Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Poradenství, diagnostika a intervence v psychopedii I. (SPKD_PIP1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPKD_PIP1 - Poradenství, diagnostika a intervence v psychopedii I., Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je seznámit studentky s pedagogikou osob s mentálním postižením (s psychopedií) jako vědním oborem. Student bude umět definovat pojem mentální postižení, vymezí etiologii a charakterizuje osobnost jedinců s mentálním postižením podle stupňů mentální retardace. Student se bude umět orientovat v problematice intervence jedinců s mentálním postižením v předškolním věku. Získá základní poznatky o Downově syndromu, PAS, symptomatických poruchách řeči a systému edukace a poradenských služeb včetně intervence dětí v předškolním věku. Student se bude orientovat ve speciálně pedagogické diagnostice psychopedické předškolního věku.

Osnova

Pedagogika osob s mentálním postižením (psychopedie) jako vědní obor. Pojem, předmět, cíle, postavení v systému věd. Charakteristika, etiologie, definice a klasifikace mentální retardace. Specifika osobnosti dítěte s mentálním postižením v předškolním věku. Downův syndrom, PAS a problematika intervence v předškolním období. Symptomatické poruchy řeči. Systém a obsah edukace dětí s mentálním postižením v předškolním období. Poradenské služby poskytované dětem v období předškolního věku. Speciálněpedagogická diagnostika a intervence zaměřená na děti s mentálním postižením v období předškolního věku.

Literatura

povinná literaturaDownův syndrom pro lepší budoucnostNOVÁKOVÁ, Jana . Biodromální vývoj jedinců s poruchami autistického spektra v kontextu podpory a vzdělávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 286 s. ISBN 978-80-210-6661-8. infoTHOROVÁ, Kateřina . Poruchy autistického spektra. 2012. ISBN 978-80-262-0215-8. infoBARTOŇOVÁ, Miroslava a Ilona BYTEŠNÍKOVÁ . Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6044-9. infoOPATŘILOVÁ, Dagmar a Zita NOVÁKOVÁ . Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 321 s. ISBN 978-80-210-5880-4. infoCHALOUPKOVÁ, Soňa . Analýza školních vzdělávacích programů a vyučovacího procesu na základních školách praktických v České republice. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 232 s. ISBN 978-80-210-5646-6. infoKLENKOVÁ, Jiřina a Marie VÍTKOVÁ . Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 386 s. ISBN 978-80-210-5731-9. infoLECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 3., dopl. a přeprac. Praha: Portál, 2011. 190 s. ISBN 9788073679774. infoPIPEKOVÁ, Jarmila . Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010. 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. infoAgrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Edited by Věra Čadilová - Hynek Jůn - Kateřina Thorová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 243 s. ISBN 978-80-7367-319-2. infoDiagnostika ve speciální pedagogice :texty k distančnímu vzdělávání. Edited by Dagmar Přinosilová. 2. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007. 178 s. ISBN 978-80-7315-157-7. infoStrategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami :texty k distančnímu vzdělávání. Edited by Miroslava Bartoňová - Marie Vítková. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2007. 247 s. ISBN 978-80-7315-158-4. infoŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace : vzdělávání, výchova, sociální péče. 3., aktualiz. a přeprac. Praha: Portál, 2006. 200 s. ISBN 80-7367-060-7. infoTHOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra :dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006. 453 s. ISBN 80-7367-091-7. infoMÜLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice :teorie a metodika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. 295 s. ISBN 80-244-1075-3. infoDětský autismus :přehled současných poznatků. Edited by Michal Hrdlička - Vladimír Komárek. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 206 s. ISBN 80-7178-813-9. infoVÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 3., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2004. 870 s. ISBN 80-7178-802-3. infoVALENTA, Milan a Oldřich MÜLLER. Psychopedie :[teoretické základy a metodika]. 1. vyd. Praha: Parta, 2003. 443 s. ISBN 80-7320-039-2. infoPUESCHEL, Siegfried M. Downův syndrom :pro lepší budoucnost : metodická příručka pro rodiče. Edited by Renáta Lepová, Translated by Dana Maděrová. Praha: Tech-Market, 1997. 131 s, [4]. ISBN 80-86114-15-5. infoPUESCHEL, Siegfried M. Downův syndrom :pro lepší budoucnost : metodická příručka pro rodiče. Edited by Renáta Lepová, Translated by Dana Maděrová. Praha: Tech-Market, 1997. 131 s, [4]. ISBN 80-86114-15-5. infoBAJO, Ivan a Štefan VAŠEK. Pedagogika mentálne postihnutých :psychopédia. 1. vyd. Bratislava: Sapientia, 1994. 251 s. ISBN 80-967180-1-0. infoDOLEJŠÍ, Mojmír. K otázkám psychologie mentální retardace [Dolejší, 1983]. Vyd. 3. Praha: Avicenum, 1983. info

Garant

prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.

Vyučující

doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D.