Předmět Specializace 4c 1 Edukace jedinců s poruchami chování (SPCKC_S4c1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPCKC_S4c1 - Specializace 4c 1 Edukace jedinců s poruchami chování, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je seznámit studenty s pedagogickým poradenstvím ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie; se základními strategiemi speciálněpedagogického poradenství a intervence specificky zaměřeným na jedince s poruchami chování (s rizikem poruch chování). Po úspěšném absolvování bude student umět vést diagnostický rozhovor, záznamy a aplikovat metody speciálněpedagogického poradenství a intervence se zaměřením na děti s poruchami chování.Předkládané intervenční strategie a techniky budou výchozím rámcem pro blokovou výuku zaměřenou na možnosti využití technik expresivních terapií v edukačním procesu etopedie.(např. arteterapie, muzikoterapie, taneční a pohybová terapie). Studenti se seznámí jak s teoretickými východisky, tak s praktickými ukázkami těchto terapií.
Osnova
Osnova:• 8 perspektiv speciálněpedagogické intervence v etopedii• Pedagogické poradenství a intervence ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, vymezení poradenství ve vztahu k sociální práci• Model informované intervence – podpora, posilování, provázení• Ucelený poradenský systém ve školství – interní, externí PS• Nástroje pro diagnostiku chování, záznam• Poradenský rozhovor, záznam poradenského rozhovoru, Motivační rozhovory, Poradenská témata, Komunikace jako specifický nástroj poradenství• Diagnostika speciálního pedagoga se zaměřením na poruchy chování, identifikace cílů intervence, dlouhodobé cíle intervence, škálování• Intervenční plán• Případová konference
Literatura
povinná literaturaVOJTOVÁ, Věra a Marie PAVLOVSKÁ . Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů k dětem v riziku poruch chování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 179 s. ISBN 978-80-210-6518-5. infoČERVENKA, Karel a Věra VOJTOVÁ . Východiska pro speciálněpedagogické intervence v etopedii. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 109 s. ISBN 978-80-210-6617-5. infoŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004. 197 s. ISBN 80-247-0586-9. infodoporučená literaturaVOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA . Intervence pro inkluzi. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 256 s. ISBN 978-80-210-6645-8. infoRECKNAGEL, Marion a Heike ROHMANN- VAN WÜLLEN. Jak komunikovat chytře :tipy a triky pro zvládání obtížných rozhovorů. Translated by Marie Voslářová. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. 157 s. ISBN 9788024740225. infoVÍTKOVÁ, Marie , Věra VOJTOVÁ , Jiří NĚMEC , David JOHNSTONE, John VISSER, Ladislav NYKL , Victoria SORIANO DE GRACIA, Amanda WATKINS, Jette LENTZ, Kirsten HANSEN a Marie PAVLOVSKÁ . Education of Socially Disadvantaged Pupils Across Europe. 1. vyd. Brno: MUNI Press, 2009. 155 s. Pd. ISBN 978-80-210-5106-5. infoNAVRÁTIL, Pavel . Posouzení životní situace: úvod do problematiky. Sociální práce/ Sociálna práca, Brno: ASVSP, 2007, roč. 2007, č. 1, s. 72-86. ISSN 1213-6204. infoKrizová intervence. Edited by Daniela Vodáčková. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. 543 s. ISBN 80-7178-696-9. info
Požadavky
Absolvování státních závěrečných zkoušek z předmětu etopedie, speciální pedagogika s etopedií; v individuálních případech absolvování doplňkového vstupního testu z etopedie.
Garant
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Vyučující
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.