Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Podpůrná opatření u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole (SPSMK_RAIN)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPSMK_RAIN - Podpůrná opatření u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Student bude znát: Charakteristiku dětského věku (od narození po předškolní věk), poruchy růstu, obecné principy psychického vývoje, znevýhodnění jako psychologický problém, rodina dítěte s postižením, postižení jako náročná životní situace, raná péče, pedagogické poradenství,hra a její hodnocení, kresba jako diagnostická situace, pojetí a cíle předškolního vzdělávání.

Osnova

1. Charakteristika dětského věku: novorozenecké období - charakteristika, úroveň odrážení, prožívání, vliv prostředí, projevy nepřizpůsobivosti, doporučení.2. Rizikový novorozenec: příčiny, projevy, prognóza.3. Charakteristika dětského věku: kojenec – vývojové změny, předverbální období, kvalita orientace, prožívání, sociální vlivy, obvyklé potíže, výchovné úkoly.4. Charakteristika dětského věku: batole – motorický vývoj, vývoj řeči, rozvoj poznávacích procesů, sebeuvědomění a emotivita, prostředí a psychika, výchovné problémy, doporučení.5. Charakteristika dětského věku: předškolní věk – motorický vývoj, vývoj řeči, úroveň poznávacích procesů, sociální chování, adaptace na prostředí, nevyrovnanost a výchovné obtíže, školní zralost, výchovné působení.6. Náhlé příhody v dětském věku: hyperpyxie, křeče, bolesti hlavy, šok).7. Poruchy růstu: příčiny, charakteristika.8. Obecné principy psychického vývoje: faktory interakce, časová posloupnost, kvalitativní změny, dynamika faktorů duševních změn).9. Znevýhodnění jako psychologický problém: reakce dítěte na vlastní nemoc nebo postižení.10. Rodina dítěte s postižením: reakce rodičů na postižení, sourozenci postiženého jedince.11. Postižení jako náročná životní situace: obecná východiska, techniky aktivního řešení, únikové techniky.12. Raná péče: služby, organizace, tým pracovníků, podpora směrem k dítěti, podpora směrem k rodině.13. Pedagogické poradenství: cíle, kompetence, zásady, profil pracovníka.14. Pedagogické poradenství: metody, formy a prostředky se zaměřením na raný a předškolní věk.15. Hra a její hodnocení: hra jako diagnostický prostředek, typy hry a její kvalita, hodnocení speciálním pedagogem.16. Kresba jako diagnostická situace: vývoj kresby, vývoj postavy, hlediska sledování a hodnocení, metody v klinické praxi.17. Pojetí a cíle předškolního vzdělávání: úkoly, specifika, metody a formy práce.18. Pojetí a cíle předškolního vzdělávání: rámcové cíle, klíčové kompetence.19. Vzdělávací obsah RVP PV: pojetí a vzdělávací oblasti.20. Vzdělávací oblast Dítě a jeho tělo: dílčí cíle, vzdělávací nabídka, očekávané výstupy, rizika vzdělávací záměrů.21. Vzdělávací oblast Dítě a jeho psychika: dílčí cíle, vzdělávací nabídka, očekávané výstupy, rizika vzdělávací záměrů.22. Vzdělávací oblast Dítě a ten druhý: dílčí cíle, vzdělávací nabídka, očekávané výstupy, rizika vzdělávací záměrů.23. Vzdělávací oblast Dítě a společnost: dílčí cíle, vzdělávací nabídka, očekávané výstupy, rizika vzdělávací záměrů.24. Vzdělávací oblast Dítě a svět: dílčí cíle, vzdělávací nabídka, očekávané výstupy, rizika vzdělávací záměrů.25. Psychosociální podmínky pro předškolní vzdělávání: prostředí a spoluúčast rodičů, vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.26. Dítě s postižením zraku raného a předškolního věku.Specifika.

Literatura

povinná literaturaPedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Edited by Dagmar Opatřilová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006. 292 s. ISBN 80-210-3977-9. infoVÍTKOVÁ, Marie . Otázky speciálně pedagogického poradenství. 2. vyd. Brno: MSD, spol. s.r.o., 2004. 261 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86633-23-3. infodoporučená literaturaNOVOSAD, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním :základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 269 s. ;. ISBN 978-80-7367-509-7. infoNOVOSAD, Libor. Základy speciálního poradenství. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006. 159 s. ;. ISBN 80-7367-174-3. infoOPATŘILOVÁ, Dagmar a Zita NOVÁKOVÁ . Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 321 s. ISBN 978-80-210-5880-4. infoPŘINOSILOVÁ, Dagmar . Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido, 2007. 178 s. ISBN 978-80-7315-157-7. info

Garant

prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.

Vyučující

doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.