Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Specializace 2e Oftalmopedie (SPROC_SP2e)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPROC_SP2e - Specializace 2e Oftalmopedie, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem kurzu je podrobné seznámení s oborem oftalmopedie, studenti by měli v závěru kurzu znát: kategorie osob se zrakovým postižením, vymezení zrakového postižení, výskyt a příčiny, kombinované postižení, zvláštnosti psychických procesů osob s postižením zraku, vývoj osobnosti osob s postižením zraku, péče o děti v raném věku, poradenství, zraková stimulace, rozvoj zrakového a sluchového a hmatového vnímání, výběr školy pro dítě s postižením zraku, systém škol pro zrakově postižené, úloha speciálně pedagogických center, žák s postižením zraku ve škole, specifika psaní a čtení, vývoj písma pro zrakově postižené, Braillovo písmo, nácvik čtení a psaní, hluchoslepota, technické pomůcky a vybavení, prostorová orientace a samostatný pohyb, vodící psi, volný čas, profesní příprava, kvalita života osob s postižením zraku.

Osnova

Okruhy: 1. Paradigma oftalmopedie. Historie péče o osoby se zrakovým postižením u nás a v zahraničí.2. Okruh osob se zrakovým postižením. Klasifikace zrakového postižení.3. Vliv zrakového postižení na osobnost jedince se zřetelem na vrozené a získané postižení. Psychomotorický vývoj dítěte s těžkým zrakovým postižením.4. Fyziologie procesu vidění. Vývoj zrakového vnímání. Vyšetření zraku a zrakových funkcí.5. Zrakové vady – etiologie, projevy a vliv na kvalitu života.6. Raná péče (RP) – teoretická východiska rané péče, formy a služby RP. Střediska RP (klienti a služby).7. Dítě s postižením zraku v předškolním věku (předškolní výchova, dítě s narušeným binokulárním viděním a reedukace těchto vad)8. Dítě s postižením zraku ve školním věku. Specifika výuky.9. Speciální pomůcky pro osoby se zrakovým postižením a práce s nimi. Využití výpočetní techniky ve vzdělávání žáků se zrakovým postižením.10. Vzdělávání žáků se zrakovým postižením v ČR.11. Komunikace osob se zrakovým postižením. Výuka Braillova písma a jeho zápis. Přístup k informacím.12. Integrace/ Inkluze osob s postižením zraku v kontextu světových trendů.13. Profesní příprava zrakově postižených. Volba a výkon povolání.14. Možnosti rozvoje klíčových kompetencí u žáků a studentů se zrakovým postižením.15. Identita a autonomie, akceptace postižení a kvalita života lidí s postižením zraku.16. Intervence a podpora občanů s postižením zraku – Tyfloservis o.p.s., Krajská TyfloCentra, SONS, Domovy pro zrakově postižené, Rehabilitační a rekvalifikační středisko Praha-Dědina, další důležité neziskové organizace17. Prostorová orientace a samostatný pohyb osob se zrakovým postižením18. Zrakové postižení jako součást kombinovaného postižení. Hluchoslepota - specifika komunikace a edukace hluchoslepých osob.19. Sport, výtvarné a kulturní aktivity nevidomých a slabozrakých.

Literatura

povinná literaturaOftalmopedie :texty k distančnímu vzdělávání. Edited by Petra Hamadová - Lea Květoňová-Švecová - Zita Nováková. Brno: Paido, 2007. 125 s. ISBN 978-80-7315-145-4. infoJESENSKÝ, Ján. Prolegomena systému tyflorehabilitace, metodiky tyflorehabilitačních výcviků a přípravy rehabilitačně-edukačních pracovníků tyflopedického spektra. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2007. 659 s. ISBN 978-80-86723-49-5. infoFINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5. infoKEBLOVÁ, Alena. Zrakově postižené dítě. 1. vyd. Praha: Septima, 2001. 67 s. ISBN 80-7216-191-1. infoKEBLOVÁ, Alena. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. 1. vyd. Praha: Septima, 1996. 100 s. ISBN 80-85801-65-5. infoVÁGNEROVÁ, Marie. Oftalmopsychologie dětského věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995. 182 s., 4. ISBN 80-7184-053-X. infoČÁLEK, Oldřich, Josef CERHA a Zdeněk HOLUBÁŘ. Vývoj osobnosti zrakově těžce postižených. Praha: Achát, 1992. 244 s. infodoporučená literaturaFINKOVÁ, Dita. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. 119 s. ISBN 9788024427423. infoKEBLOVÁ, Alena. Čich a chuť u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999. 30 s. ISBN 80-7216-081-8. infoKEBLOVÁ, Alena. Hmat u zrakově postižených. 1. vyd. Praha: Septima, 1999. 40 s. ISBN 80-7216-085-0. infoKEBLOVÁ, Alena. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky ZŠ. 2., upr. vyd. Praha: Septima, 1999. 27 s. ISBN 80-7216-104-0. infoKEBLOVÁ, Alena. Sluchové vnímání u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999. 30 s. ISBN 80-7216-080-X. infoIntegrace - znamení doby :sborník z odborné konference na počest 50. výročí Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy a 50. výročí vysokoškolské přípravy speciálních pedagogů. Edited by Ján Jesenský. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1998. 214 s. ISBN 80-7184-691-0. infoJESENSKÝ, Ján. Hmatové vnímání informací s pomoci tyflografiky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. 226 s. : i. infoČÁLEK, Oldřich. Raný vývoj dítěte nevidomého od narození. Praha: Univerzita Karlova, 1984. info

Požadavky

Absolvování základů speciální pedagogiky - oftalmopedie

Garant

prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.

Vyučující

Mgr. et Mgr. Nora Jágerová