Předmět Specializace vědního oboru 1 (SPDR_SVO1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPDR_SVO1 - Specializace vědního oboru 1, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Specializace vědního oboru l:vědní obor: psychopedie, somatopedie, oftalmopedie, logopedie, surdopedie, specifické poruchy učení.Na konci kurzu student bude mítprohloubenéteoretické poznatky ze současné psychopedie, somatopedie, oftalmopedie, logopedie, surdopedie a specifických poruch učení.
Osnova
Logopediedoc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.• Historie péče o jedince s narušenou komunikační schopností• Ontogeneze řeči z logopedického hlediska• Speciálně pedagogická diagnostika logopedická• Poruchy vývoje řeči - narušený vývoj řeči• Centrální poruchy řeči• Současný stav problematiky dysfluencí• Komplexní péče o děti s orofaciálními rozštěpy• Neurózy řeči• Symptomatické poruchy řeči• Augmentativní a alternativní komunikace• Systém poskytování logopedické péče v České republice i v zahraničí• Logopedická péče v rámci služeb rané péčeSurdopediePhDr. Radka Horáková, Ph.D.• Charakteristika osob se sluchovým postižením (nedoslýchaví, neslyšící, ohluchlí, jedinci s kochleárním implantátem)• Sluchově postižení dospělí a nedoslýchavost ve stáří• Komunikace sluchově postižených• Vzdělávací programy jedinců se sluchovým postižením• Znakový jazyk• Edukace jedinců hluchoslepýchPsychopediedoc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D., PhDr. Barbora Bazalová, Ph.D.• Raná intervence u dětí s Downovým syndromem• Úkoly komprehensivní rehabilitace u jedinců s mentálním postižením• Přechod ze školy na trh práce u žáků s mentálním postižením• Socioprofesní poradenství jako součást integrovaného poradenského systému pro mentálně postižené• Celoživotní učení u mentálně postižených dospělýchSomatopedieProf. PhDr. Marie Vítková, CSc.• Raná intervence u dětí s dětskou mozkovou obrnou• Úkoly komprehensivní rehabilitace u dětí s tělesným postižením v předškolním a školním věku• Předpoklady pro úspěšné začlenění jedinců s tělesným postižením na trhu práce• Edukace dětí s těžkým a kombinovaným postižením• Dětská mozková obrna jako kombinované postiženíOftalmopediePhDr. Zita Nováková, Ph.D.• Historická analýza vývoje péče o zrakově postižené• Fyziologie a patofyziologie zrakového analyzátoru• Speciálně pedagogická diagnostika s akcentem na raný a předškolní věk• Patopsychologická specifika zrakově postižených jedinců• Problematika edukace a celoživotního vzdělávání jedinců se zrakovou vadou• Materiálně technické a tyflotechnické zabezpečení edukace u zrakově postižených• Dítě s těžkým zrakovým postižením, jeho rodina a speciální pedagog v procesu rané péčeEtopediedoc.PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.• Specifika vzdělávání v diagnostických a výchovných ústavech• Primární, sekundární a terciární prevence poruch chování• Mentálně retardovaný jedinec v převýchovném procesu• Psychologické a sociální důsledky vazby a trestu odnětí svobody mladistvých a mladých dospělých• Aktivní sociální učení v podmínkách ústavní a ochranné výchovySpecifické poruchy učenídoc. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D.• Etiologie a klasifikace specifických poruch učení• Speciálně pedagogická diagnostika specifických poruch učení• Základní metody reedukace jednotlivých projevů specifických poruch učení• Systém péče o jedince s diagnózou poruch učení
Literatura
Terapie afázie :teorie a případové studie. Edited by Zsolt Cséfalvay. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 175 s. ISBN 978-80-7367-316-1. infoKLENKOVÁ, Jiřina . Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006. 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. infoLECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 386 s. ISBN 80-7178-961-5. infoOPATŘILOVÁ, Dagmar . Podporované zaměstnávání. In Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. 1. vyd. Brno: MSD, 2004. s. 231-239, 8 s. Speciální pedagogika. ISBN 80-86633-23-3. infoLECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003. 359 s. ISBN 80-7178-801-5. infoKRAHULCOVÁ-ŽATKOVÁ, Beáta. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1996. 218 s. ISBN 80-7184-239-7. info
Garant
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Vyučující
doc. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D.doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.doc. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D.doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D.prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.