Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Intervence u osob se zrakovým postižením (SPLBP_ZSS2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPLBP_ZSS2 - Intervence u osob se zrakovým postižením, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem je zprostředkovat informace z oboru pedagogiky osob s postižením zraku se zřetelem na poradenství u dětí, žáků a dospělých osob se zrakovým postižením. Na konci kurzu by měli studenti znát a užívat informace: předmět oftalmopedie, funkční projevy zrakových vad, oftalmopedická diagnostika, dítě, žák, osoba slabozraká, nevidomá, s těžce slabým zrakem, edukace a poradenství pro děti, žáky a dospělé se zrakovým postižením, pomůcky pro osoby se zrakovým postižením, intervence k rozvoji specifických dovedností osob se zrakovým postižením, krizová intervence, práce s rodinou dítěte, náročná životní situace, kvalita života osob s postižením zraku.

Osnova

1.Teoretická východiska pedagogiky osob se zrakovým postižením2. Školské a sociální poradenství pro děti, žáky a dospělé osoby se zrakovým postižením.3. Funkční projevy zrakových vad a jejich dopad do vzdělávání a na běžný život.4. Zpřístupnění informací osobám se zrakovým postižením, pomůcky pro osoby se zrakovým postižením.5. Komunikace s osobou se zrakovým postižením a techniky provázení. 6. Raná péče pro rodiny s dětmi se zrakovým postižením.7. Speciálně pedagogická centra pro zrakově postižené8. Organizace zabývající se sociálním poradenstvím a sociální rehabilitací pro osoby se zrakovým postižením /Tyfloservis, TyfloCentrum, Domovy pro osoby se zrakovým postižením/9. Intervence pro osoby se zrakovým postižením dle věku i oblasti. 10. Zrakové postižení jako náročná životní situace pro člověka i rodinu.11. Aspekty poradenství - krizová intervence, práce s klientem, osobnost poradce, poradenské techniky.

Literatura

povinná literaturaPANČOCHA, Karel, Lucie PROCHÁZKOVÁ a Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: muni press, 2013. ISBN 978-80-210-6306-8.OPATŘILOVÁ, Dagmar a Zita NOVÁKOVÁ . Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 321 s. ISBN 978-80-210-5880-4. infoPedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Edited by Dagmar Opatřilová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006. 292 s. ISBN 80-210-3977-9. infoneurčenoKOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. 6., V Portálu 5. vyd. Praha: Portál, 2011. 147 s. ISBN 9788073679224. infoMICHALÍK, Jan. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 511 s. ISBN 9788073678593. infoOftalmopedie :texty k distančnímu vzdělávání. Edited by Petra Hamadová - Lea Květoňová-Švecová - Zita Nováková. 2. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007. 125 s. ISBN 978-80-7315-159-1. infoFINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika STOKLASOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 158 s. ISBN 978-80-244-1857-5. infoKOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese :psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 4. vyd. Praha: Portál, 2000. 147 s. ISBN 80-7178-429-X. infoKUDELOVÁ, Ivana a Lea KVĚTOŇOVÁ. Malé dítě s těžkým poškozením zraku :raná péče o dítě se zrakovým a kombinovaným postižením. Brno: Paido, 1996. 41 s. +. ISBN 80-85931-24-9. info

Požadavky

Předmět je vyučován v rámci studijního programu - speciální pedagogika - komunikační techniky, ABSOLVOVÁNÍ ZÁKLADŮ OFTALMOPEDIE.

Garant

prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.

Vyučující

Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.