Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Specializace 4b 1 Edukace jedinců s více vadami (SPCKC_S4b1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPCKC_S4b1 - Specializace 4b 1 Edukace jedinců s více vadami, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Hlavní cíle kurzu jsou porozumět výchově a vzdělávání jedinců s více vadami. Na konci kurzu by měli studenti znát a pracovat s informacemmi o metodách výchovně vzdělávací práce pro žáky s více vadami a poradenství.

Osnova

Teoretická část: okruhy1. Vymezení pojmu těžké tělesné postižení, etiologické faktory.2. Východiska a perspektivy intervence u těžce postižených v ČR.3. Cíl, úkoly a principy edukace u vícenásobně postižených.4. Proces a metody edukace u vícenásobně postižených.5. Materiální a technické prostředky edukace.6. Variabilita vývoje u vícenásobně postižených.7. Speciálně pedagogická diagnostika u vícenásobně postižených.8. Intervenční opatření, sestavení IVP, aspekty při edukaci.9. Specifika edukace u těžce vícenásobně postižených.10. Rodiče dětí s těžkým postižením.11. Stimulace v oblasti hrubé motoriky, polohování, podpora lezení.12. Sezení jako důležitý předpoklad pro experimentování a manipulaci s předměty.13. Stimulace v oblasti jemné motoriky a senzomotoriky.14. Facilitace a uplatnění facilitačních technik v praxi.15. Psychomotorika, vnímání okolního světa.16. Stimulace v oblasti sebeobsluhy a orientace v prostoru.17. Stimulace v oblasti komunikace, orofaciální stimulace.18. Rozvoj myšlení, představivosti a paměti.19. Relaxace a hra.20. Snoezelen (obsahové zaměření, vybavení, kompenzační a stimulační pomůcky).21. Koncept bazální stimulace.22. Osobnost edukátora u vícenásobně postižených.23. Kategorie osob se zrakovým postižením.24. Poradenství a intervence u osob se zrakovým postižením (střediska rané péče, SPC, sociální poradenství).25. Systém edukace pro žáky se zrakovým postižením, specifika výuky, metodika ve výuce.26. pomůcky pro ZP žáky, práce s PC, další specifické dovednosti, předměty speciálně pedagogické péče, rozvoj zrakového vnímání a vyšetřování zrakových funkcí, prostorová orientace a samostatný pohyb.27. Kvalita života a volný čas osob s postižením zraku.28. Akceptace postižení, sebepojetí a autonomie.

Literatura

povinná literaturaOPATŘILOVÁ, Dagmar . Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 146 s. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. infoBazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením :monografie. Edited by Vanda Hájková. 1. vyd. Praha: Somatopedická společnost, 2009. 159 s. :il. ISBN 9788090446403. infoOPATŘILOVÁ, Dagmar a Zita NOVÁKOVÁ . Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 321 s. ISBN 978-80-210-5880-4. infoOPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ . Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 180 s. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. infodoporučená literaturaOPATŘILOVÁ, Dagmar . Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 2., přepracované a rozšířené. Brno: MU, 2010. 150 s. ISBN 978-80-210-5266-6. infoVÍTKOVÁ, Marie . Somatopedické aspekty. druhé. Brno: Paido Brno, 2006. 302 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-134-0. infoLUDÍKOVÁ, Libuše. Kombinované vady. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. 140 s. ISBN 80-244-1154-7. info

Garant

prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.

Vyučující

Mgr. et Mgr. Nora JágerováPhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D.