Předmět Inkluzivní didaktika (SPKDC_INDI)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPKDC_INDI - Inkluzivní didaktika, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v současném vzdělávacím systému v ČR. Dalším cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými vzdělávacími systémy v zahraničí. Předmět by měl také přispět k osvojení teoretických znalostí nezbytných pro úspěšnou organizaci výuky v inkluzivní třídě vzhledem k typu postižení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Osnova
Osnova1. Inkluzivní vzdělávání u nás a v zahraničí - vývoj a historie, české a mezinárodní dokumnety.2. Definice pojmů (inkluze, inkluzivní učitel, inkluzivní prostředí aj.)3. Systém vzdělávání s důrazem na inkluzivní vzdělávání.4. Individualizace a diferenciace v procesu edukace v inkluzivním prostředí.5. Okruh žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - podmínky vzdělávání (žáci s narušenou komunikační schopností; se specifickými poruchami učení a chování; se zrakovým postižením; se sluchovým postižením; žáci s epielpsií (tj. s chronickým onemocněním); s mentálním postižením a SPAS; s tělesným postižením, s těžkým postižením).6. Klinický obraz vybraných nemocí - neurovývojové vady a hyperkynetické poruchy.7. Didaktické otázky ke kooperativnímu a autoregulovanému učení.8. Materiální a organizační podmínky pro realizaci inkluzivního vzdělávání, individuální podpora učení ve škole.9. Strategie hodnocení v inkluzivní škole.10. Strategie pro samostatné učení, styly učení a strategie individuální podpory.
Literatura
povinná literaturaOšlejšková, H., Vítková, M. et atl. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. 1. vydání, Brno: MU, 2013, ISBN 978-80-210-6673-1Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu, 1. vydání, Brno: MU, 2013, ISBN 978-80-210-6678-6doporučená literaturaHájková, V., Strnadová, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. 217 s. ISBN 978-80-247-3070-7.Lechta, V. (ed.). Základy inkluzivní pedagogiky. Vydání první. Praha : Portál, s.r.o., 2010. s. 435. ISBN 978-80-7367-679-7.HAVEL, Jiří . Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy jako východisko inkluzivní didaktiky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 256 s. ISBN 978-80-210-7150-6. infoKRATOCHVÍLOVÁ, Jana . Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. první. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 207 s. ISBN 978-80-210-6527-7. infoBARTOŇOVÁ, Miroslava . Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení (ed). Brno. Brno: MU, 2005. 152 s. Paido. ISBN 80-210-3613-3. info
Garant
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Vyučující
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.