Literatura

povinná literaturaVOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 136 s. ISBN 978-80-210-4573-6. infoVOJTOVÁ, Věra . Úvod do etopedie. 1. vydání. Brno: Paido, 2008. 128 s. pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-166-9. infoVÍTKOVÁ, Marie a Věra VOJTOVÁ. Intervence jako sebepodpora u žáků s dispozicí k poruchám chování. In Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I. Brno: Paido, 2007. s. 161-172, 11 s. edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-163-8. infoVOJTOVÁ, Věra . Kázeňská politika školy. Komenský, Brno: PdF, MU, 2005, roč. 3/2005, č. 3, s. 3-7. ISSN 0323-0449. infoHELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí :obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 228 s. ISBN 80-7178-888-0. infoVOJTOVÁ, Věra . Formy integrativního vzdělávání žáků s poruchami chování ve Spolkové zemi Baden-Württenberg. In Integrativní speciální pedagogika, Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido, 2004. s. 423-426, 4 s. ISBN 80-7315-071-9. infoDítě v nesnázích :prevence, příčiny, terapie. Edited by Julian Elliot - Maurice Place. 1. vyd. Praha: Grada, 2002. 206 s. ISBN 80-247-0182-0. infodoporučená literaturaZákon o rodině a související předpisy sociálně-právní ochrany dětí. Ostrava, ÚZ, Sagit, číslo 666, 2001.JEHLIČKA, R. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. 248 s. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-788-6.Zákon č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha : Portál, 2011. 336 s. ISBN 978-80-7367-871-5.MATOUŠEK, O.; MATOUŠKOVÁ, A. Mládež a delikvence. 3. vyd. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.Zákon č. 218/2003 Sb. o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů ze dne 25. června 2003.ČECH, Tomáš . Škola a její preventivně-výchovná strategie jako předpoklad rozvoje kompetencí dětí. Prevence, Praha: Občanské sdružení Život bez závislosti, 2011, roč. 8, č. 7, s. 4-7. ISSN 1214-8717. infoPsychopatologie pro pomáhající profese. Edited by Marie Vágnerová. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008. 870 s. ISBN 978-80-7367-414-4. infoONDRÁČEK, Petr. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo-- :informace a podněty pro pedagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce rušivě. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2003. 170 s. ISBN 80-86642-18-6. infoČERNÍKOVÁ, Vratislava . Sociální ochrana. 1. vyd. Praha, ČR: Policejní akademie ČR, 1996. 156 s. učební text. ISBN 80-85981-36-X. info

Požadavky

Absolvování základů etopedie.

Garant

prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.

Vyučující

Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.Mgr. et Mgr. Markéta SedlákováMgr. Petra Segeťová