Předmět Speciální pedagogika (SPKDC_SP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPKDC_SP - Speciální pedagogika, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
získání základních vědomostí o současném pojetí speciální pedagogiky a jejím postavení v systému věd,základní terminologie, kategorie, metody a diagnostika ve speciální pedagogice, inkluzivní vzdělávání, legislativa,RVP pro základní vzdělávání, klasifikace jednotlivých poruch a vad, etiologie, přehled speciálních škol a školských zařízení, pedagogicko-psychologické poradenské služby.
Osnova
Speciální pedagogika - terminologie, předmět, cíle, klasifikace oboru, interdisciplinární vztahy.Inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.Legislativa, RVP pro předškolní a základní vzdělávání.Rodina s dítětem se zdravotním postižením.Pedagogicko-psychologické poradenské služby ve škole, školní poradenská pracoviště, pedagogicko-psychologické poradny, speciálněpedagogická centra, střediska výchovné péče.Speciálněpedagogická diagnostika – pojem, předmět, cíle, metody, terminologie.Mentální postižení – charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání, demence, Downův syndrom.Poruchy autistického spektra – charakteristika, etiologie, možnosti vzdělávání.Tělesné postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání.Mozková obrna jako kombinované postiženíZrakové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání.Komunikace s žáky se zrakovým postižením.Sluchové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání.Sluchová protetika, kochleární implantát, komunikace s žáky se sluchovým postižením.Žáci s hluchoslepotou.Narušená komunikační schopnost – charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání.Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika jednotlivých systémů a jejich využití.Specifické poruchy učení a chování – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání.Reedukace specifických poruch učení.Poruchy chování – charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení.Žáci se sociálním znevýhodněním.Žáci nadaní a nadprůměrně nadaní.Terapie ve speciálněpedagogické péči – hipoterapie, canisterapie, muzikoterapie, arteterapie, ergoterapie, dramaterapie.
Literatura
povinná literaturaPIPEKOVÁ, Jarmila . Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010. 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. info
Garant
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Vyučující
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.