Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Strategie u osob se zrakovým postižením (SPLBP_ZSL2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPLBP_ZSL2 - Strategie u osob se zrakovým postižením, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem je zprostředkovat informace z oboru pedagogiky osob s postižením zraku zaměřené na edukační strategie používané u dětí a žáků se zrakovým postižením. Na konci kurzu by měli studenti znát a užívat informace: předmět oftalmopedie, funkční projevy zrakových vad, oftalmopedická diagnostika, dítě a žák slabozraký, dítě a žák nevidomý, dítě a žák s těžce slabým zrakem, edukace a poradenství pro děti, žáky a dospělé se zrakovým postižením, pomůcky ve výuce i běžném životě, rozvoj zrakového vnímání, rozvoj kompenzačních smyslů, gramotnost u žáků se zrakovým postižením, orientace v prostoru a samostatný pohyb, sociální dovednosti, předměty speciálně pedagogické péče.

Osnova

1. Teoretická východiska pedagogiky osob se zrakovým postižením.2. Školské a sociální poradenství pro děti, žáky a dospělé osoby se zrakovým postižením.3. Edukace žáků se zrakovým postižením, metody a zásady, opatření ve výuce, systém vzdělávání.4. Funkční projevy zrakových vad a jejich dopad do vzdělávání a na běžný život.5. Zpřístupnění informací osobám se zrakovým postižením, pomůcky pro osoby se zrakovým postižením.6. Komunikace s osobou se zrakovým postižením a techniky provázení.7. Strategie u dětí a žáků s těžkým zrakovým postižením dle věku a edukačního cíle, předměty speciálně pedagogické péče.8. Strategie u dětí a žáků se zrakvým postižením dle rozvíjené oblasti (zrakové vnímání, kompenzační smysly, gramotnost, orientace v prostoru a samostatný pohyb, sociální dovednosti).9. Edukační strategie u žáků se zrakovým a kombinovaným postižením.

Literatura

povinná literaturaPANČOCHA, Karel, Lucie PROCHÁZKOVÁ a Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: muni press, 2013. ISBN 978-80-210-6306-8.VRUBEL, Martin. Vidí váš žák na tabuli? aneb Nepozornost může být způsobena i zrakovou vadou. Komenský, Brno: PdF MU v Brně, 2013, roč. 137, č. 03, s. 30-33. ISSN 0323-0449.doporučená literaturaJESENSKÝ, Ján. Prolegomena systému tyflorehabilitace, metodiky tyflorehabilitačních výcviků a přípravy rehabilitačně-edukačních pracovníků tyflopedického spektra. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2007. 659 s. ISBN 978-80-86723-49-5. infoWIENER, Pavel. Prostorová orientace zrakově postižených. 3., upr. vyd. Praha: [Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS], 2006. 168 s. ISBN 80-239-6775-4. infoKEBLOVÁ, Alena. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky ZŠ. 2., upr. vyd. Praha: Septima, 1999. 27 s. ISBN 80-7216-104-0. infoneurčenoFINKOVÁ, Dita. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. 119 s. ISBN 9788024427423. infoHAMADOVÁ, Petra . Sociální učení a dramatická výchova v posilování kompetencí osob s postižením zraku. In PAVLOVSKÁ, Marie a Lenka REMSOVÁ . Dramatická výchova pro děti se speciálními potřebami v kontextu RVP ZV. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 5 s. ISBN 978-80-210-4849-2. infoOftalmopedie :texty k distančnímu vzdělávání. Edited by Petra Hamadová - Lea Květoňová-Švecová - Zita Nováková. 2. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007. 125 s. ISBN 978-80-7315-159-1. infoFINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5. infoHAMADOVÁ, Petra . Specifika výuky zrakově postižených. In VÍTKOVÁ, Marie . Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2.rozšířené vydání. Brno: Paido, 2004. s. 262-282, 20 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-120-0. infoKEBLOVÁ, Alena. Hmat u zrakově postižených. 1. vyd. Praha: Septima, 1999. 40 s. ISBN 80-7216-085-0. infoKEBLOVÁ, Alena. Sluchové vnímání u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999. 30 s. ISBN 80-7216-080-X. infoKEBLOVÁ, Alena. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. 1. vyd. Praha: Septima, 1996. 100 s. ISBN 80-85801-65-5. info

Požadavky

PŘEDMĚT SI ZAPISUJÍ POUZE STUDENTI SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY - KOMUNIKAČNÍ TECHNIKY. ABSOLVOVÁNÍ ZÁKLADŮ OFTALMOPEDIE.

Garant

prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.

Vyučující

Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.