Předmět Specializace S4e2: Edukace žáků s těžším mentálním postižením (SP7MP_S4e2)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SP7MP_S4e2 - Specializace S4e2: Edukace žáků s těžším mentálním postižením, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Student má po úspěšném absolvování předmětu prohloubené znalosti pojmů a metod práce z oblasti vzdělávání a podpory osoby s mentálním postižením, umí získané vědomosti používat při edukaci žáků se středně těžkým, těžkým a kombinovaným postižením v základní škole speciální a v zařízeních sociálních služeb.
Osnova
1. Teorie edukace osob s mentálním postižením, terminologická východiska. 2. Osobnost žáka se středně těžkou mentální retardace. Osobnost žáka s těžkou a hlubokou mentální retardací. 3. Poradenský systém poskytující služby žákům vzdělávajících se na základní škole speciální. 4. Základní škola speciální, přípravný stupeň. Vymezení v systému vzdělávání. 5. Vzdělávací programy určené pro žáky základní školy speciální. Vzdělávací program pomocné školy, Rehabilitační vzdělávací program pomocné školy, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální. 6. Speciálněpedagogická diagnostika psychopedická se zaměřením na žáka se středně těžkou, těžkou a hlubokou mentální retardací. 7. Didaktické zásady používané při výuce na základní škole speciální. 8. Didaktické metody používané při výuce na základní škole speciální včetně specifických metod práce (bazální stimulace, snoezelen, terapie). 9. Vyučovací formy používané na základní škole speciální, specifika výuky, struktura přípravy učitele na vyučovací blok. 10. Specifické didaktické pomůcky používané na základní škole speciální. 11. Alternativní a augmentativní formy komunikace u jedinců se středně těžkou, těžkou a hlubokou mentální retardací. 12. Souběžné postižení více vadami. 13. Metodika výuky čtení a psaní na základní škole speciální. 14. Metodika výuky počtů na základní škole speciální. 15. Kariérové poradenství u žáků se středně těžkou, těžkou a hlubokou mentální retardací, specifika pracovního uplatnění. 17. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s těžším mentálním postižením.
Literatura
VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha : Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno : MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání :s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jaroslav Jeřábek - Jan Tupý. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005. 126, 92 s. ISBN 80-87000-02-1. infoMÜLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice :teorie a metodika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. 295 s. ISBN 80-244-1075-3. infoRámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 1. vyd. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2004. 48 s. ÚIV, Nakladatelství Tauris. ISBN 80-87000-00-5. infoSMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004. 48 s. ISBN 80-87000-00-5. info
Požadavky
Předpokladem je orientace v oboru psychopedie v rozsahu požadavků státních závěrečných zkoušek bakalářského studia.
Garant
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D.